דף הבית / משבר עולמי / ניסוי הכלא של סטנפורד

ניסוי הכלא של סטנפורד

לפניכם ניסוי פסיכולוגי שנערך על ידי הפסיכולוג האמריקאי פיליפ זימברדו:

מתוך 24 סטודנטים בריאים נפשית, 12 נבחרו לתפקיד "סוהרי" הכלא ו-12 לתפקיד ה"אסירים". שמו אותם בתנאים הדומים לכלא אמיתי. תוך יום אחד, כולם כל כך נכנסו לתפקיד, שה"סוהרים" הפכו למתעללים אמיתיים, והאסירים נעשו חסרי אונים, מיואשים, וחסרי מוצא. החלו להופיע אצלם הפרעות פסיכולוגיות ואמוציונליות ואפילו מחלות. הניסוי הופסק לאחר שישה ימים, על אף שהוא תוכנן מלכתחילה ל-14 יום, מכיוון שהוא החל להיות מסוכן. "סוהרים" רבים היו עצובים כשהניסוי הפסיק טרם הזמן.

מסקנה: רוב הרוע בעולם מתרחש לא בגלל כוונות רעות, אלא מפני שאומרים לך: "תהיה חלק מהקבוצה שלנו, תעשה כמו כולם". ואז האדם מרגיש שהוא עצמו אינו נושא באחריות, אלא זהו תפקידי, כך ציוו עליי, ואז הוא מאפשר לעצמו לעשות דברים שהוא מעולם לא היה עושה בתנאים הרגילים. חודשיים לאחר הניסוי, אחד ה"סוהרים" אמר, "אף פעם לא הייתי מאמין שאהיה מסוגל להתנהגות כזאת. הייתי בשוֹק מכך שהפכתי להיות כזה, וכשעשיתי את זה לא הרגשתי לא צער ולא אשמה. רק לאחר מכן, כשהתחלתי לחשוב על זה, הבנתי שזהו איזשהו חלק ממני שמעולם לא שמתי לב אליו קודם לכן".

אפילו כשל"אסיר" אחד נתנו את ההזדמנות לצאת מהכלא, והסבירו לו שהניסוי הסתיים, הוא היה שקוע כל כך עמוק בתוך התפקיד שלו, שהוא לא היה יכול לתפוס את זה. הוא דאג יותר על המוניטין שלו בכלא, ועל כך שהוא צריך לחזור, כדי להוכיח לשאר האסירים שהוא לא בוגד.

תגובתי: כפי שמסבירה חכמת הקבלה, הסביבה קובעת. הסביבה הופכת את האדם להיות מותאם אליה, ואין כוח אחר מלבד הסביבה שמשפיע עלינו וקובע מי אנחנו ומה אנחנו נהיה. לכן כל כך חשוב ליצור סביבה מתאימה, בהתאם למטרה שאנחנו רוצים להשיג. וכאן טמון העיקרון של החינוך הקבלי: בקבוצה שלומדת את חוקי הטבע/הבורא ומציבה כמטרה את השגת האיזון והאיחוד עם הטבע/הבורא.
ידיעות קודמות בנושא:
הקשר בין אמונה בחופש בחירה לבין התנהגות מוסרית
השפעת הסביבה על החלטותינו וזיכרוננו
השפעת הסביבה, יחד עם ההארה הרוחנית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest