להשיג כדי להבין

laitman_2010-03-15_9961_us-70.jpg

השׂכל והרגש שלי, כל הביטוי העצמי שלי, היד שכותבת, האוזניים ששומעות, כל זה מסודר אצלי בהתאם לעולם הזה. עם השמיעה הנוכחית שלי אני לא יכול לשמוע את שירת המלאכים. יכול להיות שמישהו שומע אותה, אבל במקרה כזה הוא חולה. אני מוגבל בטווח התפיסה המסוים של התדרים ואיני יכול לפרוץ מעבר לגבולותיו.

ובהתאם לכך, אני לא יכול להביע את מה שאני לא מרגיש, את התופעות שנותרות מחוץ לחושים שלי. נניח, שאני מתפעל מהרעיון על העולם הרוחני, משהו קורה בתוכי, משהו צף, משהו ניצת… אבל איך אפשר להביע את זה? בלית ברירה אני נזקק למילים מקבילות (דומות), שמתארות תופעות דומות. לדוגמה, אני מספר על עליות וירידות במצב הרוח, ביחס למשהו, במצב הפיזי, אבל לא על העליות והירידות הרוחניות האמיתיות.

אנחנו תמיד לוקחים מילים מהעולם שלנו, מפני שאין לנו מילים אחרות. ואם אנחנו משתמשים במילים אחרות, למשל במילה הוי"ה, אז בשבילנו זו "מנטרה", קוד סודי. בעולם שלנו אין הקבלות הדומות למונחים הרוחניים. המקובלים הגיעו אליהם כאשר השיגו תופעות רוחניות תואמות, וראו שהענפים שלהם אינם מגיעים עד לעולם שלנו. אין כאן כוח עליון (אלוקים), אין "מלאכים". וזה אומר, שאני צריך לכנותם לפי השמות של הכוחות התואמים, או לתת להם שמות שאינם נובעים מהתפיסה האמיתית. ואז אני לוקח את השמות האלה מתוך הקשר בין ה"אורות" וה"כלים".

למשל אני אומר: "אל רחום וחנון ורב חסד…". מה אני מביע בתיאור הזה? את הרגשות שלי: בכי או צחוק, שמחה או צער. אלה הן הרגשות שלי שהורגשו במצב הרוחני, ולהם אני מחפש ביטוי גשמי מתאים. הוא מתגלה בעולם שלנו, לאחר שאת המקבילה הרוחנית שלו עברתי בדרך, דרך כל ה"עולמות", מה"שורש" ל"ענף".

שאלה: האם ה"חוש השישי" משפיע על התפיסה של חמשת החושים האחרים?

תשובתי: אם למעלה, ב"שורש", אני משיג את התוצאה של העבודה שלי, אז למטה אני מבין את מה שמתרחש ב"ענף". מתוך ה"שורשים" המקובל מסתכל על ה"ענפים" ורואה את הסיבות לכל התופעות שבעולם שלנו.

בעל הסולם כותב במאמר "מהותה של חכמת הקבלה": "כלומר, שמתחילה צריכים להשיג את השרשים העליונים, כמות שהם ברוחניותם, למעלה מכל דמיון, אך בהשגה טהורה. ואחר שמשיג היטב את השרשים העליונים, מדעתו, אפשר לו להסתכל בענפים, המוחשים שבעולם הזה, ולידע, איך כל ענף מתיחס אל שרשו, בעולם העליון, בכל סדריו, בכמות ואיכות".

מתוך שיעור על המאמר "מהותה של חכמת הקבלה", 19.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
אין כאן מקום לפירושים שונים
העולם הזה הוא מילון של מושגים רוחניים
ארבע דרגות של הבנה

One comment

  1. ד"ר אביגדור פטרנק

    וזכר רבות בתורה שאלוקים דבר(עם משה אברהם וכד')אלוקים זה הטבע והטבע לא יכול לדבר.מה כאן הענף והשרש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest