דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מעל להיגיון של העולם הזה

מעל להיגיון של העולם הזה

שאלה: מדוע העבודה הרוחנית נקראת גם "עוֹל"?

תשובתי: מפני שהאדם צריך לקבל אותה באמונה למעלה מהדעת. הרי בכל פעם, לפני התיקון, האדם נמצא ברצון האגואיסטי. ולכן, אם הוא מקבל על עצמו את העבודה הזאת במטרה להגיע לכוונה על מנת להשפיע, הוא אינו רואה בה שום תועלת ורווח עצמי, אלא מתייחס אליה כאל עול.

התיקון שלי אינו יכול להתבסס על הכדאיות והתועלת העצמית. אם זה כדאי לי, אני פועל בצורה אגואיסטית. ולהיפך, אם אני מקבל לתוך הרצון לקבל שלי את תכונות הבינה, שנמצאת מעל למלכות, היא הופכת עבורי ל"עול", למשהו שנמצא למעלה מהשׂכל, למעלה מהרגש, למעלה מכל חשבון.

כיצד עליי להשיג זאת? – אני נכלל בסביבה, והיא משפיעה עליי ומראה לי שכדאי לעשות את זה. בצורה כזאת עדיין ישנה כדאיות, אך כדאיות מסוג אחר: היא מגיעה מהסביבה, ולא ממני. ואז, כשאני נמצא תחת השפעת הסביבה, אני מקבל ממנה את הכרת חשיבות המטרה.

ללא החשיבות הזאת לא הייתי מסוגל לעבוד. אך החשיבות הזאת מתבססת על העדפת ההשפעה על פני הקבלה. לא הייתי מצליח לעשות את זה לבד. רק הסביבה יכולה לחייב אותי לשנות את הערכים שלי ולגרום לי שבכל זאת ארצה את זה. זה נקרא לקבל "עול מלכות שמיים". זה בלתי אפשרי ללא הסביבה שבונה בתוכי את סולם הערכים המתאים. וכך אני עובד למעלה מהדעת, למעלה מההיגיון והגישה הרציונאלית.

הייתי יכול לחשוב: בשביל מה לי להשפיע? מה זה ייתן לי? אינני מסוגל להסביר לרצון האגואיסטי שלי שזה שווה. במה יהיה לי טוב יותר? אילו הייתי רואה לפחות איזשהו רווח פוטנציאלי… אך מדובר כאן על "עול" אמיתי. אין לי שום הצדקה בעבודה הזאת. אולם הקבוצה עוזרת לי להכיר בחשיבותה, ואז אני בכל זאת עובד.

ללא החשיבות הזאת, לא הייתי מסוגל לעבוד, לא הייתי מסוגל להקדיש להשפעה אפילו טיפת תשומת לב. ולכן הקבוצה היא האמצעי, והיא חשובה עבורי בדיוק כמו המטרה.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 20.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
עוֹל השמיים
לבנות מבלי להרוס
שתול את עצמך בקרקע פורייה

One comment

  1. לכן יוצא שחכמת הקבלה שהבורא נתן לנו זה ה"אנטי-חומר" לייסורים בתיקון הרגיל של הבריאה ה"טריק" היחיד שהוא מאפשר לנו להשתמש בו בבריאתו. מתאפשר לנו להעביר את הבירור במקום בחומר ברמת המחשבה ובמסגרת הבירור המקדים.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest