דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / לימוד חכמת הקבלה / מתי מתחילה בחירה חופשית

מתי מתחילה בחירה חופשית

שאלה: כיצד ניתן לדבר על  חופש בחירה עם אנשים שאינם מודעים  לכך שהאגו שלהם מנוהל על ידי הבורא? האם בחירה חופשית נרכשת בפעם הראשונה שאדם פותח ספר של חכמת הקבלה?

תשובתי: כאשר האדם רק מתחיל ללמוד את חכמת הקבלה, עדיין אין לו שום בחירה חופשית. בחירה חופשית מופיעה רק כעבור מספר שנות לימוד, כאשר האדם מקבל הזדמנות "לתפוס" את האור העליון, למשוך אותו אליו, להימצא בשני הקווים ימין ושמאל, ולנהל אותם כמו רוכב שמנהל את הסוס באמצעות שתי מושכות. אז האדם רוכש בחירה חופשית אמיתית.

הבחירה החופשית באה לידי ביטוי בחלק האמצעי של" תפארת", בקו האמצעי. אדם שלומד את חכמת הקבלה, צריך לעבוד על עצמו היטב במשך מספר שנים על מנת להשיג בחירה חופשית.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 12.3.2017

 

One comment

  1. למי יש בחירה חופשית? הרי אין עוד מלבדו ו"אין אני". זה לא סיכון להשען/להתבטל לאל. לא הופכים לבהמה אגואיסטית. להיפך, זה עושה טוב. אם מישהו יקלל אותי, יתן לי בוקס, יקרא לי מכוערת וכסילה, יהיה ממש קשה לכעוס כשזה חד וחלק: יד האל. והכעס הרי הוא זה ש"רוצה לנקום" פגיעות. באיזור האפור הזה של אמנם הכל מאלוהים ולטובה אבל ואבל האדם "בחר" (למרות שאף אין לזה משמעות אינקומפטיביליסטית)…הכעס מנצח לעיתים קרובות מדי. ולא רק אלימות מילולית שכמעט כבר נורמטיבית בכל מקום ציבורי. הקומפטיביליזם טוב ויפה (כי זה מה שיסתבר שיש בלבד). אבל להפנים שאין בחירה חופשית ליברטריאנית זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות. אז אמנם הזולת בוחר, אבל חשוב לדעת שהוא לא יכול היה לבחור/לעשות אחרת. זאת מאין הגדרה בלשון שאלה היפותטית על העבר. זה לא הןפך פתאום למניע בעצמו לחוסר-מוסר. חוסר מוסר נובע מבורות. (וגם כעס-שבעצמו גם נובע מבורות)
    תודה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest