דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לא מאבק, אלא יצירה

לא מאבק, אלא יצירה

אנחנו התרגלנו למציאות שבה אנחנו חיים, אך למעשה המציאות אינה מאוזנת. החל מבריאת היקום ועד היום, ההתפתחות מתרחשת מתוך מאבק בין שני כוחות שתמיד מנוגדים זה לזה. הכוחות האלה מתגלים באופנים שונים: מטען חיובי ושלילי, משיכה ודחייה, חום וקור, וכן הלאה. הטבע מתפתח דווקא באמצעות המאבק הזה.

נשאלת השאלה: מדוע הטבע מסודר בצורה כזאת? מה התועלת בהתקדמות שמבוססת על המאבק בין שני הכוחות? מדוע העולם שורה בחוסר איזון, או במילים אחרות, בהתפתחות? הרי אין זה מקרה שהכול מתרחש דווקא באופן כזה, בכל פעם בשרשרת של צורות חדשות, מדרגת הדומם ועד דרגת האדם. המאבק בין שני הכוחות מוליד פעם אחר פעם שלבים נעלים, מתקדמים ומפותחים יותר.

האם ההתפתחות הזאת היא לטובתו של הנברא? אבן, שהיא בדרגת דומם, אינה סובלת כמו צמח, שהוא בדרגת צומח, ומכאן שבדרגת המדבר הייסורים הם מקסימליים. האדם, משום היותו רגיש יותר, סובל עבור כולם, אך מהצד השני, הרגשת החיים בו מפותחת יותר מכולם. בסופו של דבר, אנחנו רואים שלא ניתן לעצור את ההתפתחות הזאת, מאחר והיא נקבעה על ידי הטבע עצמו.

לכן, ההתפתחות היא תוצאה מתמדת של מאבק בין שני כוחות. הם אינם הורסים זה את זה, אלא נאבקים, וכתוצאה מכך הם מולידים צורה שלישית מתקדמת יותר הכלולה משניהם. מה שנראה לנו כסתירה והרס, הוא בעצם יצירה. אנחנו, שאיננו מבינים את התהליך, רואים בו מאבק של שני ניגודים שלא ניתן להשלים ביניהם, אך למעשה הכוחות האלה באים במגע כדי להתכלל זה בתוך זה וליצור תוצאה גבוהה ונעלה יותר מאשר הם עצמם. המאבק שאנחנו רואים, הוא למעשה לא אחר מאשר איחוד. האיחוד הזה מוליד צורה חדשה שמתקדמת לתכלית מוגדרת. הכול קיים בטבע לפי העיקרון של סיבה ומסובב וכפוף לתהליך הכללי שמוליד שלבים יותר ויותר מתקדמים ומפותחים.

אם כן, במה התועלת והיתרון של צורה שמפותחת יותר מקודמתה? – כפי שכבר אמרנו, התועלת כאן היא בהכרת הרע. ככל שיצור מפותח יותר, כך הוא מרגיש יותר את הרע שבתוכו ובסביבה, והודות לכך הוא מסוגל לחדור לדרגה עמוקה יותר של הטבע, כשהוא מסדיר את הקשר עם הכוחות שפועלים בתוך הטבע. הכרת הרע הזאת היא שמובילה את הנברא לאיזון עם הטבע. הנברא, שמרגיש את עצמו בין הכוחות המנוגדים, מוצא את נקודת האיזון שלהם ומתחיל לבנות את עצמו משניהם, ובכך הוא מתפתח.

מתוך שיעור על עקרונות החינוך הגלובאלי, 28.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
המציאות השלישית
למצוא מנוחה בתנועה
הטריטוריה האנושית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest