דף הבית / חינוך, ילדים / ללמד את הגישה כלפי העולם

ללמד את הגישה כלפי העולם

בכל אחד מאיתנו קיימת הנטייה לביצוע מעשים לא נעימים כלפי האנשים הסובבים אותנו. את המעשים הנכונים או הלא נכונים, אנחנו יכולים לחלק למעשים של האדם כלפי עצמו וכלפי הזולת.

מובן, שאנחנו צריכים ללמד את האדם לא להזיק לעצמו, לא לגרום נזק פיזי לעצמו, אף על פי שטבוע בו מנגנון להגנה עצמית, יחד עם זאת, קיימים בו גם המניעים הללו.

באותו אופן עלינו לשמור על הסביבה שלנו. הסביבה היא קודם כל, הדומם, הצומח והחי של הטבע, שבו אנחנו חיים ועלינו לשמור עליו. צריך ללמד את אנשים להתייחס נכון לאקולוגיה כי היא משפיעה על המזון שלנו, על האקלים, על כל קיומנו! אנחנו חיים בטבע וכל החלקים של הטבע מאוד חשובים לנו: הצומח, החי וגם הדומם, כי אנחנו מקבלים משם הכול. לכן אנחנו צריכים ללמד את האנשים לשמור על סביבתם האקולוגית.

שנית, אנחנו צריכים ללמד את האדם לשמור על יחס נכון ולהיות בהשפעה חיובית כלפי החברה האנושית, כי בסופו של דבר, זה חוזר בחזרה לאותו האדם ויוצר סביבו אווירה נעימה.

מתוך כך, היחס של האדם הפרטי לחברה, והיחס של החברה לאדם הפרטי – זה הדבר הכי חשוב בחינוך. כל היתר, הם כישורים מקצועיים שאנחנו צריכים לספק לו כדי שיהיה מועיל לחברה וירוויח את לחמו בכבוד.

הדבר העיקרי שחסר בהתפתחות שלנו, זה היכולת לתת לאדם הצעיר, וגם לעצמנו המבוגרים, כזה חינוך, כזה מבט לחיים, שאם אנחנו רוצים לשנות את מצבנו עלינו לדאוג לסביבה שלנו, כי היא זאת שיכולה לשנות אותנו לטובה!

כפי שדיברנו, האדם בעצמו לא יכול לשפר את חייו. רק הסביבה יכולה לעשות זאת, היא שמחייבת אותי, מחזקת ומשנה את כל הערכים וסדרי העדיפויות שלי. בזכותה מופיעים אצלי רצונות חדשים ואני מגדיר לפניי מטרות חדשות.

לכן, העתיד תלוי רק בבחירה שאדם עושה בבניית הסביבה שלו, במיוחד בדור הגלובלי והאינטגרלי שלנו, שבו אנחנו מקושרים לחלוטין זה לזה. כל אדם בעולם יכול לקבוע מה יקרה עם כל אחד! אם מדינה מסוימת מתחילה להתייחס אליי רע, זה משנה את כל חיי – אני צריך להתגונן ולדאוג לביטחון שלי.

הקשר ההדדי הזה יגרום לנו לבנות, ליצור מערכת חינוך אינטגרלית, והעיקר בתהליך של החינוך – אנחנו צריכים ללמד את עצמנו ואת האחרים שהעתיד שלנו תלוי ומושפע לחלוטין מהסביבה!

עולה השאלה, האם יש בכלל לאדם חופש בחירה? האם הוא יכול לעשות משהו, לבצע, ליישם לפי רצונו הפרטי? – אנחנו רואים שהאדם לא כל כך משיג את זה!

אם עד היום אני התפתחתי על חשבון התכונות הפנימיות שלי, הגנים שאיתם נולדתי, החברה מסביבי (ההורים, גן הילדים, בית הספר) שעיצבו אותי, אחר כך, כשאני אדם בוגר, אני יכול לבחור כיצד להשתנות. אולם מימוש השינויים שבתוכי תמיד מתרחש בעזרת הסביבה, בזכות העובדה שאני בוחר, בונה סדר עדיפויות ומחליט אם אני צריך להיות תחת השפעתה של סביבה כזאת או אחרת. לכן, קיימת בחירה חופשית, אך הבחירה החופשית היא רק על ידי הבחירה בסביבה הנכונה.

מתוך התכנית "חיים חדשים" שיחה מס' 3 – 29.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
רוצה להיות אדם? תוסיף משהו מעצמך
התוספת שלי
נוטלים יוזמה מהאור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest