דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעורי כנס זוהר לעם 2010 – 7

שיעורי כנס זוהר לעם 2010 – 7

זוהר לעם 2010

שיעור מס'7: תפיסת המציאות

מן המקורות

נושא: הכל מתרחש באדם אחד. כל המציאות נמצאת בתוכי

"איתא בזוהר ויקרא פרשת תזריע דף מ' תא חזי דכל מה די בעלמא לא הוי אלא בגיניה דאדם, וכלהו בגיניה מתקיימי וכו', הדא הוא דכתיב וייצר ה' אלקים את האדם, בשם מלא, כמה דאוקימנא, דאיהו שלימותא דכלא וכללא דכלא וכו', וכל מה דלעילא ותתא וכו' כלילן בהאי דיוקנא. עש"ה. הרי מפורש, שכל העולמות העליונים והתחתונים כלולים כולם בהאדם, וכן כל המציאות הנמצאת בעולמות ההם אינם רק בשביל האדם".

(כתבי בעל הסולם, הקדמה לפתיחה לחכמת הקבלה, אות א')

"חוש הראיה שלנו, שאנו רואים לפנינו עולם גדול ענקי וכל מלואו הנהדר, הרי באמת אין אנו רואים כל זה אלא רק בפנימיותנו. כלומר, במוח האחורי שלנו, יש שמה כעין מכונה פאטאגרפית, המציירת לנו שמה כל הנראה לנו, ולא כלום מחוץ לנו… ומה שאנו רואים מחוץ לנו אינו ענין אמיתי".

(כתבי בעל הסולם, מבוא לספר הזוהר, אות ל"ד, עמ' 112)

"אע"פ שבפועל אנו רואים הכל ממול פנינו, מכל מקום כל בעל שכל יודע בברור, שכל הנראה לנו אינו אלא בפנימיות מוחנו בלבד".

(כתבי בעל הסולם, מבוא לספר הזוהר, אות ל"ד, עמ' 112)

נושא: האור הוא אור פשוט ואינו משתנה. כל השינויים הם רק במקבלים

"בערך עצמם נבחנים כל העולמות לאחדות הפשוט ואין שינוי באלוקות, שהוא סוד "אני הוי"ה לא שניתי". ובאלקות לא שייך ספירות ובחינות. ואפילו הכינויים הזכים ביותר אינם מכנים את האור כשהוא לעצמו, כי הזה בחינת עצמותו שאין בו שום השגה. אלא, כל הספירות וההבחנות, המדובר בהם הוא רק ממה שאדם משיג בו".

(כתבי בעל הסולם, מאמרי שמעתי, מאמר ג' "ענין ההשגה הרוחנית", עמ' 516)

"כל ריבוי השמות הם רק כלפי המקבלים. לכן, השם הראשון שנתגלה בסוד שורש לנבראים, מכונה שם אין סוף ברוך הוא… והוא מאיר תמיד בשם הראשון, הנקרא רצונו להטיב לנבראיו בלי סוף… וגילוי שם זה נשאר בלי שום שינויים. וכל הצמצומים וריבוי השינויים המה עשויים רק בערך המקבלים".

(ספר שמעתי, מאמר ג', "ענין ההשגה הרוחנית")

""אין השתנות באור". אלא, כל השינויים הם בכלים, היינו, בחושינו, שהכל נמדד לפי הדמיון שלנו… כמ"ש שהאור הוא אור פשוט, וכל השינויים הם רק במקבלים".

(ספר שמעתי, מאמר ג', "ענין ההשגה הרוחנית")

"אין הבחנות בעצם האורות, זולת בהתפעלות הכלי, שהוא מתפעל מסיבת פגישת האור בו".

(כתבי בעל הסולם, מאמר "שכל הפועל")

נושא: עליי לתקן את היחס הפנימי שלי כלפי הזולת

"אם יש לו אהבת חברים ובחינת אהבה, החוק הוא, שרוצים לראות דוקא מעלת חבירו ולא חסרונו. לכן יוצא, אם הוא רואה איזה חסרון אצל חבירו, סימן הוא, לא שהחסרון הוא אצל חבירו, אלא החסרון הוא אצלו. היינו, שהוא פגם באהבת חברים, לכן הוא רואה החסרונות על חבירו. אי לזאת, הוא צריך עכשיו לראות, לא שחבירו יתקן את עצמו, אלא הוא בעצמו, לתיקון הוא צריך".

(כתבי רב"ש, כרך א', מאמר "סדר ישיבת החברה – א')

"ענין אהבת חברים, שבנויה על בסיס של אהבת הזולת, שע"י זה יכולים להגיע לאהבת ה', הוא ענין הפוך מה שמקובל באהבת חברים. שפירושו, שענין אהבת הזולת, אין הפירוש, שהחברים יאהבו אותי. אלא, שאני צריך לאהוב את החברים".

(כתבי רב"ש, כרך א', מאמר "מה לדרוש מאסיפת חברים")

One comment

  1. אם אין שינוי באור
    מדוע כתבו רז"ל שהקב"ה משתוקק לדור בתחתונים
    בטומאתם ?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest