דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעורי כנס זוהר לעם 2010 – 8-9

שיעורי כנס זוהר לעם 2010 – 8-9

זוהר לעם 2010

שיעור מס'8: חינוך הדור הצעיר (ולא רק הצעירים בגילם)

שיעור מס'9: היום שאחרי הכנס

מן המקורות

נושא: דברי המקובלים על חובתנו לפתוח בתי מדרשות ובתי ספר ללימוד החכמה

"בֶן אַרְבָּעִים שָׁנָה, הִכִּיר אַבְרָהָם אֶת בּוֹרְאוֹ… וְהִתְחִיל לַעֲמֹד וְלִקְרוֹת בְּקוֹל גָּדוֹל לְכָל הָעָם, וּלְהוֹדִיעָם שֶׁיֵּשׁ אֱלוֹהַּ אֶחָד לְכָל הָעוֹלָם, וְלוֹ רָאוּי לַעֲבֹד. וְהָיָה מְהַלֵּךְ וְקוֹרֶא וּמְקַבֵּץ הָעָם מֵעִיר לְעִיר וּמִמַּמְלָכָה לְמַמְלָכָה… עַד שֶׁנִּתְקַבְּצוּ אֵלָיו אֲלָפִים וּרְבָבוֹת, וְהֶם אַנְשֵׁי בֵּית אַבְרָהָם. וְשָׁתַל בְּלִבָּם הָעִיקָר הַגָּדוֹל הַזֶּה, וְחִבַּר בּוֹ סְפָרִים… וְהָיָה הַדָּבָר הוֹלֵךְ וּמִתְגַּבֵּר בִּבְנֵי יַעֲקוֹב וּבַנִּלְוִים עֲלֵיהֶם, וְנֶעֱשָׂת בָּעוֹלָם אֻמָּה שְׁהִיא יוֹדַעַת אֶת ה'".

(הרמב"ם, ספר משנה תורה, הלכות עבודה זרה)

"מה שנגזר למעלה שלא יתעסקו בחכמת האמת בגלוי היה לזמן קצוב, עד שתשלים שנת הר"ן (1490). ומשם ואילך יקרא דור אחרון, והותרה הגזירה, והרשות נתונה להתעסק בספר הזוהר. ומשנת ה"ש (1540) מצוה מן המובחר שיתעסקו ברבים, גדולים וקטנים, [שרק] בזכות זה עתיד לבוא מלך המשיח ולא בזכות אחר [ולכן] אין ראוי להתרשל".

(אברהם בן מרדכי אזולאי, הקדמת ספר אור החמה, עמ' פ"א)

"להתפשטות גדול של חכמת האמת בקרב העם אנו צריכים מקודם. באופן, שנהיה ראוים לקבל התועלת ממשיח צדקינו. ולפיכך תלוים המה התפשטות החכמה וביאת משיח צדקנו זה בזה. וכיון שכן, הרי אנו מחויבים לקבוע מדרשות ולחבר ספרים, כדי למהר תפוצת החכמה במרחבי האומה".

(כתבי בעל הסולם, הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות)

"תחילה יש לעשות מוסד קטן שרוב צבורו יהיו אלטרואיסטים, דהיינו שיעבדו בחריצות כמו בקבלנות, גם מעשרה עד י"ב שעות ביום ויותר, וכל אחד ואחד יעבוד לפי כוחו ויקבל לפי צרכיו. ויהיה בו כל הצורות של הנהגת מדינה, עד שאפילו אם מסגרת המוסד הזה תכיל בקרבה כל העולם כולו, והמוסד הזה יהיה כעין נקודה מרכזית עולמית שעליה ילכו ויקיפו עמים ומדינות עד סוף העולם. וכל הנכנס במסגרת המוסד יהיו להם תכנית אחת והנהגה אחת עם המרכז, ויהיו כמו עם אחד ממש לרוחים ולהפסדים ולתוצאות".

(כתבי בעל הסולם, מתוך כתבי הדור האחרון)

"השאלות הרוחניות הגדולות שהיו נפתרות רק לגדולים ומצוינים, מחוייבות הן להיפתר עכשיו בהדרגות שונות לכלל העם; ולהוריד דברים נישאים ונשגבים ממרום עוזם עד עומק הדיוטא הרגילה ההמונית. צריך לזה עושר רוח גדול ואדיר ועסקנות קבועה ומורגלת, שרק אז תתרחב הדעה ותברר השפה, עד כדי להביע הדברים היותר עמוקים בסגנון קל ופופולרי, להשיב נפשות צמאות".

(הראי"ה קוק, עקבי הצאן, נ"ד)

"כתוב בזוהר: "דבחבורא דא יפקון בני ישראל מגלותא". וכן עוד בהרבה מקומות, שאך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה ברוב עם נזכה לגאולה השלמה. וכן אמרו ז"ל: "המאור שבה מחזירו למוטב". ודקדקו זה בכונה גדולה, להורותינו שרק המאור שבתוכיותה… בה צרור זו הסגולה, להחזיר האדם למוטב. שהן היחיד והן האומה לא ישלימו הכונה שעליה נבראו, זולת בהשגת פנימיות התורה וסודותיה".

(כתבי בעל הסולם, הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות)

"ולו עמי שומע לי בדור הזה שהמינות גובר היו לומדין עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בהם והיה יראת חטאו קודמת לחכמתו ויתקיים".

(ר' יצחק איזיק יחיאל ספרין מקומרנה, נוצר חסד, פרק ד' משנה כ')

"תתחזק ידידי להאיר את אור חכמת הנסתר בעולם. עתה קרבו הימים, שהכול יכירו וידעו שישועת ישראל וישועת העולם כולו תלויה רק בהופעת חכמת אור הגנוז של פנימיות רזי תורה בשפה ברורה".

(הראי"ה קוק, אגרות א')

7 comments

  1. שלום רב!

    אין ספק שפתיחת חוכמת הקבלה על-ידך, משנה את הארץ והעולם.

    "במהרה בימנו אמן"

  2. שלום רב לך רב לייטמן!הייתי עד אמש בכנס הזוהר (אני מרגישה שכל סופרלטיבים רק יגמדו את המעמד).  ראשית אני רוצה להודות מעומק ליבי לכל המתכננים, המארגנים והמבצעים הרבים עד האחרון שבהם לכולם הודתי אתמול, על ההשקעה הגדולה שהשקיעו.ותודה גדולה לך הרב לייטמן, למרות כל צניעותך הרבה, מודה אני על ההפצה הענקית שאתה עושה, על התמיכה הרוחנית בנו, בכל הכלי המדהים שהולך ומתגבש, על הידע העצום שאתה חולק עימנו, על הכוח, העוצמה, והכוונה האדירה שלך שאתה מעניק לנו לכולנו.חשוב לי לומר שאיני מעריצה אותך. אבל אני אוהבת את הכלי הענק שלך, ואת האור שבתוכו, אהבה צרופה. במהלך שלושת הימים חוויתי את החיבור אל הכח שהולך וגדל בעולם כולו, ואל האור שלאט לאט נכנס וממלא את אותו הכלי הענק שנוצר.

    בעת ההקפות בשיא הכנס הרגשתי נטולת מילים, מעוצמת החוייה. מהכח של החיבור והעליה שעברנו היה מרטיט ועצום, כמו חציית ים סוף או עלייה להר גבוה מאוד. היה כבד מלהכיל ומרגש עד דמעות שזלגו ללא יכולת לעצור בעדן.

    לכן תודה תודה, תודה רבה לכולם  וכמובן גם לי שעשיתי מאמץ והגעתי. אתמול לא רציתי להפרד מהחברים כי היה כ"כ טוב יחד, ותיכננתי לדבר היום עם כולם.אבל היום אני מרגישה שהכל אפור מסביב כאילו ניטלו הצבעים מהעולם, ואין לי חשק לדבר עם איש ורק הדמעות זולגות, כאילו ללא סיבה.אכן הזהרת אותנו אתמול שנדע לקראת מה הולכים, אבל היום זה קשה מנשוא.למרות הכל וכמו אתמול אני רוצה מאוד להפיץ את התורה היקרה הזו, בכל הכח, למי שיהיה מוכן לקבל.לקחתי פליירים וספרים לעשות זאת, ואני מתחילה כבר "אתמול".כמו כן אני רוצה מאוד לעזור ולהקים מרכז לימודים בעפולה העיר בה אני גרה.סליחה על קלישאות, הרב, וגם אם גזלתי הרבה מידי מזמנך הפנוי כי אני יודעת שהוא קצר.

    ורד אוסמו

  3. שלום כבוד הרב,

    אני למדתי במשך כ-3 שנים תורת ימימה. כיום אני שומעת אותך בערוץ 66 וישנם המון דברים זהים ומקבילים בלימוד. ההבדל היחיד הוא שעלפי הלימוד של ימימה אנחנו מתקנים את עצמנו פה, וגם היא אומרת שזו לא תפיסה בשכל אלא ברגש, בלב, וטיפוס מדרגות ועוד וכו' .

    אם אתה מכיר את תורת ימימה אשר באה גם כן מהקבלה, האם תוכל לענות לי אם יש בלימוד זה משום תיקון אשר מביא לתיקון הכללי עלפי הקבלה והזוהר?מודה לך מראש.

    שרה גבאי

  4. בורא עולם, אני מודה לך על התכונה הזאת שבראת בתוכי שנקראת הרב ד"ר מיכאל לייטמן. יציאת מצרים בפתח!

  5. אני מצטרף ככלי אחד בלב אחד . רק תגידו לי מה נדרש ממני אני מוכן לתת הכל. למען השתוות הצורה לבורא, שברא כלי אדיר. החל מהרים, נהרות, מעיינות, ואוקינוסים. לחיי העם הזה.

  6. "ושמחת בחגיך"

  7. זכיתי להיות בכנס

    חוויה גדולה ועכשיו לעבודה

    ל ה פ צ ה

    תודה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest