דף הבית / כלכלה / כסף / צידו השני של המטבע

צידו השני של המטבע

בכסף ישנו דבר והיפוכו. בעולם שלנו, כסף פירושו כוח למשוך, לקבל, ואילו בעולם הרוחני פירושו – כוח לדחות, לתת.

בסוף אלפי שנות התפתחות, כשמגלים שכסף גשמי לא יכול למלאות אותנו, אנו הופכים את המטבע (הטבע) שלנו ועוברים לכסף רוחני. רק עכשיו, מתחילים באמת ליהנות מהחיים, בצורה מושלמת ונצחית.

כסף גשמי וכסף רוחני

כסף, כסף, כסף… כמה שיותר, וכמה שיותר מהר.

ברור מאליו שזה לא הכסף עצמו, הרי כסף הוא דבר מופשט, אלא ההנאות שהוא מאפשר לנו להשיג. חופש, כוח, ביטחון, חכמה, תרבות, אמנות, מה לא, כל התענוגים שרק נוכל לתאר לעצמנו – כמעט את כולם תוכל היום לקנות תמורת כסף. אפילו אהבה ושנאה יכולים להיות מונעים על ידי תאוות ממון.
למה אמרתי "כמעט הכול"? כי בדברים השייכים לעצם החיים, למשל בריאות, הכסף לא תמיד יכול לסייע. הוא הדין לגבי מה שמעבר לגבולות החיים הגשמיים המוכרים לנו, גם לשם ידו של הכסף אינה מגעת. שם קיים כסף אחר, כסף רוחני. אבל על כך ארחיב בהמשך…

מהפכה שקטה
ללא הכרזות גרנדיוזיות, מתחת לפני השטח, מתחוללת בשנים האחרונות מהפכה ביחס האדם לכסף.
לפחות פעם בשבוע מגיע אליי מייל עם עוד מחקר המתריע על מגמה חברתית בולטת שהביאה עימה המאה ה-21 – תחושת ריקנות, מין שעמום, ייאוש מהחיים, חוסר חשק. ולא מדובר רק במבוגרים, שהדחף לכבוש את העולם כבר מזמן אחריהם, אלא בצעירים. עוד לא התחילו לחיות, וכבר עייפים. תופעה זו חוצה גבולות ויבשות, דתות ולאומים, מעמדות חברתיים וסוציו-אקונומיים, ויש לה השלכה ישירה על היחס לכסף.
כאמור, כסף פירושו כוח או יכולת לממש את שאיפותינו, ועד כה הוא היווה אמצעי לסיפוק רצונותינו השונים. אבל עתה מתעורר בעוד ועוד אנשים רצון חדש. עדיין אין לרצון הזה שם ברור, קשה לאנשים להגדיר מה הם בדיוק רוצים. מה שכן ברור להם, הוא שכל מה שהעולם מסוגל להציע, כבר לא מספק אותם.
לא חכמה ולא מדע, לא תרבות ולא חינוך, לא כבוד ולא שליטה, לא אוכל ולא מין, לא משפחה ולא חברה – שום דבר מוכר לא יוכל לספק את הרצון הזה. כל אלה נחמדים וטובים, אבל משהו נוסף חסר.
תהליך זה המתרחש ברמת הרצון, משפיע ישירות על יחסנו אל האמצעי למילוי הרצונות שלנו – על יחסנו לכסף. כלומר, כתוצאה מהתפתחות הרצון החדש, הכסף מאבד מחשיבותו.
אינני מתכוון לומר שאנשים היום יסכימו לרעוב ללחם, ישמחו להתנזר מהחיים או לפזר את ממונם. ודאי שלא. רצוני להדגיש כי הכסף אינו יכול עוד להוות קנה מידה או ערובה לסיפוקים והנאות פוטנציאליים.

דולר? יורו? זמן לכסף רוחני!
לא במקרה מתעורר היום בקרב רבים הרצון החדש. זהו מהלך המתוכנן מראש בתוכנית ההתפתחות שהוגדרה למין האנושי – רצון זה עומד להעלותנו לרמת קיום חדשה.
בואו נבחן לרגע את הדינאמיקה של החיים שאנו חווים עתה. למעשה, היא די פשוטה: מתעורר בנו רצון לדבר-מה, אנחנו עושים את הדרוש להשיגו, משלמים עבורו במאמץ ובכסף, והנה הדבר בידינו. מה הלאה? עכשיו אנו נהנים ממה שהשגנו, אך בהדרגה ההנאה דועכת. שוב מתעורר רצון לדבר-מה חדש, שוב רצים… וחוזר חלילה. כך הם החיים, דומים לחשבון "עובר ושב".
אם נתעמק בדוח הרווח והפסד מכל פרויקט (רצון) שאותו מימשנו – נראה שאנו במינוס תמידי. הרי מלכתחילה הערכנו שגודל ההנאה שנשיג יהיה מסוים ובהתאם לכך גם השקענו בעניין, ולבסוף מתברר שבפועל נהנינו הרבה פחות. זוכרים את הפעם האחרונה שהחלפתם אוטו או אפילו סתם רכשתם בגד חדש? אני מניח שאתם מבינים על מה אני מדבר…
אם כן, בעולם שלנו כסף מסמל את הכוח למשוך מילוי לתוך הרצון, ובזאת לקבל הנאה וסיפוק. אבל אף פעם הוא לא באמת מספק אותנו. אז מה עושים? מחליפים את הכסף, הופכים את המטבע.

צידו השני של המטבע
כסף רוחני ורכישה רוחנית, מבוססים על דינאמיקה הפוכה. כסף רוחני פירושו כיסוי. לאחר שהאדם מרגיש שבצורה ישירה אין הוא מסוגל לספק את רצונותיו והמילוי תמיד חומק ממנו, הוא מתחיל להבין שרק אם הוא מכסה את הרצון שלו, נפתחת לו אפשרות חדשה ליהנות – הנאה ממילוי רצון הזולת.
בספר הזוהר ישנו חלק מיוחד, "ספרא דצניעותא", ספר הצנועים, שמדבר בדיוק על אותו כיסוי. הוא מסביר כי "לצנועים חכמה", היינו שמי שרוכש את היכולת לכסות את רצונותיו הפרטיים, זוכה לחכמה – לכוח הגדול ביותר במציאות, לאושר המושלם.
להיפוך הזה, למעבר ממבט פנימה למבט כלפי חוץ, אני מתכוון באומרי שעלינו להפוך את המטבע, לעבור לכסף רוחני. זוהי שיטה אחרת של הנאה, הנאה ממילוי רצונות הזולת, הנאה מלתת, במקום ממילוי הרצון לקבל רק לעצמך.

העיקר ליהנות
על פניו זה נראה תלוש לחלוטין. שאני ארצה לתת? מה ייצא לי מזה? אבל האמת היא שההבדל בין שתי הדרכים הללו להנאה הוא פסיכולוגי בלבד. הטבע יצר אותנו כיצורים שרוצים ליהנות. לא באמת אכפת לנו ממה, העיקר ליהנות.
מרגע שנולדנו, הוטבעו בנו תבניות של הנאה מלמשוך הכול לעצמנו, וכך אנו רגילים לחיות. ברגע שאנו מתחילים להרגיש שזה לא עובד, ולא מספיק, ומשעמם… אנו בשלים למהפכת המטבע.
האמצעי לביצוע – חכמת הקבלה, מדע החוקר את מבנה הרצון ומלמד אותנו, צעד אחר צעד, איך לחוש הנאה מושלמת, הנאה מלתת. רק כך אפשר להיות באמת מלאים, ללא גבול וללא הפסק.
(ואני לא מדבר על עזרה לזולת במישור הגשמי, שמבלי לפגוע באיש גם היא מבוססת על אגו, אלא על משהו אחר לחלוטין, על קשר בין הנשמות – מבטיח שבהזדמנות ארחיב על כך).

אסכם זאת בקצרה:
בכסף ישנו דבר והיפוכו. בעולם שלנו, כסף פירושו כוח למשוך, לקבל, ואילו בעולם הרוחני פירושו – כוח לדחות, לתת.
בסוף אלפי שנות התפתחות, כשמגלים שכסף גשמי לא יכול למלאות אותנו, אנו הופכים את המטבע (הטבע) שלנו ועוברים לכסף רוחני. רק עכשיו, מתחילים באמת ליהנות מהחיים, בצורה מושלמת ונצחית.
טוב מדי מכדי להיות מציאותי? חכמת הקבלה מזמינה אותנו לבדוק.

10 comments

  1. כסף= כסופים (רצון להשפיע)
    זהב= זה-הב (רצון לקבל )
    נחושת =נחש(מפריד בין רצון לקבל לרצון להשפיע)

    האם זה נכון או שלא הבנתי את הכתובים???
    תודה מראש

  2. שלום לך הרב ד"ר לייטמן קראתי בעונג ובעניין
    מס' מספריך וראיתי הרבה שיעורים שלך.

    ברצוני לציין שאני עוסקת בתיקשור ושכתבתי שני ספרים אחד מהם נכתב בתיקשור ועוסק בדמותו של המשיח הספר נקרא "סיפורו של משיח".

    הספר יצא לאור בהוצ' אור עם וגם נמכר באתר שלהם.

    מרבית התיאורים שלך על עולמות נוספים נכונים את חלקם ראיתי עד כמה שזה ישמע כל כך קשה להאמין. אני יכולה לומר שהגעתי לאתר הקבלה אפשר לומר במקרה אבל כפי שידוע לך אין מקרה בעולם כשהקב"ה רוצה להוליך את הגדי למעין הוא יודע לעשות זאת בחוכמה.

    פחדתי מאוד מהקבלה ולא קראתי דברים או מקומות שראתי שעוסקים בכך, עד שיום אחד נגעה אצבעי במקלדת ומשום מקום הופיע דף קבלה של האתר שלכם,
    ושם איך שבאתי לסגור את הדף צדה עיני משפט שלומדתי בתיקשור על ידי נשמות של צדיקים מעולם היהדות וראיתי שחלק ממה שלימדו אותי היה רשום בדף הקבלה. מאותו יום לא חששתי לקרוא בקבלה להיפך עשיתי לי מנהג לקרוא יום יום ספר שלך או של הרב יהודה אשלג או קטע אחר מהקבלה.

    ומתוך שיעורי הקבלה שאני מקבלת מנשמות של צדיקים כמו הרבי מלובביץ והבאבא סאלי. תואם מאוד בהרבה מקרים את מה שאתה מדבר או כותב במאמריך או בסיפרך.

    אשמח מאוד לנהל איתך שיחה על דברים נוספים הקשורים לרוחניות או קבלה /ואו אם תרצה לעיין בסיפרי אותו ציינתי לעי"ל.

    בסיפרי אני מעלה סברה שהמשיח היא אישה שהוצרכה לתקן בעזרת הקב"ה דברים בעולם כדי שיהיה עולם טוב יותר לנו. אומרים חכמים שעושה החטא הוא בד"כ המתקן חווה עשתה את "החטא" ולכן על אישה לתקן את החטא.

    אוסיף רק שחכמינו ידעו דברים שודאי לא גילו לנו. אני יודעת על תוכן הספר הזה במשך 16 שנה ורק השנה הותר לי לפרסם אותו בספר.

    בכבוד רב אילנה קורן

  3. מתוך תגובתה של אילנה, עולה לי שאלה:
    "חטא אדם ראשון" – החטא מתואר כחטא אחד משותף לחצי הגברי והחצי הנשי בנשמה האחת.
    האם יש אבחנה בין חטא של החצי הגברי לבין חטא של החצי הנשי בנשמה?

    ואם כן, איך זה מתקשר לתיקון השונה שצריכה לעבור האישה לעומת הגבר?

  4. אענה לך כך. בכול אדם יש חצי גברי ויש חצי נשי. בגבר החלק הגברי דומיננטי ובאישה החלק הנשי דומיננטי.

    התנ"ך אומר שהאישה יזמה את אכילת התפוח על ידי ההוספה למשפט שנראה וגם מפרשים אומרים שהאישה בזה שאמרה לאדם בוא נתקרב לתפוח לראות, ומתוך שראתה הנחש פיטה אותה.

    אבל זה רק חלק של סיפור שנאמר לנו בדרך של סיפור בצורה שלא מספרת את כול האמת כי אנחנו יודעים שהכול נעשה מאת הקב"ה רק רצה הקב"ה לסבר את האוזן ולתת לנו הסבר מניח את הדעת לתובנה פשוטה המתאימה לאדם השכיח.

    אבל תובנה עם תודעה מורכבת תבין שיש דברים מעבר לזה, ושהסיפור הפשוט הזה אינו כל כך פשוט.

  5. מיכאל לייטמן

    חכמת הקבלה מדברת על שבירת נשמת האדם הראשון שהתחלקה אחרי השבירה לנשמות פרטיות רבות. כל זה קרה בעולם הרוחני, בזיווג שבין החלק הגברי והנשי שבשנשמה, שלא יכלו להידמות לבורא בזיווג הזה, לקבל את האור העליון ב"על מנת להשפיע", ולכן נשברו.
    לא מדובר חס ושלום על הזיווג הגופני שבעולם הזה, שבזה הם חטאו וגרמו לקלקול העולם, אלא אחר שנעשה זיווג רוחני לא מוצלח, הוא גרם לנפילת נשמות עד העולם הזה.
    וכאן אנו צריכים לתקן את עצמנו, על ידי זה שכל אחד מעלה את האגו הפרטי שלו לאהבת הזולת, ואז נגרום בנשמותינו לזיווג עם הבורא, שיתגלה בנשמה המאוחדת שנקראת "שכינה".
    ההבדל בין גברים לנשים הוא לא במהות התיקון אלא רק בשיטה התיקון השונה.

  6. תודה על תשובתך.
    האם תוכל להקצות מקום נפרד בבלוג לשאלות נשים, כדי שנוכל לשאול לגבי העבודה שלנו בצורה מרוכזת ובאופן שוטף?

  7. אסתר המלכה

    אז מהו הסיפור האמיתי?…..

  8. יבגני מקבוצה נצרת-עילית

    בעולם רוחני כסף זה כוונה,וכמה שיותר ישלנו כוונה אנו יותר אשרים,ולתרום זה ניקרא להשפיע לבורא(לטבע)לאנושות

  9. כסף , זה גם מתוך המשמעות של כוסף, שאיפה למשהו, הכסף משמש אמצעי, גשר שדרכו אנו ממשים מאווים, אפשר להאציל אותו ולעשות איתו גשר להגשמת מאווים בנוסף על שלנו גם לאחרים.

    גשר המונח בין ליבו של אדם שחולף בחיינו אל ליבנו, וכך אנו יוצרים השפעה של טוב בעולם.

    ומשתמשים בו לצורך חיובי ולא לצורך אנוכי של כיסופים למשהו לא ידוע. אלא משתמשים בו לגשר בין לבבינו לבבות אחרים ובסופו של דבר ההשפעה כמו ילד שזורק אבן לאגם היוצר גלים קטנים המגיעים עד לקצה העולם בכל הרמות כך השפעת הנתינה וקרוב הלבבות מגיעה אל כל העולמות. ומאצילה את הנותן ואת המקבלים להתקרב למצב של השתוות לקב"ה במשמעות של תכונותיו הנאצלות.

  10. הסיפור האמיתי יסופר ברגע שהאנושות תהיה מוכנה לשמוע את האמת.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest