דף הבית / המשבר ופתרונו / להפוך לשליט במקום הבורא

להפוך לשליט במקום הבורא

ידיעה: כאשר נמלים צריכות להתמודד עם כמויות גדולות של מידע, ההחלטה מתקבלת על ידי המושבה כולה, משום שיחידים אינם יכולים להתמודד עם אתגר כל כך גדול.

מעת לעת, הנמלים נאלצות לשנות את מקום מגוריהן. כאשר זה קורה, כל המושבה עוזבת את תל המולדת, ונושאת עימה את הביצים והזחלים. לפני המעבר הנמלים צריכות להחליט היכן ייבנה התל החדש. המידע על האתרים הפוטנציאליים נאסף על ידי הגששים.

זואולוגים שמו לב לכך, שגם אם אף אחד מהגששים לא בדק את כל המקומות האפשריים, המושבה עדיין תבחר במקום המתאים ביותר עבור התל העתידי. באיזשהו אופן המושבה מחברת את הנתונים מכל הנמלים שנשלחו למשימה.

לפני המעבר, הנמלים לוקחות בחשבון פרמטרים רבים, כגון, המיקום של הכניסה למקלט, העומק שלו, ההצללה, וכן הלאה. כך, אם יש שמונה אתרים פוטנציאליים להתיישבות, הנמלים מוצפות על ידי "מבול" של נתונים. על פי הניסיון, יחידים היו מסוגלים לעשות בחירה נכונה בין שתי האפשרויות, אך לעתים קרובות טעו אם היו צריכים לבחור בין שמונה אפשרויות.

אם ההחלטה תלויה במושבות, אפילו בין האפשרויות הרבות, הנמלים בוחרות באפשרות המיטבית. במילים אחרות, הנמלים כאילו מבינות את המוגבלות של היכולות האינטלקטואליות של היחידים, ובתנאים של עומס מידע ההחלטה מתקבלת על ידי המושבה כולה. הנתונים הבודדים מתפשטים באיזשהו אופן ומנותחים בתוך המושבה, אך המדענים עדיין לא יכולים לומר בדיוק כיצד זה קורה.

בחברת המודרנית האדם "מוצף" במידע, שאותו הוא אינו מסוגל לעבד לבד. יש שיטות ניתוח ממוחשבות, אבל הן לא תמיד יכולות לתת את הפתרון הנכון. יתכן שכדאי להתמקד ביצירת המוח הקולקטיבי מהסוג של הנמלים.

התייחסותי: אצל בעלי חיים וציפורים שחיים בלהקה, השכל האינדיבידואלי קיים בנפח וכוח מינימליים, ובכל המקרים שקורים בחיים, הם משתמשים באינטליגנציה הקולקטיבית, בכוחו של הקולקטיב. בצורה כזאת הטבע שומר "בתוכו" את הדומם, הצומח, והחי.

אבל האדם חייב ביודעין, מתוך הכרחיות מודעת, נגד הטבע האינדיבידואליסטי שלו, להפוך את עצמו ואת האגואיסטים שכמוהו לכלל קולקטיבי אחד משותף, ואז הוא יעלה לדרגת ה"אדם", ירגיש ויבין את הייחודיות ואת האינטגרליות של מערכת הטבע ויוכל בתבונה להתקיים כאדם בצורה פעילה. והוא כבר לא יזדקק לגוף הפיזי, הרי הוא נחוץ לאדם רק כדי לעלות מדרגת ה"חי" (שמנוהלת לחלוטין על ידי הטבע) לדרגת ה"אדם" (שמנהל את כל הטבע בעצמו, במקום הבורא).

ידיעות קודמות בנושא:
השכל הקולקטיבי תלוי בגודל של הלהקה
אינטליגנציה קולקטיבית ורוחנית
סוד השכל הקולקטיבי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest