דף הבית / משבר עולמי / תנאי הישרדות

תנאי הישרדות

דעתם של ויקטור שלין, ד"ר לפילוסופיה, ואלכסיי אלבוב, ד"ר למשפטים: תפוקת יתר תעשייתית, מרדף ההתחמשות, המשבר האקולוגי, מובילים את האנושות לשואה עולמית. הייחודיות של המצב הנוכחי מורכב מזה, שלפני כל אחד וכולם יחד ניצבת בעיית ההישרדות. כולם מרגישים את השפעתה של הגלובליות על המצב ואורח החיים, על הצרכים והאינטרסים. תהליכים גלובליים בהתפתחות החברתית מאלצים, בלית ברירה, לקבל החלטות ופעולות משותפות. המערכת האגואיסטית מכוונת לאיחוד ההכרה ההמונית, לסוציאליזציה פוליטית אחידה. כל הכישלונות אינם מוסברים על ידי חסרונות עצמיים, אלא על ידי "המזימות של האויב", דרוש "שעיר לעזאזל" והוא נמצא: האימפריאליזם האמריקאי שמואשם ב"כפירה".

זהו התרגיל של המדינות הטוטליטאריות. אך בתנאיי הגלובליזציה של העולם הנוכחי, נוצרת הנחיצות למעבר ממערכת של יחסים בינלאומיים, הבנויים על יסודות של שליטה וכפיפות, לסוג חדש של יחסים סוציאליים המבוססים על העקרונות של יחסי גומלין מלאים. אם לא נצליח מבעוד מועד לערוך מהפכה בהכרתם של בני האדם למעבר מהתקן החברתי-כלכלי הקיים (קפיטליסטי, אגואיסטי) לתקן ההפוך ממנו (אלטרואיסטי), אם לא נצליח להזמין באנשים מלחמה פנימית נגד הטבע שלהם שהוא הרע היחידי, נחווה מהפכות ומלחמות עקובות מדם. רק על ידי חינוך האדם החדש, נוכל להפוך את המלחמה החיצונית לפנימית. כי הרי השוני במעבר האמיתי, הוא לא במעבר של שלטון מאחד לאחר, אלא דרך שינוי האדם, שינוי כל הערכים שלו והסדר העולמי הכללי.

עוד בזמנו כתב מייסד ומנהל מועדון רומא אאורליו פצ'אי: "חשיבות יוצאת דופן רוכשים כוכבי הלכת הפנימיים של התכונות האנושיות האופייניות לכל האנשים, חשוב הגילוי וההתפתחות שלהם אצל בני אדם מכל פינות העולם. כי הרי למעשה, דווקא התכונות האלו מהוות את השורש והבסיס העיקרי ביותר של האנושות".

הגלובליזציה של העולם המודרני כל הזמן מזכירה לאנושות שהעולם הוא רב-גווני, ובאותו הזמן אחד ויחיד. המוצא היחיד מהמבוי הסתום הנוכחי מהווה מעבר לסוג חדש של יחסים סוציאליים המבוססים על עקרונות הפלורליזם, הסובלנות, ושיתוף הפעולה. המדען האמריקאי ל. אייזנברג אמר: "הרעיון של האחווה אינו חדש, אך הוא מיוחד עבור זמנינו. האחווה נהפכה לתנאי הישׂרדות". לא ניתן ליצור אסטרטגיה של התפתחות יציבה מתוך דימויים מסורתיים של ערכים וסטריאוטיפים של חשיבה. יש להפיק מערכת ערכים חדשה שתהיה התנאי ההכרחי של המעבר לחברה החדשה.

ידיעות קודמות בנושא:
חברים, הברית שלנו מצויינת…
מוסטובוי – כגשר אל חכמת הקבלה
דרך רצופה בטעויות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest