דף הבית / כלכלה / כסף / שונים באופן לא פרופורציונלי

שונים באופן לא פרופורציונלי

בעל הסולם, "השלום בעולם": "כי מצד הטבע, אין הכח לעבודה שוה אצל כל אחד ואחד, ויש לך אחד מהחברה שהוא מתיגע בעבודתו, מפני חולשתו, בשעה עבודה אחת, הרבה יותר מחברו העובד שתי שעות, או יותר. הרי לך, שהבסיס האמור, שהוא יגיעה של הפרט, בתנאי של האמת הברורה, ולצידו הרוב שבחברה, אינו מעשי כלל, כי אינו ניתן לבדיקה ולהערכה כל עיקר".

אם אנחנו מחפשים צדק חברתי, איננו יכולים להישען על שעות העבודה, מפני שכל בני האדם הם שונים. אנחנו גם לא יכולים למדוד בצורה אובייקטיבית את מאמציו של האדם. הצלחותיהם של בני האדם אינן מעידות על שום דבר, מפני שהאחד נולד טיפש והשני חכם, האחד עצלן והשני זריז, וכן הלאה. כל אחד נולד בצורה שונה, וזאת לא אשמתו של אף אחד, אך זה גם לא ההישג של אף אחד.

אם כן, אנחנו לא יכולים לשפוט את בני האדם על פי מידת האמת. מפני שהיא נקבעת על ידי שורש נשמתו של כל אחד, על ידי התכונות הפנימיות שלו, שאותן אי אפשר לבדוק, לשקול ולחשב.

וזה אומר, שאי אפשר לבוא בטענות צודקות לבני אדם ולהעריך בצורה צודקת את התוצאות של עבודתם. כל הניסיונות שלנו למדוד את המאמצים והיכולות, הם למעשה שקר מוחלט. אנחנו נותנים ציונים לילדים בבתי הספר, משווים בין כולם בצבא, מציבים רף שרירותי של הספק בעבודה, וכל זה רק מקלקל את ההתפתחות הטבעית של האדם.

בזמן האחרון המומחים כבר מבינים את הבעיה הזאת, לאחר שנתקלו במשבר החינוך. אבל המצב לא השתנה. אנחנו פשוט לא יכולים למדוד בצורה נכונה את האדם, לפי מידת האמת.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם", 06.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
באיזו זכות אתה מאיים על העשירים?
בקבלה – לעולם לא נצליח
קצת פלטינה ליום שחור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest