דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / לא קיימת בחירה חופשית

לא קיימת בחירה חופשית

דעה: במאה השנים האחרונות מדענים החלו להגיע להסכמה שהתנהגות האדם מוכתבת על ידי נסיבות שאינן תלויות בו, אלא בביולוגיה ובקשרים נוירוניים במוח, או בנסיבות חיצוניות שמאלצות את האדם לנהוג באופן מסוים. נמצא, שהפעילות המוחית מתחילה 350 מילישניות לפני שהאדם מבין שעליו לבצע תנועה.

עולה מכך, שלמעשה כל המחשבות, ההחלטות והפעולות אינן בשליטתנו. אם נחקור בצורה מפורטת את מבנה ותפקוד המוח האנושי, נוכל לחזות את התנהגות האדם בדיוק של מאה אחוזים. כמו כן, אנו רואים כיצד שינוי במבנה המוח משפיע על התנהגותנו: אדם רגיל הופך לפדופיל או לרוצח לאחר התפתחות גידול במוח. זה נוגד את התפיסה הדתית של האדם שמרמזת על קיום המוסר. כך גם נאשמים בבתי דין מצהירים לעיתים קרובות שביצעו פשע שלא במודע.

אנחנו רואים כיצד חוסר האמונה בבחירה חופשית, מתפשטת ממעגלים מדעיים סגורים לחברה. בין המומחים הישראלים אפשר למנות את הפרופסור לפילוסופיה של אוניברסיטת חיפה, ס. סמילנסקי, שגם הוא אינו מאמין בבחירה חופשית.

תגובתי: על פי חכמת הקבלה, בחירה חופשית כפי שהיא מוגדרת על ידי האנושות אינה קיימת. כל פעולות האדם הן בלתי מודעות, מבוצעות על ידו באופן לא מודע, רק לאחר מכן מובנות, מה גם שבחלקן לא תמיד. דבר זה מתואר בטקסטים קבליים רבים, כמו למשל במאמר "אחור וקדם צרתני", מאמרי "שמעתי" וכולי. מה שתלוי באדם, מתואר בחלק השני של הספרות הקבלית. כל הספרות הקבלית מחולקת באופן מותנה לשני חלקים: מה שתלוי בבורא ומה שתלוי באדם.

לימוד חכמת הקבלה מסתכם דווקא בלימוד ומימוש הבחירה החופשית שלנו, אבל אפשר להגדיר וליישם זאת רק במידת הבנת פעולות הבורא והשתוות בתכונות שלנו לתכונותיו, בהיצמדות אליו כמו עם שותף. המשמעות של הפעולות היא בהבנה וקשר מלאים של כל פעולות האדם והבורא, זה נקרא "דבקות".

6 comments

  1. מיכל אייזיג

    שלום הרב לייטמן. אתה כותב שלפי חכמת הקבלה אין בחירה חופשית ואז כותב בדיוק ההיפך, שלפי חכמת הקבלה יש בחירה חופשית ושהיא מלמדת איך להשתמש בה.
    אין בחירה חופשית בכלל. אפשר להסביר את זה לפי השאלה המפורסמת: האם אלוהים יכול לברוא אבן כך שלא יוכל להרים אותה? ב'ספירה' של האל, כיוון שהוא לא כפוף לתורת ההגיון הקטנה, אלוהים יכול לברוא אבןשהיא בוזמנית בכלל לא אבן ולהרים ולא להרים בו זמנית. אלוהים בספירה שלו יכול לצייר משולשים עגולים, לצחוק על כל שa לא שווה a ושאין סתירה בין ידע אלוהי אבסולוטי ובחירה חופשית. אבל כל זה לא קשור לעולם הקטן שלנו. ללמד אנשים דברים שנגד תורת ההגיון זה בלתי מתקבלעל הדעת כי אז גם מוסרי שווה לא מוסרי בתירוץ של 'אלוהים מעל ההגיון' . זה אותו דבר.

  2. מיכל אייזיג

    ולא אק שאני מאמינה שאין סכנה (מוסרית) בללמד את זה, אלא ההיפך. יהיו לזה השלכות פסיכולוגיות מרפאות לאנושות. לא יהיה רציונל לכעס. מערכת המשפט תפעל בצורה פרקטית רק עבור הגנה על החברה ושיפורה. תהיה יותר אמפטיה לאנשים עניים או הומלסים כי יבינו שהם לא 'בחרו להיות עצלניים'. והידיעה שלא יכולנו לבחור אחרת בעבר לא משפיעה על התשוקה להפיק לקחים מהתנהגות העבר ולהשתדל במקסימום לשפר. כעס רק מפריע לכל זה. כעס יכול לגרום לאלימות. סתם לדוגמא של ראש עיר שלא מוסרי ומנצל את הכוח שלו לרעה, פסיכולוגית זה גם מכעסים (גם אם מודחקים מילדות) כלפי בניאדם. וכעס מתגלגל כאילו שהיה חוק שימור הכעס. יש קורלציה בין העובדה שהתעללו באדם בילדותו לבין שיהפוך למתעלל וקורלציה בין טבח שצועק על מלצר שאחר כך צועק על הלקוח. כי כאילו 'משחררים' את הכעס על האל. רק שכשיודעים שאין בחירה חופשית זה מגוחך לכעוס על האל כי יודעים שהוא אחראי לזה שאתה כועס עליו. . לפי שיטת החשיבה הזו של הפרדת ספירות אפשר גם להבין איך לחשוב על השאלה של האם אנחנו קיימים בכלל כשאין עוד מלבדו. זה אבל סתם מעניין ואולי פחות קשור. "אני עושה שלום ובורא רע. אני עושה את כל זה"-האל. כמובן שהכל לטובה ויהיה יותר קל להבין את זה אחרי תחיית המתים כשנחיה לנצח בעולם שמתקרב לשלמות ונצחק על חוסר המוסר שהיה פעם לפני מיליארדי מיליארדי שנים. שיהיה לנו יום נורא נורא מבורך.

  3. מיכל אייזיג

    נ.ב. לדעתי האדם רע מנעוריו ולא מלידתו כי הרוע נרכש כשההורים והמורים כועסים עליו כאילו הייתה לו בחירה חופשית.

  4. מיכל אייזיג

    אז השימוש בביטוי "יכול" כשמדובר באלוהים היא מצחיקה. בעצם כל ביטוי שנגיד (נתאר)על אלוהים יהיה טיפה מצחיק. אז זה לא שאלוהים לא "יכול" לברוא בעולם הקטן שלנו משולש עגול או בחירה חופשית. זה יותר כמו הוא "לא רוצה". אם היה פה משולש עגול, המוח של כולנו יימס כי "לא יראה/יבין האדם את האל ויחיה". זה פשוט נפלא.

  5. מיכל אייזיג

    ההגדרה הבסיסית של בחירה חופשית היא היכולת לבחור/לעשות אחרת ממה שעשית. (CHDO – could have done otherwise).
    אם אתמול בשעה 3 שתיתי קפה קר עם חלב סויה, האם הייתי יכולה תחת אותן נסיבות בדיוק לעשות אחרת. ההגדרה הזאת רלוואנטית למקרה של עולם דטרמיניסטי או עולם בו אלוהים אחראי על הכל/עושה הכל. שזה הדטרמיניזם התאולוגי בו אני אישית מאמינה.
    במקרה שמאמינים שאין אלוהים ושהיקום גם יכול להתנהג באופן רנדומלי או הסתברותי, אז כביכול כן היינו יכולים להתנהג אחרת אבל זה לא היה תלוי בנו. רק בגלל שאיזה חלקיק במוח שלנו רנדומלית היה במצב אחר וזה השפיע עלינו, ההשפעה היתה רנדומלית ולא נבעה מבחירה חופשית. לכן הגדרה יותר כוללת לבחירה חופשית היא: היכולת לעשות אחרת ממה שעשית מתוקף עצמך. באנגלית זה הרבה יותר קל לתאר: could have done otherwise of your own accord/own volition. בעברית זה יוצא קצת מעגלי כי 'מתוקף עצמך' זה בעצם הבחירה/הרצון החופשי וזה מבלבל לחינם.
    לכן, בגלל שרנדומליות לא נותנת כוחות של בחירה חופשית אני רק אתייחס להגדרה הפשוטה יותר.
    כשכולם יידעו שאין בחירה חופשית לאף אחד, מערכת המשפט נשארת כמעט* אותו דבר. הרי אנחנו רוצים להגן על החברה מפני פורעי חוק, אלימות וחוסר מוסר גם כשלמשל רוצח סדרתי לא יכול היה לבחור אחרת. עדיין לפעמים צריך להרחיק אנשים מהחברה ועדיין 'למען יראו וייראו' עובד כהרתעה מסויימת. בנוסף, לדעת שאתה בעצמך (או האחר) לא היה יכול לעשות אחרת, לא משנה לעובדה שעדיין נרצה ונצטרך להפיק לקחים מן העבר, נלמד מטעויות העבר וננסה במקסימום להשתפר ולשפר. הדבר היחידי שמשתנה פה הוא: כעס. אם תמיד היית יודע/ת שדניאל לא היה יכול לעשות אחרת, זה עוזר לכעוס עליו פחות וככל שיהיה פחות כעס בעולם ככה יהיה יותר טוב כי כעס קשור בשנאה ואלימות. גם זה כאילו קיים איזה 'חוק שימור הכעס' כי פסיכולוגית לפעמים הטבח צועק על המלצר והמלצר 'מוציא את זה' על הלקוח. וישנה גם קורלציה בין אדם שהתעללו בו בילדות לבין הפיכתו למתעלל בבגרות. והמשפט "הקש ששבר את גב הגמל" רלוואנטי לכולנו.
    תודה ושבוע טוב!

  6. מאוד קל לסתור את רעיון הבחירה החופשית על פי היהדות.
    על פי היהדות אלוהים הוא יודע כל ולכן הוא גם יודע לחלק נבואות.

    אלוהים תכנן שיהושע יכבוש את ישראל?
    אבל מה אם אחד מבני ישראל היה משתמש בבחירה החופשית שלו והורג את יהושע?
    הרי התכנון האלוהי היה מתבטל והארץ לא הייתה נכבשת.

    לכן יש 2 אופציות
    או שיש בחירה חופשית
    או שאלוהים יודע כל

    קיום של שתיהן מביא בהכרח לסתירה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest