תעורר את השחר

כל העבודה נעשית על ידי המאור המחזיר למוטב. אך לשם כך אני קודם כל צריך להגיע להכרת הרע שלי, להרגיש שרע לי מהרצון שלי, מהתכונות שלי, מהמצב שלי. עד כדי כך רע שאני אתפוצץ מהדרישה הזאת, שנקראת מ"ן, תפילה.

אבל הדרישה הזאת צריכה להיות מעוצבת נכון, בשביל מה בדיוק אני רוצה להשתחרר מהרע שלי? האם רק כדי שיהיה לי טוב, או שאני לא יכול לסבול את הרע הזה, מפני שממנו רע לאחרים ולא לי?

אם אני מגלה שהתכונות שלי מזיקות לזולת ומזיקות לבורא (ואת זה אפשר לגלות רק בעבודה בקבוצה), אז אני מוצא את עצמי לפני שתי עובדות בלתי מתפשרות. מצד אחד, אני מאוד מעריך את ההשפעה ורוצה להגיע להשפעה לבורא דרך ההשפעה לנבראים, כמו שנאמר: "מאהבת הבריות, לאהבת השם". ומהצד השני אני מרגיש שאני לגמרי רחוק מזה וסובל בגלל זה.

המאור המחזיר למוטב נותן לי את ההכרה הזאת, וזאת נקראת ההכנה, שבזכותה אני מגיע לסאה המלאה שלי ולתפילה שלמה, מתוך הייאוש מכך שאין בי את תכונת ההשפעה, ההשתתפות, הערבות, האהבה לזולת, שבלעדיהן לא ניתן להגיע לאהבה לבורא.

בכוונה לא נמצא באדם החיסרון לזה, והוא לא מרגיש שום צורך בזה. כי רק אז תהיה לו ההזדמנות לברוח בשלב כלשהו מהרצון האגואיסטי שלו, ואם הוא יגיע להשפעה, זאת באמת תהיה השפעה.

ואם הייתי רואה מייד בהשפעה תענוג ואיזושהי תועלת לעצמי, זאת לא הייתה השפעה, אלא קבלה נסתרת. לכן חשוב מאוד להתחיל מההופכיות, לעבוד בקבוצה ולהכין את החיסרון שלי. וכל עוד אני לא מרגיש שהחיבור חשוב לי יותר מעצמי, שהחבר חשוב לי יותר מעצמי – עד אז זה לא נחשב שיש לי חיסרון להשפעה ולדבקות בבורא.

ההשפעה מסמלת שהרצון של הזולת או הרצון של הבורא חשובים לי יותר מהרצון שלי עצמי. כך נמדדת חשיבות ההשפעה שלי, ואם בינתיים אין לי אותה, אני צריך להכין את עצמי בעזרת המאור המחזיר למוטב. עד שההתעוררות שלי מלמטה (אתערותא דלתתא) תגיע למידה כזאת שתזמין את ההתעוררות מלמעלה (אתערותא דלעילא).

ואל תקווה שההתעוררות מלמעלה תבוא אליך בעצמה ללא הכנה והתעוררות מלמטה. כי עד אז אין לך כלי, חיסרון, שבו האור העליון יכול להתגלות. לכן, אל תצפה לחסד מלמעלה.

כמובן, פעמים רבות עוד יעזרו לך מלמעלה, יתנו לך כל מיני הזדמנויות להתעורר: נעימות ובלתי נעימות, אך לא יותר מזה. אתה בכל מקרה תצטרך להגיע לחיסרון הדרוש. וככל שאתה תתעצל יותר ולא תרצה לעורר את עצמך, כך יעוררו אותך מלמעלה בצורה חלשה ולא ברורה, בכל מיני דרכים רחוקות ועקיפות ורמזים מעורפלים.

לכן צריך להזדרז ולהשתדל בעזרת הקבוצה, שהיא האמצעי הנפלא שניתן לנו בכוונה כדי שתהיה לאדם האפשרות בכל פעם לעורר את עצמו ולהגדיל את החיסרון שלו, עד שהוא יגיע להתעוררות מלמטה שתוכל לעורר את ההתעוררות מלמעלה.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 09.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
גנב בחברה קדישא
לא עובדים לבד, רק בשיתוף
אם אין תשובה, סימן שהבקשה שקרית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest