דף הבית / משבר עולמי / נקודת פיתול – נקודת שבירה, בחירה, הסדר

נקודת פיתול – נקודת שבירה, בחירה, הסדר

laitman_2009-03_8080_70.jpg

חוות דעתה של אוקסנה מוזיקה, פרופ' לפילוסופיה: "במהלך משבר קורה דבר מאד ייחודי, ישנה הערכה מחודשת של ערכים וחשיבה מחודשת של תפקיד האדם ביחס לבעיות גלובליות שנוצרו. הקונפליקט בין השתוקקות האדם ליציבות לבין ההכרחיות לשינוי השורשי שלו מחריף נוכח משבר הערכים. האדם נמצא בנקודה קריטית של מעבר מתוהו ובוהו לסדר (נקודת פיתול).

הסתעפות סוציאלית (נקודה), זהו הרגע שנאבד ערך הקשרים והיחסים שנקבעו מקודם, ורגע הבחירה של כיוונים חדשים באבולוציה. גישות מדעיות מסורתיות, המבוססות על דטרמיניזם והתפתחות של מערכות, אינן יכולות היום להסביר תהליכים משבריים וגלובליים המתרחשים בחברה. לעזרה מגיעה הסינרגיה – המדע על שיתוף פעולה ופעולות משותפות.

סינרגיה מאפיינת את המשבר כגורם מפתח שמכניס שינויים חדשים איכותיים למערכת, כנקודת בחירה (התפצלות) בין אלטרנטיבות פוטנציאליות של דרכים עתידיות. המשבר וחוסר היציבות המוכנסת על ידו לתוך המערכת, הופכים למאפיין ממשי של כל מערכת מתפתחת פתוחה, ומערכות כאלה בעולם הטבעי והסוציאלי הסובב אותנו, הופכות לרוב המוחץ".

תגובתי: הבעיה היא שלמרות שישנן הרבה מערכות לא קוויות פתוחות בטבע, אין אף מערכת שתעבור מסדר עבודה בתכונות של קבלה (של אגואיזם), לסדר עבודה בתכונות של השפעה (של אלטרואיזם). תוך כדי תהליך הלמידה שמתרחש איתנו, נגלה שאין מקבילים בטבע למצבנו, מפני שאנחנו מיישׂמים את המעבר למימד חדש, מדרגה "בהמית" לדרגת "אדם", אדם – הדומה לבורא (לתכונת ההשפעה).

ידיעות קודמות בנושא:
הבעיות הגלובליות של האנושות
התפתחות יציבה על בסיס שותפות הציוויליזציות
תנאי הישרדות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest