דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כמו גרזן בידיו של חוטב העצים

כמו גרזן בידיו של חוטב העצים

מתוך איגרת א' של בעל הסולם:

"וכיון שנתייחד המשגיח על השגחתו, אין ניכר כלל חילוק בין רע לטוב, וכולם אהובים, וכולם ברורים, כי כולם נושאי כלי ה' מוכנים לפאר גילוי יחודו ית', וזה נודע בחוש, ובערך הזה יש להם ידיעה בסוף, שכל הפעולות והמחשבות, הן הטובות והן הרעות המה נושאי כלי ה', והוא הכין אותם ומפיו יצאו, וזה ייוודע לעין כל בגמר התיקון.

אבל ביני לביני היא גלות ארוכה ומאוימה, ועיקר הצרה היא, שכאשר רואה איזה גילוי פעולה שלא כשורה, נופל ממדרגתו כי חושב את עצמו לבעל הפעולה הזו, ושוכח במסבב כל הסבות שהכל ממנו, ואין שום פועל אחר בעולם זולתו."

את האירועים הטובים אנחנו עוד יכולים לייחס לבורא. אבל על הפעולות הרעות האדם מתחיל לאכול את עצמו, להצטער על המעשים שלו ולהתחרט על מה שקרה איתו. קשה לו לשייך את כל זה לבורא. הוא מתרגז ומצטער על העבר שלו, על הכישלונות שלו, בכך שסבור שהוא הסיבה לאיזה שהם מקרים לא נעימים או של כך שלא התקדם מספיק, או שפספס משהו. רק אחר כך הוא יוכל לתקן את "השגגות והזדונות" האלה שלו ביחס לעבר ולהפוך אותם ל"זכויות".

וכך זה גם כלפי ההווה וכלפי העתיד: אם הוא מחשיב משהו כלא טוב, זה סימן שלא משייך את זה לבורא, אלא משייך את זה לסיבות אחרות. כך זה מסודר בהשגחה העליונה. ואם הוא חושב שקיימות כל מיני סיבות אחרות חוץ מהבורא, או שהוא בעצמו אשם במה שמתרחש, זה נקרא "ועבדתם אלוקים אחרים", עבודת אלילים.

כי האדם מפר את החוק הראשון: "אין עוד מלבדו", ולכן סוטה מהדרך הצידה. הוא כבר לא מכוון למטרת הבריאה, לגילוי הבורא, לא נמצא במאזן הכוחות שמביאים אותו לאמת.

לכן, כל העבודה שלנו זה להיות בגילוי ההשגחה העליונה, כהשגחה פרטית שמגיעה מאין עוד מלבדו בצורה של טוב ומטיב בכל רגע בעבר, בהווה ובעתיד ועל כל בני האדם.

האדם נקרא אותה הנקודה שממנה הוא קובע ש"אין עוד מלבדו", שממנו נובע רק טוב ומטיב. הנקודה הזאת, שממנה האדם קובע כך את טיב ההשגחה העליונה, גדלה בהדרגה עד למימדים של הבורא. דווקא בזה הן כל קכ"ה (125) המדרגות של הגדילה הרוחנית שלנו.

מתוך ההכנה לשיעור, 16.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
רגעים יקרים של אמת 
צדיק הוא מי שמצדיק את הבורא
בפותחי את הדלת אל החופש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest