דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לשחק שחמט עם הנחש

לשחק שחמט עם הנחש

כדי שנוכל להפוך להיות כמו הבורא ולעלות עד לדרגתו, נוצר בינינו לבינו מחסום גדול, שנקרא "הרצון לקבל", "האגו". יש לו צורות שונות: גאווה, תאווה, קנאה, כבוד ועוד ועוד. והעבודה שלנו היא להבין כיצד לראות בכל המכשולים האלה סיוע להתקדמות.

כאשר מתגלה הרע שלנו, אנחנו מייד חשים דחייה ממנו. אך צריכה להיות לנו רק שנאה לאופן השימוש בו: לשנוא אותו, אבל לא למחוק אותו.

השוחד הזה כל הזמן עומד לנגד עינינו, ודרכו אנחנו רואים את העולם בצורה הנוחה לנו. "לנו" – פירושו לשליט הזמני שלנו: לרצון לקבל שבינתיים שולט בנו.

אם כך, מסתבר שהשוחד הזה הוא לטובתנו, לשם כך הוא נברא: כדי שאנחנו נהיה יותר ערמומיים ממנו. הוא, כמו נחש ערמומי, משתדל לשחד אותנו כדי שנפעל לטובתו. הוא מראה לנו דרכים שונות, שבהן הוא יוכל לנצל אותנו לטובת עצמו.

ואילו אנחנו צריכים למשוך את המאור המחזיר למוטב, בעזרת כוח הקבוצה והלימוד, כדי שהערמומיות הזאת שלו תשמש עבורנו כרמז, ודווקא מתוכה נוכל ללמוד את החכמה הזאת: הוא רוצה לשחד ולנצל אותנו, ויחד עם זה הוא מגלה לנו שהוא עושה את זה בכוונה, כי בקצה של השוחד והערמומיות ישנה נקודת אחיזה, שבה אפשר לתפוס את ה"נחש" בזנבו ולהפוך את הכול לטובתנו, וכך לנצח.

ואז כבר לא נפעל לטובת הנחש הזה, אלא נגלה שלמעשה השוחד נועד רק כדי להפוך את החכמים לחכמים עוד יותר. וזאת כל העבודה שלנו.

לכן, מצד אחד, "השוחד יעוור עיני חכמים", אך מהצד השני, ללא העיוורון הזה שאנחנו מגלים, לא נוכל להתקדם. הרי דרכו אנחנו משיגים את החכמה של הבורא, שמסתתר בתוך אותו הנחש. דווקא מתוך הניגודיות של שני ההפכים אנחנו לומדים את הערמומיות הזאת, את השקר ההפוך, את החכמה ההפוכה, וכך אנחנו מתקנים את השבירה ורוכשים את הכלי/הרצון הרוחני המתוקן.

בתוך הכלי המתוקן הזה נמצא כל הכלי השבור עם כל המכשולים, עם כל השוחד שקיבל הרצון לקבל שלנו. שיחקו איתנו, ואנחנו התחלנו לשחק בחזרה והגענו לתיקונים.

אנחנו דווקא נהנים מכך שאנחנו מגלים את כל הערמומיות הזאת, בכל האופנים שלה. בדומה למשחק שחמט, שבו ככל שהיריב מנסה יותר לרמות אותנו, לנצל אותנו, לשחד ולבלבל אותנו, כך אנחנו מגלים ביתר עמקות את השכל שלו, את כוונת הבריאה. ולכן אנחנו אוהבים את השוחד הזה, שעוזר לנו לרכוש חכמה גדולה.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 20.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להתמקד על האין-סוף
לא למעלה ולא למטה, אלא יחד עם כולם
החיים הם משחק מרתק עם הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest