דף הבית / אקטואליה / סיכום שנת 2018

סיכום שנת 2018

שאלה: מה היה בשנת 2018?

ברקזיט ((Brexit סופי בבריטניה, שלא מצליחה לצאת ב"סגנון אנגלי" מהאיחוד האירופאי שמדביק לה חובות עצומים.

משא ומתן עם צפון קוריאה להפסקת איומיה על העולם בנשק גרעיני.

אליפות גביע העולם בכדורגל ברוסיה, בכל זאת הספורט מקרב.

העברת שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, טראמפ הבטיח וקיים.

לקראת סוף השנה "האפודים הצהובים" בצרפת הופכים את המדינה.

צונאמי ורעידת אדמה באינדונזיה שגרמו למאות הרוגים.

ולסיום, בחירות מוקדמות בישראל.

איך נראית לך השנה הזאת?

תשובתי: שנה טובה מאוד! היא מסכמת את כל החשבונות הקודמים ומגישה לנו חשבון שאותו עלינו לפרוע. הגענו למצב שבו אנחנו כבר יכולים להסתכל בצורה מדויקת מאוד על העולם האגואיסטי שלנו, על התפתחות האנושות, על מה שגרמנו לטבע ובכלל, ואנחנו רואים שלמעשה אנחנו הנבראים האומללים ביותר על פני כדור הארץ המסכן.

אף אחד מבעלי החיים לא גרם נזק כזה לטבע, להפך. ואילו האדם מזהם את כדור הארץ, ממלא אותו בזבל ומזיק לסביבה. יצרנו חברה שהורגת את עצמה כמו מחלת הסרטן שהורגת את הגוף. יצרנו מצבים שבהם בני אדם לא רוצים להתקיים, לא רוצים להוליד ילדים, להקים משפחה, ואפילו לא רוצים לקיים יחסי מין.

האנושות הגיעה למצב "רקוב", אכזרי ומטורף, שלא מאפשר לראות מעבר להתקדמות, אלא אפילו מעבר לקיום נורמלי. כלומר, הבעיה העיקרית היא בעיית החינוך. גילינו שאנחנו לא  מוכשרים ואומללים שמצד אחד מבינים את הבעיה, אבל מצד שני נטולי כוח פנימי, נטולי כוח רצון לפתור אותה. בקיצור, אין לנו פנטזיות או תכניות, העיקר לשרוד, וגם זה לא חשוב.

זו שנה טובה מאוד מפני שהיא נותנת לנו דווקא כאלה מחשבות ומכוונת לכאלה הרהורים. מה בכל זאת אנחנו יכולים לעשות מכאן והלאה? חכמת הקבלה מדברת על כך שאנחנו צריכים חינוך בלבד. עלינו לחנך מחדש את האדם. אדם הוא לא ציפור או חיה ביער. אדם הוא יצור שזקוק לחינוך, לעיצוב. אי אפשר סתם כך להניח לו והוא יגדל בצורה טובה, ידאג לעצמו ויעשה הכול בצורה נכונה. יקים משפחה כמו ציפורים או חיות, ימצא לעצמו מזון מתאים וישתלב נכון בתמונה אקולוגית כללית של כוכב הלכת. אין דבר כזה! האדם לא יכול לגדול בלי חינוך. צריך לתת לאדם ספר הוראות שמפרט מה עליו לבצע כדי להפוך להיות אדם.

שאלה: מה עליו לבצע? הרי האנושות משוכנעת שהיא מעניקה חינוך והשכלה בבית ספר, וכולי.

תשובתי: אין שום דבר. אם תשווה בין מה שמלמדים בבתי ספר בנורווגיה ובשוודיה, לבין מה שמלמדים בבתי ספר מוסלמיים אורתודוקסיים, אז תראה את ההבדל ואם הילדים האלה יוכלו לתקשר זה עם זה כאשר יתבגרו.

שאלה: לא יוכלו?

תשובתי: ודאי שלא. לאנושות אין שיטה משותפת, אין לה בסיס משותף להבנה מה זה אומר להיות פשוט אדם, ואחר כך כבר כל השאר.

שאלה: למה אתה מתכוון בביטוי "חינוך האדם"?

תשובתי: בביטוי "חינוך האדם" כוונתי היא למערכת חינוך שתלמד אותנו ותקנה לנו מיומנויות להיות בני אדם שחיים במעגל משותף כללי של האנושות. שנדע מה עלינו לעשות כדי לבוא במגע אחד עם השני, לגעת זה בזה. שכל אחד ירגיש: "אני אחד משמונה מיליארד, ואני אחראי עליהם והם אחראים עלי", כדי שיחד נהווה אחד שלם כללי.

יש מושג שנקרא "מסה ביולוגית". מסה ביולוגית בדרגת אדם צריכה להיות באמת אחד שלם כללי, והיא לא כזאת. הטבע מהווה אחד שלם והאדם לא. הוא לא קיבל מהטבע הדרכה באיזה אופן הוא יכול לחדור, להשתלב, להציב את עצמו בתוך התמונה הכללית של הטבע האינטגרלי. זוהי התכנית החינוכית הפלנטרית שלנו.

אנחנו לא מבינים שכדור הארץ שלנו הוא אורגניזם חי. חי! יש לו מחשבות, יש לו רגשות, יש לו תגובות כלפינו. כמה אתה יכול ללחוץ עליו, כמה אתה יכול לפעול בו? בסופו של דבר תזמין ממנו תגובה פנימית והוא יתפוצץ! למעשה, אנחנו יושבים על לוע של הר געש ענק.

שם בפנים הכול מותך, הטמפרטורה היא כמה אלפי מעלות, וכולנו יושבים מעל זה, על פני שכבת קרום ארצי דק. אנחנו לא מתארים לעצמנו מה הטבע יכול לעשות איתנו. הוא יתחיל לטגן אותנו בהדרגה, עד שנתחיל "לקפץ מרגל לרגל" וכל שמונה מיליארדי בני האדם יקפצו כך. יכול להיות שזה יגרום לאדם להתפכח בלית ברירה אם לא מדעתו.

הערה: האם זה חינוך להרגיש שכל הטבע, כל הבריאה, היא אורגניזם חי ונושם?

תשובתי: כן, לחלוטין. כך עלינו להתייחס אליו. לשם כך צריך לטהר את הרגשות שלך במקצת, ואז תרגיש שאין למעשה טבע דומם. הוא כולו חי, כולל האבנים, ורק נדמה לך שהוא דומם. תתחיל לפתח את עצמך ותראה שהטבע כולל בתוכו כוחות עצומים, רגשות, תכניות, ומחכה להשתתפות היצירתית שלך.

מתוך תכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 25.12.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest