דף הבית / קבלה לעם / שאלות ותשובות / שאלות ותשובות, 19.08.2013

שאלות ותשובות, 19.08.2013

תשובותיהם של מרצים מ"מכללת קבלה לעם" על שאלותיהם של קוראי הבלוג

שאלה: האם ביטול עצמי והקטנת האגו הם מושגים זהים בקבלה או שהם שונים? מה משמעותם?

תשובה: בהתאם לחכמת הקבלה, האגו הוא לא הרצונות אלא הכוונה שמשתמשים ברצונות כדי לקבל תענוג עצמי או כדי ליהנות לבורא, לכוח המחבר הכללי. האגו הוא התנגדות לחיבור, להשפעה ולאהבת הזולת. להקטין את האגו ובהמשך לתקן אותו לגמרי, כלומר, להשתמש בכל התכונות, בכל המאפיינים שלי כדי להשיג איחוד כללי. ביטול עצמי הוא הצעד הראשון בדרך לתיקון כזה, ביטול המטרות והערכים שלי בפני המטרה והערכים של המדרגה העליונה, שבשלב הנוכחי אלה הם הקבוצה והרב.

שאלה: מדוע היה צורך לבנות ערים פתום ורעמסס? מה חשיבותן?

תשובה: הערים פתום ורעמסס הם המאמצים שאנחנו משקיעים כדי להשתחרר משליטת האגו והם מביאים אותנו להכרה שבעזרת הכוחות שלנו לא נצליח להשתחרר, אלא רק בעזרת הבורא. לכן, הערים האלו נקראות ערים יפות לפרעה (לכוונה על מנת לקבל), וערים מסכנות לבני ישראל (לרצון להגיע להשפעה). חשיבותן היא בכך שבנייתן מביאה לתפילה האמיתית, לדרוש מהבורא את הכלי הרוחני.

שאלה: מה ההבדל בין לחשוב שהאגו הא נוראי או שהוא מצחיק?

אילו ייסורים נוראיים צפויים לאנושות ב"דרך הייסורים"… מדוע כאשר האגו סובל, בסופו של דבר, זה מצחיק? האם זה תמיד כך? מצד שני, בטלוויזיה כל ההומור מבוסס על גרימת נזק מכוון, עלבונות, השפלות, פגיעות מתוחכמות ביותר, בכלל לא מצחיקים, אף על פי שהאגו אמור להיות מצחיק… הכול כאן יותר מדי עדין. האם אתה יכול להבהיר את השאלה הזאת? כלומר, מה תפקיד ההומור בהשגה הרוחנית, האם זהו אמצעי או מדד?

תשובה: את התשובה על שאלתך תמצא בפוסט "הומור, צחוק וקבלה…".

שאלה: מה ההבדל בין הדאגה לקבוצה והדאגה לעולם? האם בשני המקרים אנחנו דואגים לעצמנו כמו לבריאה? היכן המקום לדאגה לבורא כדי לגרום לו נחת רוח?

תשובה: הדאגה לבורא היא דווקא הדאגה לקבוצה, כיצד להביא אותה לאיחוד ואת העולם למטרת הבריאה, כי זהו רצון הבורא.

שאלה: המטרה היא להגיע לגילוי הכוח העליון ולדבקות עימו. האמצעים הם: רב, ספרים, קבוצה והפצה. ההפצה נחוצה כדי להגיע ל: רב, ספרים, קבוצה, הפצה. האם זאת לא ריצה במעגל סגור?

תשובה: לא במעגל, אלא כדי להרגיש שכל זה אחד שלם, כפי שנאמר "ישראל, אורייתא וקודשא בריך הוא, חד הוא".

שאלה: מה זה "ניצוץ" בלב החבר? האם זה יותר חיסרון או כוונה? אילו מרכיבים יש בו? כיצד הוא קשור לקבוצה?

תשובה: "ניצוץ" בלב החבר הוא "רשימו" מהשורש הרוחני היותר גבוה שבו אנחנו נמצאים באיחוד. קבוצה, היא חיבור בין כל הניצוצות הללו כדי להשיג את האיחוד.

שאלה: מדובר על כך שהתענוג הרוחני נמצא במילוי של הזולת. ובמה בדיוק אנחנו ממלאים את הזולת ברוחניות?

תשובה: לא אנחנו, אלא הבורא ממלא אותם באור שלו. אבל על ידי המעבר מהדאגה לעצמנו לדאגה לחברים, ל"תפילת רבים", אנחנו בונים את הכלי שבתוכו הוא יכול להתגלות.

שאלה: האם יש מקום לאנשים חדשים בכנס? לפעמים לא ברור האם כדאי להזמין חדשים או לא (במיוחד בכנסי מראה)?

תשובה: אפשר לקרוא על כך בפוסט "התלמידים החדשים יחד איתנו".

שאלה מהבלוג באנגלית: אני נולדתי באפריקה ושם אני חי. האם אתה יכול לענות על שאלותיי שמדאיגות אותי מהילדות או להמליץ על ספרים או מאמרים כלשהם שבהם אוכל למצוא תשובה על שאלותיי? מי אני ומדוע נבראתי? האם קיים גלגול נשמות? כיצד אפשר לדעת מה לא היה בסדר בחיי הקודמים?

תשובה: הקבלה נותנת תשובות על השאלות האלה, אבל זהו מדע שצריך ללמוד אותו. אנחנו ממליצים לכך להתחיל ללמוד בקורס הווירטואלי שלנו באנגלית דרך"Learning center" .

שאלה מהבלוג באנגלית: (שאלה בנוגע לפוסט "עזרה לפצוע קשה בקרב עם היצר הרע").

אם הקבוצה נפרדה בכל זאת מהחבר שהזיק לה, והוא בהמשך מתחיל להצטער על כך, האם הוא יכול לחזור או שהוא הפסיד את ההזדמנות הזאת לעולם?

תשובה: זה תלוי לא רק באדם עצמו, אלא בכל הקבוצה, עד כמה הגרעין שלה יציב. לא מספיק כאן "להתחיל להצטער", אלא על האדם להוכיח שהוא בדק מחדש את יחסו לקבוצה. ובכלל, בדברים כאלה צריכה לעסוק ועדה מיוחדת שנמצאת בקשר עם הוועדה הרוחנית של הכלי העולמי.

שאלה מהבלוג באנגלית: האם אפשר לומר שקייםDNA קוסמי? הרי הכול נברא על ידי האור. האור כולל את המידע על בריאת כל המרכיבים, החלקיקים הפשוטים, האטומים, המולקולות, כוכבי הלכת, השמש, וכולי.

אנחנו רואים שמגוון הצמחים על פני כדור הארץ מתבסס על מספר מרכיבים. ה- DNAשל הזרעים הוא המקור ליצירת צורות נפלאות של הצמחייה שלנו.

דבר דומה ניתן לומר על "המפץ הגדול" שמבוסס על מספר מרכיבים: ה- DNA הקוסמי שמועבר על ידי האור יצר את כל היקום שעד היום מתחדש מתוך עצמו.

תשובה: אפשר לומר שהכול נמצא בתוך מטרת הבריאה וטבוע בתוך "ארבע בחינות דאור ישר", שהן היסוד גם של הבריאה כולה וגם של כל אחד מפרטיה. בנוסף לכך, אפשר לומר שכל המצבים שהנברא עבר בזמן ירידתו עד לדרגה מסוימת, נמצאים בתוך המדרגה הזאת בהסתרה וקובעים את התנהגותו.

שאלה מהבלוג באנגלית: במאמר "אין עוד מלבדו" נאמר, שמגיע הזמן ש"זורקים" את האדם מהקדושה, "למקום טינופת, לבית הכסא, ששם מקום הפסולת". האם הקבוצה צריכה להחזיק בחבר כזה ולהיות עבורו "חבל הטבור" הרוחני עד שהוא עולה בחזרה לדרגת הקבוצה?

האם צריכות להיות מסגרות חברתיות שעליהן לדאוג לחברים כאלה?

תשובה: תשובה על שאלתך תמצא בפוסט "עזרה לפצוע קשה בקרב עם היצר הרע".

שאלה מהבלוג באנגלית: פאול הלייר (Paul Hellyer), שר ההגנה לשעבר של קנדה, הודיע שיש לו הוכחות על הימצאותם של יצורים מהחלל על פני כדור הארץ שלנו כבר במשך מאות שנים. לפי דעתו, אלה הם שלושה או ארבעה סוגים שקשורים לעסקים גדולים ולממשלות כדי לבנות ממשלה עולמית שבכוונותיה להפוך את כולנו לעבדים. מסקנתו היא, שהדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות הוא ליישם את העיקרון "ואהבת לרעך כמוך".

כיצד אפשר לפרש את זה?

תשובה: מסקנה נכונה בהחלט, על אף המסר המוטעה לחלוטין. אנחנו לא עבדים של חייזרים, אלא של האגו שלנו שהביא אותנו למשבר הכללי. אפשר לצאת מהמשבר רק אם אנחנו נתחיל לבדוק מחדש את היחס שלנו אחד כלפי השני.

שאלה מהבלוג באנגלית: מכיוון שבקבוצה שלנו מתגלה יותר ויותר היצר הרע, התרבו המקרים של התנהגות מחפירה של מספר חברים כלפי חברים אחרים. ואם מעירים להם על כך, אז תשובתם היחידה היא, "אין עוד מלבדו". ברור שזה נכון, אבל לפעמים זה נראה כסיסמה ריקנית שמעודדת התנהגות מזיקה. האם יש נושא כלשהו שהקבוצה חייבת לדבר ישירות עם האדם שמשקר ומזיק לה? אילו פעולות יכולות לעזור לקבוצה להתעלות מעל זה?

תשובה: אם האדם משקר בנוגע לחברים אחרים וגורם למחלוקות בתוך הקבוצה, אז צריכים להזהירו בצורה רצינית שהתנהגות כזאת אינה מתקבלת על הדעת. אין הצדקה לגרום לפירוד בין החברים. יכולים להיות מצבים שונים ולא תמיד יש לאדם כוח להשתתף בצורה פעילה כלפי החיבור, אבל אסור לו להזיק.

שאלה מהבלוג באנגלית: האם יש הבדל בין שני המושגים: "רוח" ו"נשמה"? אם כן, מהו?

תשובה: את התשובה על שאלך תוכל לקרוא בפוסט "נפש, רוח, נשמה".

שאלה מהבלוג באנגלית: (התייחסות לפוסט "האור ילמד ויבהיר הכול"). מדוע דעת צריכה להיות מכשול בהתקדמות הרוחנית? ויתור על הדעת וויתור על האגו הם היינו כך, כיוון שהידיעה עוזרת בחיפוש אחר הדרך. חוץ מזה, ויתור על הדעת דומה לנשק להשמדה המונית, מפני שבמקרה הזה לא יודעים כלום.

תשובה: אתה לא קראת בעיון את הפוסט. תראה מה כתוב שם:

"דעת, זה חסרונות אגואיסטיים, בעיות, נטיות ותשוקות אגואיסטיות, והם נותנים לנו "בשר", עובי ועומק של ה"כלי", שמעליו אנחנו בונים נטייה להשפעה, לאהבה, לחיבור, לחיזוק, להצדקה ולהערכת הזולת."

דעת, חשובה להתקדמות הרוחנית. אנחנו לא מוותרים על הדעת, אלא מתעלים מעליה. כי הדעת נקבעת על ידי המדרגה שבה אנחנו נמצאים ואנחנו רוצים להשיג יותר, את המדרגה הרוחנית הבאה. אם בתוך הדעת האגואיסטית שלי נראה שהקבוצה מחולקת, שלחברים יש חסרונות, זה מצביע על חוסר אהבה מצידי וזאת הסיבה לפנות לבורא עם בקשה לתיקון. בצורה כזאת אני מנצל את הדעת אך איני מונע על ידה ישירות, אלא מתעלה מעליה להשפעה יותר גדולה.

שאלה מהבלוג באנגלית: כפי שאני הבנתי זאת, האדם הגשמי הופיע לפני 6000 שנה. אבל למשל באמריקה חיים שבטים בצורה קדמונית. האם יתכן שיש היום בעולם גזעים שה"רשימות" של האדם הרוחני לא נגעו בהם?

תשובה: אין עמים כאלה. כל האנשים הם חלקי הנשמה הכללית של אדם הראשון, אולם לכל אחד מהם שורש רוחני משלו שמקבל ביטוי בתרבות, במנהגים, בקשרים עם עמים אחרים וכולי. אסור לזלזל באף אחד ולהתנשא על מישהו. ובכלל, אי אפשר לומר מי יותר עליון ומי יותר נחות.

רמת ההתפתחות הטכנולוגית הנמוכה בכלל אינה מצביעה על כך ששבט או אפילו עם מסוים יותר נחות מאחרים, פשוט הם התפתחו אחרת, בתחומים אחרים שלא שמים לב אליהם. בעל הסולם כותב שהאומות "התרבותיות" לכאורה, עשו עוול גדול בגלל שהרסו תרבות של שבטים אחרים. כולנו משלימים זה את זה בצורה הדדית וכולנו ביחד נגיע לתיקון.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest