דף הבית / משבר עולמי / המיתולוגיה של שיעור הילודה הנמוך

המיתולוגיה של שיעור הילודה הנמוך

דעתו של (א. וישנבסקיי, דוקטור למדעי הכלכלה, פרופסור, מנהל המכון לדמוגרפיה): כיום, בכל הארצות המפותחות, נפוץ שיעור ילודה נמוך מאי פעם. למעשה, שיעור ילודה נמוך זהו הישג גדול, ובארצות רבות שבהן שיעור הילודה גבוה, עושים מאמצים להורידו.

ירידת שיעור הילודה ההמונית במאה השנים האחרונות זוהי תשובה לירידת שיעור התמותה. הטבע דואג לשמירה על איזון בין התמותה לילודה. הנשים בכל התקופות היו יולדות הרבה, אך בשל שיעור התמותה הגבוה של הילדים, אלה שהיו שורדים, כשהם כבר בעצמם היו יכולים להפוך להיות הורים, היו רק מעטים, לכן האוכלוסייה כמעט ולא גדלה ולעיתים אף הצטמצמה.

כבר המהלך המאה ה- 20 שיעור התמותה באירופה קטן וזה הפר את האיזון בן אלפי שנים. האנשים לא מייד היו מודעים לירידה הזו, אך במשפחות שיעור הילדים השורדים גדל – וזה לא היה יכול שלא להוליד בעיות כלכליות וחברתיות בלתי רגילות. כתשובה למצב החדש הייתה ירידה חדה בשיעור הילודה, בדיוק בכדי להגיע לאיזון שהופר.

כך ששיעור הילודה הנוכחי הוא תוצאה של הסתגלות המונית של בני האדם לתנאים החדשים של האיזון הדמוגרפי, חלק ממעבר מאיזון של שיעור תמותה גבוה ושיעור ילודה גבוה, לאיזון של שיעור תמותה נמוך ושיעור ילודה נמוך.

אולם, שיעור הילודה בארצות רבות יורד מתחת לקו האיזון, הוא אינו מספק את התחדשות הדורות למרות שיעור התמותה הנמוך. מכאן גם הדאגה לשיעור הילודה הנמוך.

אך זה קורה בינתיים רק במדינות המפותחות ולא מזמן גם במדינות המתפתחות – אך בינתיים לא בכולן, אוכלוסיית העולם גדלה בקצב מהיר עד מאוד.

במהלך כל ההיסטוריה של האנושות, אוכלוסיית העולם גדלה רק עד מיליארד בני אדם. תוך שישים השנים האחרונות נוספו בכדור הארץ כמעט חמישה מיליארד אנשים ואוכלוסיית העולם ממשיכה לגדול. זה יוצר עומס רציני על משאבי כדור הארץ, איומים רציניים עבור כל הציוויליזציה הארצית, לכן הירידה בשיעור הילודה נשארת הבעיה העיקרית.

העומס שהאדם יוצר בהשפעתו על משאבי כדור הארץ גדול כבר היום, את בעיות הארצות המתפתחות עם שיעור האוכלוסייה הגדל במהירות ובצורה שאין לה פיקוח טוב כל כך, לא ניתן לפתור.

כל המדינות הן כלים שלובים. אנחנו חיים בעולם גלובלי שבו קיימות מגמות עולמיות משותפות.

התייחסותי: כדור הארץ שלנו יכול לספק מזון לאוכלוסייה הגדולה פי כמה. העיקר הוא בחלוקה נכונה ונבונה של המצרכים ההכרחיים, ולא יותר. ולא להתערב בחוקי הטבע, אלא רק לעסוק בחינוך ובהשכלה, לדחוף את דרגת המודעות של האוכלוסייה להידמות יתר לחוקי הטבע.

ידיעות קודמות בנושא
איך לפתור את הבעיות הדמוגרפיות?
אחרת ניכָּחד, כמו הדינוזאורים
אלה יהיו חיים שונים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest