דף הבית / המשבר ופתרונו / מה רוסיה יכולה לתת לעולם?

מה רוסיה יכולה לתת לעולם?

תשובתי: רוסיה יכולה לתת לעולם מה שלא יכולה לתת אף מדינה אחרת. כי בתהליך התהוותה ובהמשך התפתחותה ההיסטורית, התרחשה תופעה מעניינת מאוד: העם העדיף איחוד וחיבור על פני חיי רווחה.

לא חשוב כיצד זה ממומש, העם עצמו נושא בתוכו נטייה של השתוקקות למשהו מאוחד, אחד, אבל לא כלפי "שלי" אלא כלפי "שלנו", מה שלמעשה לא קיים מעבר לגבולותיה, שם האינדיבידואליות מוערכת ונערצת יותר. ואילו ברוסיה זה לא היכה שורשים.

העניין הוא שכאן אנשים לא שואפים להיות קפיטליסטים. ישנם אנשים בודדים שמפתחים עסק משלהם, מצליחים ומסתדרים כך שמנסים לחקות דוגמאות מהמערב. אבל זה בסך הכול כמה אלפי בני אדם, וכל שאר האנשים, 130 מיליון, הם לגמרי אחרים, אין בהם נטייה וכישרון מסחרי רציני, זה לא מושך אותם.

אבל באופן כללי זהו עם מיוחד, איתו באמת אפשר ללכת לניצחון האיחוד בכלל העולם, אם רק נותנים לו כיוון נכון. העם בפני עצמו הוא מיוחד מפני שהמשיכה שלו לאיחוד נובעת אצלו מבפנים. אני חושב שהוא יתפוס ויבחר את שיטת האיחוד לפחות בתור הבראת החברה.

שאלה: מה צריכה להיות השפעתה של רוסיה על העולם?

תשובתי: אפשר להשפיע על העולם רק על ידי דוגמה חיובית ולא בשום דבר אחר: לא על ידי נוקשות, לא על ידי נשק, רק על ידי דוגמה. מאחר וכל העולם נכנס לסחרור של המשבר והעולם אינו יודע מה לעשות איתו, אז רק מדינה שתראה שהיא הצליחה למצוא פתרון למאבק במשבר והמשך השגשוג, יכולה להפוך להיות דוגמה לכולם.

אבל לא על ידי כמות של התוצר המקומי הגולמי לנפש, אלא על ידי אושר, איזון, צמצום צריכת סמים, אלכוהול וכולי. מדינה כזאת יכולה להראות לעולם, כיצד להימצא בברית ביניהם בחברה שבנויה בצורה נכונה, היכן שהכול הדדי וכולם מקבלים סיפוק עצום מהחיים ברמה אחת, בדאגה מלאה לדור העתיד.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "שיחות עם מיכאל לייטמן", 10.6.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest