דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להבין את המקובלים הגדולים

להבין את המקובלים הגדולים

הבורא הוא כוח ההשפעה ששולט במציאות כולה. כוח ההשפעה הזה יכול להאיר לנו מרחוק, ולא משנה מי אנחנו, מה אנחנו, מאיזה חומר קורצנו – על ידי ההשפעה שלו עלינו הוא מסוגל להפוך גם אותנו לדומים לו: משפיעים.

כדי שנוכל ליצור קשר עם הכוח הזה, האנשים שכבר השיגו אותו מתארים לנו את הצורות השונות שבהן מתגלה כוח ההשפעה הזה, הבורא. הם מתארים לנו את המנגנון של מערכת ההשפעה שלו עלינו, וכך אנחנו יכולים להיכנס לקשר איתו. הרי אף פעם איננו יכולים לומר משהו על האדם עצמו, אנחנו מדברים על גילוי הפעולות שלו כלפינו. בעל הסולם כתב על כך: אף פעם איננו יודעים מהי המהות, ומגלים רק את הפעולות של המהות הזאת.

כך גם עם הבורא. נאמר: "ממעשיך הכרנוך" – מתוך הפעולות שלו אנחנו קולטים לאט לאט את דמותו הנכונה. מדוע? – מפני שהפעולות שלו יוצרות בנו הטבעות שונות, צורות שונות, שמתוכן אנחנו מתחילים להבין, לחשוב, לברר, לסדר אותן, ואז אנחנו יכולים לבנות את דמותו. ודאי שכל זה נובע מההתרשמות שלנו, אך בכל מקרה, כך אנחנו מגיעים להכרה.

לכן, הגילוי, ההכרה וההבנה שלנו נקראים "השכלה צורתית". למה צורתית? – מפני שמצד אחד, החומר שלנו נשאר אותו החומר – הרצון ליהנות, אין חומר אחר. ומהצד השני, הצורה שמתלבשת על החומר הזה היא הרצון להשפיע, תכונתו של המשפיע, הדמות שלו, שממנה אני מתרשם.

על מנת להתרשם מהדמות הזאת, מהבורא, אני מתרשם מהקבוצה, וכך אני מתקרב לקליטתו. קריאת ספר הזוהר מיוחדת בכך שבמהלכה אנחנו רוצים לקבל רושם מהצורות השונות של השפעת הבורא, שהתגלו לאותם האנשים שכבר היו מסוגלים לתפוס את צורותיו. הצורות האלה מגיעות אלינו, אך הן נסתרות ואיננו מרגישים אותן, איננו מסוגלים לתאר איכשהו כיצד אנחנו מרגישים את הצורות הללו. אין לנו הרגשה ברורה של הצורות, התכונות, האופנים השונים שבהם אנחנו מרגישים שינויים כלשהם.

המקובלים תיארו את כל הצורות הללו ונותנים לנו את התמונה השלמה: כיצד נוצרת בתוך האדם ההבנה הזאת, כיצד היא משתנה בו, כיצד מתפתחת הנקודה שבלב מתוך הצורה הקטנה ביותר. ובכל שלב, החל מהנקודה הזעירה, הכול מתפתח תחילה בכיוון השלילי, המנוגדת לבורא, ולאחר מכן בכיוון החיובי, הדומה לו. ושוב בכיוון שלילי, בתכונה אחרת ההפוכה מהבורא – ושוב לצד החיובי, הדומה לו. וכך כל הזמן: שמאל, ימין, שמאל, ימין. כך מתפתחת כל הבנה, מהקטנה ביותר ועד הגדולה ביותר.

המצבים שבהם אנחנו הפוכים מהבורא נקראים "היצר הרע". המצבים שבהם אנחנו מקבלים את התכונה שלו, בדומה לו, נקראים "היצר הטוב". כלומר, ה"יצר", הרצון, נשאר, רק אנחנו קוראים לו "רע" אם הוא מקבל צורות הפוכות מהבורא, או "טוב" אם אנחנו מקבלים תכונות שדומות לבורא.

בעצם, אנחנו מדברים על עצמנו ביחס לתכונת האהבה. הרי זהו יחסו של הבורא לנבראים. לכן, בכל צעד אנחנו מתקדמים מהשנאה – לאהבה, ושוב, מהשנאה – לאהבה.

כשאנחנו מרגישים בתוכנו שנאה, אנחנו מרגישים חלק מהמושג "הר סיני", הר השנאה, ולעומת זאת, כשאנחנו מרגישים אהבה, אנחנו מרגישים את המאור המחזיר למוטב, גילוי התורה וכן הלאה.

לכן, כשאנחנו קוראים את ספר הזוהר, שבו מסופר על כל המצבים, הרעים והטובים, על הכוחות השליליים והחיוביים שפועלים בהדדיות במידה שווה לשם השגת המטרה, עלינו להשתדל להתכלל עם אותם המקובלים הגדולים שהרגישו את כל אותם המצבים והיו דבוקים בהם.

כלומר, עכשיו אני רוצה להיכנס לאותה החבורה של רבי שמעון, שבה נמצאים גם בעל הסולם, הרב"ש וכל המקובלים הגדולים. כל זה הוא מנגנון אחד, מערכת אחת, החלק המתוקן של הכלי השלם של הנשמה, שבו כבר נעשה התיקון. ושם, בתוך הרצונות הללו, נמצאות הנשמות הגדולות שנמצאות בהרגשת ובהשגת הבורא, ויש להן את אותן התכונות שיש לו.

על כך הם מספרים לנו, כשם שהורים מספרים לילדיהם. ועל אף שהילד לא לגמרי מבין מה אומרים לו המבוגרים, בכל זאת, עליו להשתדל להבין.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 29.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להתחבר עם המקובלים הגדולים
רשת שכוללת את כל הבריאה
כיצד לחדור לספר הזוהר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest