דף הבית / קבלה לעם / שיעור הקבלה היומי / למה היה קיים איסור על לימוד חכמת הקבלה?

למה היה קיים איסור על לימוד חכמת הקבלה?

laitman_2009-05-28_0097_70.jpg

שאלה: מדוע המקובלים אסרו על לימוד חכמת הקבלה עד ימינו?

תשובתי: חכמת הקבלה הייתה אסורה ללימוד מכמה סיבות:

  1. נשמות ישראל שהיו בהשגה רוחנית, ואחר כך נפלו עד לדרגת העולם הזה, השתוו עם שאר הנשמות, אשר לא השתנו מימי בבל. כאשר הן התחלקו בכדי להתערבב, זוהי הסיבה לנפילתן של נשמות ישראל, מאחר ועל ידי הערבוב נפתחה האפשרות וההזדמנות לכל הנשמות להגיע לתיקון.
  2. האנושות הייתה חייבת לעבור את כל השלבים, עד שתגיע לאכזבה השלמה מההתפתחות האגואיסטית שלה, ותראה את עצמה כריקנית, אפסית וכנמצאת על סף ההריסה של כל המערכות שלה, שבעזרתן היא קיוותה להשיג אושר.
  3. בזמן הזה האדם התפתח פנימית, באופן אינטלקטואלי בתוך האגואיזם שלו וזה נתן לו אפשרות לחדור לצורות אבסטרקטיות הנמצאות מעל לזמן, לתנועה ולמקום.

רק במאה ה-20 החלו לדבר על הדברים האלו, למרות שבספר הזוהר נכתב לפני כמעט אלפיים שנה על כך שהארץ, היא כדור עגול (ספר הזוהר, פרשת ויקרא, אות קמ"ב). אך עד לפני חמש מאות שנה על מילים כאלו, היו מעלים את האדם על המוקד.

נדרש זמן עד שהאנושות התפתחה בצורה שׂכלית ורגשית, בכדי להתקרב להבנה של הדברים, שעליהם מדברת חכמת הקבלה, על המימד העליון. גם כעת הדבר אינו פשוט לתפיסה, אך הדור הבא ייכנס לראיית העולם החדשה, אם נכין עבורו את היסודות. והרי הדור הבא זה אנחנו בעצמנו, בגלגול החדש שלנו כבר תופיע בנו היכולת של התפיסה הזו.

ההתפתחות של היום הוציאה והביאה את כולם לדרגה אחת וניתן לגלות את חכמת הקבלה לכולם בו זמנית, ללימוד חכמת הקבלה מגיעים בני אדם מכל העמים. אך בכדי להבין אותה באמת, עלינו להתאחד. תחילה אנחנו יכולים להבין ולהרגיש על מה מדברת חכמת הקבלה, על ידי השׂכל והרגש האגואיסטיים שלנו. אך בהמשך, מתחילה ההשגה שנתפסת רק באיחוד הנשמות. האיחוד מוליד איבר חדש של הרגשה חדשה, את הנשמה.

אם אנחנו נתאחד, אז ההתכללות ההדדית תיתן לכל אחד את הנשמה שלו, בשביל הרגשת העולם העליון. אם בעל הסולם לא היה מקבל הוראה מלמעלה, הוא לא היה מגלה את חכמת הקבלה. המקובל נמצא במגע עם הבורא ומבצע את פקודותיו, בכך שמשמש כחולייה המקשרת בין הבורא לבין האנושות.

לכן החלטת המקובלים, להסתיר או לגלות את חכמת הקבלה, נובעת מהנחיצות, מהקשר הוודאי עבורם בין האור העליון והמוכנות של הרצונות של בני האדם לתיקון ולתפיסה. וגם היום ישנן הגבלות, מלמעלה קיימת האפשרות לגלות באופן רחב יותר את הזרם של החכמה העליונה. אך בני האדם עדיין אינם מוכנים לכך. אני מרגיש איזה התנגדות מופיעה למידע חדש. מאחר והוא מנוגד לאגואיזם, איננו מעוניינים במידע זה.

לכן בחכמת הקבלה קיים חוק: "הרצון קודם למילוי". העיקר זה ליצור כלי רוחני, והאור העליון כבר מוכן להתגלות בתוכו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 07.06.2010

רשומות קודמות בנושא:
מהניצוץ אל האור!
אין איסור על תיקון האגואיזם
רשות מלמעלה

One comment

  1. "כאשר הם התחלקו בכדי להתערבב, זוהי הסיבה לנפילתן של נשמות ישראל, מאחר ועל ידי הערבוב נפתחה האפשרות וההזדמנות לכל הנשמות להגיע לתיקון."

    מה זאת אומרת ערבוב? מה הם לא היו שלמים לפני הערבוב? מהי אותה נקודת השקה שבא מתחברת נשמה של ישראל לאומה"ע, ברמת הפרט? לא מנקודת מבט כללית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest