דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / שיחה על סיפור יציאת מצרים, חלק ב'

שיחה על סיפור יציאת מצרים, חלק ב'

סיפור יציאת מצרים מסמל את מצבה של האנושות. איזה יחס עלינו לפתח כלפי סיפור יציאת מצרים כדי להבין את משמעותו ולהצליח לממש אותו בחיינו? (הרב ד"ר מיכאל לייטמן בשיחה עם בן ציון גירץ)

שיחה שנייה בנושא "סיפור יציאת מצרים" במסגרת תוכנית הטלוויזיה "מקובלים כותבים".

לצפייה/האזנה: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

להורדה: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

תקציר השיחה:

סיפור יציאת מצרים אינו רק סיפור היסטורי, אלא גם סיפור המתגלגל כל פעם מחדש בימינו. זהו סיפור שמהותו הם הכוחות שפעלו על האנושות באותם המצבים והזמנים. אמנם הסיפור היה ונגמר, אבל עכשיו זה הזמן שנקרא "גלות מצרים".

גלות מצרים, זה הרצון הגדול של כל אחד ואחד שבו מתגלה התועלת האגואיסטית שלנו מכל פעולה ופעולה, המובילות למצב של "שבע שנות רעב", כאשר כל מה שאנו עושים לא עוזר לשפר את מצבנו.

מצרים, זהו מצב כללי לכל העולם בו כולנו סובלים מהאגו שלנו, שאינו מאפשר לנו לבנות חיים נורמאלים. מצב של שנאה הדדית המביאה אותנו למלחמות, חיכוכים ומונעת מאיתנו חיים טובים במישור האישי והכללי. הרגשת המצב היא של שיעבוד שלא ניתן להשתחרר ממנו, של הכרת הרע בלא יכולת לצאת ממנו.

קיימת ההבנה שאנו נמצאים במצרים, בשעבוד פרעה, תחת עול האגו שיש להתעלות מעליו, להינצל ממנו, אחרת נמות כאן בלא מימוש היכולת שלנו לבנות חיים חומריים יפים, כל שכן חיים רוחניים.

חכמת הקבלה שמתגלה בפעם הראשונה ממצב של שבירה, מחורבן בית המקדש, מסבירה לנו את התהליך מבראשית העולם, מבריאת האדם ומהלך הדורות, כולל תקופת מצרים והיציאה ממנה, ומכאן והלאה. היא מסבירה לנו כיצד לעלות לדרגה הבאה של הקיום מדרגת החי לדרגת המדבר. עלינו ללמוד היטב את סיפור ההגדה של פסח לברר היכן היא שייכת אלינו וכיצד לממשה בפועל.

סיפור יציאת מצרים היה ונשאר אירוע פנימי. השורש הרוחני תמיד מגיע לענף הגשמי.

משה שגדל במצרים, יצא ממצרים עם העם, כתב את התורה והעביר את כל היסודות שבה: "ואהבת לרעך כמוך", "כאיש אחד בלב אחד", ברית, ערבות, דבקות בבורא.

עלינו רק לצאת ממצרים הרוחני – מהאגו שלנו ששולט עלינו, על כל האנושות. ככל שנתחבר, נהיה קרובים ליציאה ממצרים, נתעלה בתכונת ההשפעה בדרך אל הבורא.

בתהליך הזה נרגיש, מצד אחד, חושך, ומצד שני, הרגשה של מחויבות לצאת. נרגיש שהאור יתגלה וימשוך אותנו החוצה, שמופיע כוח שמושך אותנו מהאגו שלנו כלפי מעלה, מעל הרצון לקבל שלנו ומעניק לנו טבע חדש.

כשאדם לומד את חכמת הקבלה, אפילו דרך טלוויזיה או האינטרנט, עובר יחד איתנו את השיעורים, מתרחשות בו כל מיני תופעות המשייכות אותו לתהליך ההתפתחות. הוא מברר בפנימיותו מי הם משה, אהרון, מצרים, פרעה בתוכו, ומרגיש את השינויים שחלים בו.

מי שחי ולומד את סיפור יציאת מצרים ומשייך את הסיפור לעצמו, מתחיל להרגיש בכל מיני אופנים, פעם כך ופעם כך כיצד מתייצבת אצלו תפיסת המציאות. הוא מצליח לחבר תמונה של תפיסת עולם חדשה ולחיות בה.

ככל שנצליח לייצב תמונה אמיתית של העולם, נדע גם כיצד לממש אותה.

כל פעולה יסודה בכוח הפנימי שמחייב אותנו לפעול. הכוחות נמצאים בהתקשרות ובהתכללות ביניהם. הכוחות הם אלה שמפעילים אותנו, אנחנו רק מבצעים את פעולות הכוחות.

איך לראות את סיפור יציאת מצרים?

  1. אל לנו לראות את הסיפור כגשמי, אלא אך ורק כתכונות ומצבים בתוכנו.
  2. אל לנו להתייחס לסיפור החיצוני, אלא לסיבות, לכל תנועות הכוחות הפנימיים.
  3. הסיפור הוא תיאור המדרגות הרוחניות באדם. השינוי הוא באדם ולא במקום גיאוגרפי.

תמונת הכוחות

  1. עלינו למחוק את המסך ששם אנחנו רואים תמונות ומקומות, ולראות רק את הכוחות הפועלים שמזיזים את הדברים.
  2. אנחנו קיימים בתוך הגופים זמן קצר יחסית לעומת קיום הכוחות. הגוף אינו קובע, רק הכוחות הפנימיים.
  3. כשנזכה לראות את הכוחות הפנימיים, נראה את העולם הנצחי.
  4. כשנראה את כל המציאות, כל ההיסטוריה, מאין סוף לאין סוף, כפעילות של כוחות, אז אם נרצה נוכל להלביש עליהם דמויות ומקומות.
  5. אם אנחנו מספרים את יציאת מצרים כמצב של מאזן כוחות הפועלים במציאות, ניתן להעתיקו לימינו.

לסיכום, מומלץ לראות את כל שיעורי פסח, להתכלל בהם, להבחין כיצד ההסתכלות על החיים משתנה, איך הסיפור הופך להיות עכשווי, איך אני מתעלה מעל האגו, מתחבר לכוח העליון וזוכה בחיים נצחיים.

תוכנית קודמת בנושא:
שיחה על סיפור יציאת מצרים, חלק א'
שיחה על יציאת מצרים
שיחה על ליל הסדר

שיחות נוספות על חודש ניסן, על האירועים שקרו בחודש זה ועל משמעותם הרוחנית במסגרת תוכנית הטלוויזיה "מקובלים כותבים".

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest