דף הבית / נשים / תפקיד האישה בהתפתחות הרוחנית של האנושות

תפקיד האישה בהתפתחות הרוחנית של האנושות

שאלה: מהו תפקיד האישה בנקודות קריטיות בהתפתחות ההיסטוריה של האנושות?

תשובתי: בכל נקודות המפנה של התפתחות האנושות מימי קדם ועד היום, דווקא לאישה חשיבות קריטית ביותר. האישה הגדולה הראשונה הייתה חוה, שהביאה לכך שכל העולם שלנו גילה את האגו ככוח אגואיסטי עצום בהתפתחות שלו.

האישה הגדולה הבאה היא שרה אימנו. דווקא הודות לה אברהם התפתח הלאה כשהבורא אמר לו: "כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה". למעשה כל הבעלים הגדולים שבהם אנחנו כל כך מתפארים, היו גדולים בכך ששמעו לנשותיהם. זו עובדה!

בזמנו מהענף של אברהם נולד בנו הבכור ישמעאל, נביא מוסלמי ומנהיג הערבים. הוא הפך להיות גדול הודות לאימו שהייתה הפילגש של אברהם והשיגה ממנו ברכה. אחר כך מגיעות האימהות רבקה, לאה ורחל, שניהלו את בעליהן יצחק ויעקב. יעקב השיג את הבכורה בזכות השתדלותה של אימו.

האם הייתה מתרחשת כניסה למצרים, אם אשת פוטיפר, סגנו של פרעה, לא הייתה מפתה את יוסף ולא כולאת אותו בצינוק שממנה הוא יצא כגיבור? הודות לאחותו מרים, משה מצא את עצמו בבית פרעה, שם גידלה אותו בת פרעה, בתיה. לאחר מכן, בהיותו אצל יתרו, משה התחתן עם ציפורה שכיוונה אותו, ילדה לו ילדים ושלחה אותו חזרה למצרים כשאמרה לו שהוא חייב לחזור לעם שלו.

בזמן יציאת מצרים נשים כל הזמן תמכו בגברים, נתנו להם השראה על ידי השירים שלהן, הן חייבו אותם להיות מקושרים זה עם זה בקשרים טובים. הן הקיפו את הגברים סביב הר סיני ולחצו עליהם לגלות את הבורא. כאשר באמצע נמצא הבורא ומאחור הנשים, אי אפשר שלא לקבל את התורה.

לאחר כניסתו של העם לארץ ישראל, הופיעו בקרב הנשים נביאות שהפכו למנהיגות של הדור. אלה כבר היו נביאות מסוג אחר השונה לגמרי משרה, רבקה, לאה ורחל, הן היו גבוהות מבחינה רוחנית מהגברים. היו מגיעים אליהן גברים מלומדים עם זקנים לבנים ומקבלים מהן עצות רציניות, פנימיות, רוחניות.

אנחנו רואים זאת גם בגלות הבאה בבבל שאותה ניהלה בתת מודע ובאופן סודי המלכה אסתר. המילה "אסתר" נובעת מהמילה "הסתרה" ולכן גם הספר הגדול של יציאה מגלות בבל נקרא "מגילת אסתר" ("גילוי של הנסתר").

כל בית המלוכה של ישראל נוסד הודות  לרות המואבייה, שהגיעה מעם אחר והצטרפה לעם ישראל כשאמרה: "הבית הזה יהיה ביתי". היא הפכה לסבתא רבא של המלך היהודי הגדול ביותר, דוד המלך. באופן כזה, בית המלוכה לא עבר בירושה כמו אצל עמים אחרים, אלא הפך למלוכה לפי הדרגה הרוחנית. לכן רות יכולה להיקרא אֵם השושלת של השושלת הרוחנית הגבוהה ביותר.

דוד המלך השיג פסגות גבוהות והפך למנהיג הרוחני הגדול ביותר בעולם שלנו הודות לקשר שהיה לו עם אישה מיוחדת, בת-שבע. בעזרתה הוא עלה לדרגה הבאה. את ההישגים הגדולים שלו, ואת ההתפעלות מהבורא, הוא הביע בספר "תהילים", מזמורים שאותם שר העולם כולו.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 29.5.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest