דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עומד עם רגל אחת על המדרגה הבאה

עומד עם רגל אחת על המדרגה הבאה

מתוך מאמרו של רב"ש "אהבה עצמית ואהבת ה'": "יש אהבה עצמית, ויש אהבת ה'. ויש בחינה ממוצעת, שהיא אהבת הזולת, שעל ידי אהבת הזולת באים לידי אהבת ה'. וזה שאמר ר' עקיבא "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה". וכמו שאמר הלל הזקן להגר, שאמר לו, "למדני כל התורה על רגל אחת. אמר לו, מה דסני עלך לחברך לא תעביד, ואידך זיל גמור". משום שעל ידי אהבת הזולת באים לידי אהבת ה'. ואז כל התורה וכל החכמה נתונים בלבו."

לאדם מאוד קשה לקבל ולהסכים בפנים עם כך שהדרך לבורא עוברת דרך אהבת הזולת. ונכון שזאת אותה האהבה רק בשני כלים שונים.

הזולת אינו קיים, אלא זה רק נראה לנו כדי שתהיה לנו הזדמנות לעשות פעולות להרחבת הכלי שלנו. אבל אחר כך יתגלה, שחוץ מהאדם והבורא אין יותר שום דבר.

הוא תיקן, סידר וחיבר לעצמו את הרצונות שקודם חשב שהם זולת, את העולם הגדול שנמצא סביבו. בהתחלה הוא מצא יותר ויותר קשרים בעולם הזה, ראה שהוא יותר ויותר מחובר, אחד. ובסופו של דבר, הוא הבין שזה כלי אחד שלו, ובצורה כזאת הוא מתחבר עם הבורא.

לכן, "מאהבת הזולת לאהבת הבורא", זאת אינה סתם סיסמה יפה, אלא מימוש הרצון שרק בו אפשר לגלות את העולם העליון שלך.

הדרך הזאת נובעת כתוצאה מ"שבירת הכלים" שנעשתה במיוחד כדי לאפשר לנו להרחיב את ההרגשה שלנו ובו בזמן להיות עצמאים ונאמנים לבורא לנצח.

"ואהבת לרעך כמוך", זהו כלל גדול בתורה, הכולל בתוכו את כל הרצון הכללי שבתוכו מתגלה כל האור. אפשר ללמוד אותו "על רגל אחת", כלומר, על ידי רק פעולה אחת, אפשר לרכוש את כל ההשגה. אנחנו מגלים שמאחורי הזולת שנראה לנו, מסתתרת כל המציאות.

הבעיה היא רק לקבל את זה פנימה, זאת כל העבודה שלנו, וכאן אנחנו זקוקים לערבות הדדית. מכיוון שאנחנו יכולים לשמוע על כך שנים רבות כדי להתחיל לפחות להתקרב לזה. עוד מספר שנים דרושות כדי להחליט וליישם. כך עוברות שנים רבות ורק ערבות של אחד כלפי השני, אחריות הדדית, לחץ, קנאה, תאווה, ניצול כל האמצעים שיש לאדם יכול לעזור לו להתחייב ולהפנים את העיקרון הזה עמוק ככל האפשר בתוך הלב.

צריך למדוד עד כמה עמוק הוא נכנס בתוכנו וגורם להסכמה פנימית, ועל ידי זה להעריך את ההתקדמות שלנו.

מתוך ההכנה לשיעור, 02.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
באהבה לגלות אהבה
כשהבורא קרוב
הכלל של הלל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest