דף הבית / משבר עולמי / מה מסתתר מאחורי אשליית הקידמה?

מה מסתתר מאחורי אשליית הקידמה?

thumbs_44_100_wp.gif

בעל הסולם, כתבי הדור האחרון: "מה קרה לגרמנים, שנחשבו מעמים בעלי ציביליזציה היותר נעלים, ופתאום ביום אחד נהפכו ונעשו עם פראי אדם, הגרוע ביותר מן עמים הפרימיטיבים, שכבר היו מעולם. ולא עוד, שהיטלר נבחר על פי רוב?"

החברה האנושית שואלת את עצמה: כיצד אנחנו מתקדמים? נדמה לנו שמדור לדור אנחנו נעשים יותר ויותר מתקדמים. אך במה אנו מתקדמים? במדע ובטכנולוגיה? במבנה החברתי? או שאנחנו מתפתחים בערכים האנושיים שלנו? – דווקא התשובה האחרונה אינה נכונה.

האגואיזם מתפתח לאורך ההיסטוריה כולה, אך אנחנו איננו מתקנים אותו, וככל שהוא מצטבר יותר, אנחנו נעשים גרועים יותר. במקום התיקון האמיתי, אנו מכסים ומסתירים אותו, כדי שהוא לא יפרוץ ולא יפריע לנו לחיות. הרי אחרת פשוט היינו אוכלים זה את זה. למעשה, מדור לדור אנחנו מסתירים במיומנות רבה יותר את האגו שלנו, ובמקביל לכך, השנאה מתפתחת.

מה שעוזר לנו, זאת האפשרות "לברוח", להסתתר מאחורי הטלפונים, המחשבים והמסכים למיניהם. לכל אחד יש חדר או אפילו דירה משלו, כל אחד נוסע ברכב שלו, מבלי לקחת איתו עוד מישהו, אנשים מפסיקים להתחתן, מנתקים קשרים. בקיצור, אנחנו בונים מחיצה בין מוקדי האגואיזם האנושי, ובזכות זה אנחנו חיים, כאילו הכול בסדר.

איננו מודעים לכך, אך השירותים שאנחנו מפתחים בחברה המודרנית מיועדים בעיקר כדי לתת לכל אחד את המקום להתקיים מבלי להיכנס לעימות עם אנשים אחרים. הביטוח הלאומי, קופות החולים, קרנות הפנסיה, החופשות – עם השנים אנחנו משתדלים להגיש לאדם יותר ויותר אפשרויות להרגיש עצמאי מהחברה, לבודד את עצמו מהאגו של האחרים. אנחנו משתדלים ללמד ולאפשר לכל אחד להישאר בתוך עצמו, בלי לצאת החוצה עד סוף חייו.

כתוצאה מכך לטבע שלנו אין תיקון, והוא הפך לאכזרי הרבה יותר ממה שהיה לפני כמה אלפי שנים. פשוט למדנו להסתיר אותו, ולכן נשבינו באשליית תהליך הקידמה.

אך למען האמת, זאת לא בעיה כל כך גדולה לעורר את האגואיזם שלנו ולחשוף את הרוע שלנו בצורה הטבעית ביותר. הרי הוא רותח בפנים, צריך רק לפתוח את השסתום – והוא יישפך החוצה. והוא יישפך עד כדי כך שהאדם יהיה מוכן להכול, ללא רחמים. הרי הוא אינו מרגיש את האחרים בתוך קליפת האגו שלו. הוא יהיה מסוגל להרוג, לשחוט מבוגרים וילדים, משפחות ועמים שלמים. הוא יסווג לעצמו: ההוא שחור, ההוא לבן, זה יהודי, זה צועני וכן הלאה. אפשר להמציא אלף סיבות לרצח: הזקנים האלה כבר חיו מספיק, התינוקות האלה נולדו עם כל מיני מומים, וכן הלאה.

בקיצור, ללא שום נקיפות מצפון ורגשות אשם, אלא להיפך, בגאווה ובדם קר, האדם יעשה באחרים מה שמתחשק לו, מפני שהוא לא ירגיש שגם הם בני אדם, עם זכות קיום כמוהו.

מדובר לא רק על הגרמנים, אלא על כולנו, כל עוד איננו מתוקנים. אם הרצון האגואיסטי שלנו יתעורר בגלוי, כולנו נהיה כאלה.

לגרמנים זה קרה דווקא מפני שהם היו יותר מפותחים. אך היום זה יכול לקרות לכל עם אחר. רוב העמים בעולם כבר מספיק מפותחים, כדי שהנאציזם יתגלה בהם בצורה טבעית. הם לא יתביישו מכלום, ויפעלו לפי אותם החשבונות שהניעו את הגרמנים להשמיד את היהודים והעמים האחרים. היום רוב העולם כבר מוכן לכך.

אם לא נתקן את האגו שלנו, מספיקה סיבה קטנה, ניצוץ קטן, כדי שהאש תפרוץ החוצה כמו הר געש. ואז אף אחד לא יצטרך לחפש תירוצים – האנשים יממשו את האגו שלהם בקור רוח, בצורה מחושבת ושקולה: פשוט יבואו וישחטו.

מתוך שיעור בנושא "יום הזיכרון לשואה ולגבורה", 02.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הסכנה עוד לא חלפה
מה יהיה איתנו?
כשהאגו פורץ

One comment

  1. בוקר טוב לכם!
    אנחנו עם בעלי לומדים איתכם יום יום להתחבר!
    חן חן על המאמצים שלכם!

    אני רופאת עיניים ושמתי לב שבפעם הראשףונה רב לייטמן אתא במשקפי שמש בצילום.

    אנשים צריכים לראות את העיניים בצילומים
    זה מקרב

    זכוכית שחורה סוגרת כמו קליפה.

    חשוב עבור העיניים של הרב: בהרצאה עם איצחק אוריון אתא התיישבת בין החברה ובשלב מסויים התחלתה לשפשף את העיניים.
    מאוד אשמח לשחרר אותך לשעה של שינה נוספת או לים. אם זה אלרגיה-אז קומפרסים עם תה או קמומיל מצויינים.

    מאוד הזדהתי לראות אותך סובל. אז סליחה על איצה שלא ביקשתה

    חיבוק מאיתנו
    ד"ר גבריאלה בר
    ובן זוגה זאב
    קבוצת כרמיאל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest