דף הבית / כלכלה / כסף / מדוע מארקס צדק?

מדוע מארקס צדק?

דעתו של מ. חזין, לפי ההקדמה לספרו של ט' איגלטון, "מדוע מארקס צדק?": מארקס שוב מושך תשומת לב עצומה, מהדורות הספרים שלו גדלות. הוא הפך את הכלכלה למדע בעל גישה מערכתית אחידה. לאחר מכן, עשו מהכלכלה שלו שתי כלכלות (שני עיוותים): 1. כלכלה פוליטית מהסוג הסובייטי – תיאוריה של תחלופת המבנים ותחלופת הקפיטליזם בקומוניזם. 2. כלכלה מהסוג המערבי – אין שינוי במבנה וסוף לקפיטליזם.

אדם סמית הבין, שאם יש מערכת כלכלית סגורה (שאינה קשורה לעולם החיצוני), רמת חלוקת העבודה תלך ותעמיק רק עד גודלה של המערכת. ולאחר מכן המערכת הכלכלית הזו תהיה מוכרחה להתרחב, אחרת הקדמה המדעית-טכנולוגית תעצור בה. בדיוק ההתרחבות ההכרחית הזו הולידה את מלחמת העולם הראשונה והשנייה, את קריסתה של ברית המועצות, והיום את קריסתה של ארה"ב ושל כל העולם הקפיטליסטי.

המדע הכלכלי המודרני אינו יכול להסביר את סיבות המשבר הנוכחי. דרך אגב, זה בכלל לא מדע, משום שזה תלוי בפוליטיקה, כלומר, ברצון של בני האדם. כשמדע הכלכלה ויתר, מתוך מוטיבים פוליטיים, להישען על הרעיונות של מארקס על תחלופת הקפיטליזם בקומוניזם, מדע הכלכלה לא יכול לעזור בפיתרון המשבר הנוכחי ובתכנון העתיד.

התייחסותי: כאן בדיוק מופיע המדע היחיד על המבנה החדש – המדע על החברה האינטגרלית (הקומוניזם) או חכמת הקבלה. תקראו את מארקס ואת בעל הסולם, אדונים הכלכלנים!

ידיעות קודמות בנושא:
האם תורתו של מרקס אקטואלית היום?
מרקס צדק!?
מרקסיזם – לא מה שחשבנו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest