דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תפיסת המציאות: חלום או מציאות

תפיסת המציאות: חלום או מציאות

קיימת תיאוריה מטריאליסטית עתיקה ביותר בנוגע לתפיסת המציאות. אם נתייחס לחושים שלנו בתור חיישנים, נשאלת השאלה, מה הם קולטים: את מה שקורה מחוץ לנו או את מה שקורה בתוכנו? זאת הבעיה. אחד מהשניים.

גם אם היינו יכולים לשנות את טווח הקליטה של החיישנים הללו, שקולטים כביכול משהו מבחוץ – עדיין היינו תופסים רק חלק קטן מאוד ממה שקיים מחוץ לנו. ייתכן שישנם טווחים כאלה שאיננו מסוגלים לקלוט את התדרים שלהם, וייתכן שישנם תדרים שונים לגמרי, שכלי הקליטה שאנחנו פיתחנו אינם מסוגלים לקלוט אותם.

הרי פיתחנו את הכלים הללו כדי להשלים את החושים שלנו. אלו כלים שמבוססים על החושים שלנו. למשל, על מנת להרגיש את הפרשי החום, הוספנו למכשירים חיישני חום, וכדי לקלוט דמויות חזותיות – פיתחנו חיישנים אופטיים, וכן הלאה. אנחנו למעשה מפתחים את החושים שלנו בעזרת שני הכלים הללו. אך איננו יכולים לבנות כלים שיעזרו לנו להרחיב את החושים שלנו ולהרגיש את התופעות ה"בלתי נתפסות" שקיימות מסביבנו, שאותן איננו מרגישים מלכתחילה ואיננו מסוגלים להרגיש (אין לנו את החושים הללו).

מסתבר שאנחנו קולטים חלק מוגבל ביותר מהעולם החיצון. היום זה מוכח: קיים חומר אפל ותופעות לא מובנות אחרות. אנחנו כאילו תופסים משהו, אך זה בלתי ניתן להשגה בתפיסה שלנו.

התיאוריה השנייה מדברת על כך שמסביבנו בכלל לא קיים דבר, והחושים שלנו הם כמו ה"מגע" בין הדמיון הפנימי שלנו לבין המציאות החיצונית. האדם הוא קופסה סגורה, שבתוכה קיים רצון שכל הזמן מרגיש משהו. להרגשות הללו אנחנו קוראים "החיים שלנו".

כלומר, אני קיים בתוך הרצון שלי, וגם אתה קיים בו, וגם החדר הזה, וכל מה שנמצא מחוץ לו – כל מה שאני יכול לתאר לעצמי, כולל כל הפנטזיות שלי, כל הדמיונות, הזיכרונות וכן הלאה. כל זה קיים אך ורק בתוך הרצון שלי, בתוך השכל שלי בלבד. אנחנו כאילו "נמצאים בתוך עצמנו".

אני מצדד בתיאוריה השנייה, על אף שקיימות עוד תיאוריות רבות אחרות. לדעתי, אנחנו באמת נמצאים "בתוך עצמנו", מתפתחים בתוך הרצון שלנו, מרגישים את אותה תוכנית ההתפתחות שהוא עובר, ותוכנית ההתפתחות הזאת היא חלק מהחיים שלנו. עכשיו יש לנו הזדמנות להתחיל לנהל את התוכנה שלנו, ובהתאם לכך, את החיים שלנו. אנחנו נוכל לנוע קדימה, אחורה, למעלה, למטה – לכל הצדדים, בהתאם לקואורדינטות ולצירים השונים.

הטבע מאפשר לנו לצאת לדרגה הבאה, הדרגה המוחלטת של הכרת המערכת שבתוכה אנחנו נמצאים. וזה יאפשר לנו סוף סוף להבין מי אנחנו ובאיזה עולם אנחנו חיים, האם אנחנו בחלום או במציאות, ומה ההבדל בין המציאות הזאת והחלום.

מתוך ישיבת תוכן בנושא העולם האינטגרלי, 16.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מעל לחומר של האגואיזם
להרגיש את המציאות העליונה
תפיסת המציאות: מניוטון ועד לקבלה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest