כיצד לעזור לחבר

laitman_2010-04-14_7369_u-70.jpg

הרב"ש, תשמ"ד, מאמר ד', איש את רעהו יעזורו

אינך יכול להתקדם ללא עזרת הזולת, כי רק על ידי חיבור עם הזולת תגלה את המקום בו מתגלה העולם הרוחני, בקשר בינינו. אינך זקוק לעזרה ממישהו חזק, עשיר, טוב או חכם, כמו בעולם שלנו. נחוצה לך עזרתו של מישהו שווה ערך, זהה על פי המטרה בחיים.

"יש להבין בענין שאדם יכול לעזור לחבירו. האם ענין זה הוא דוקא במקום שיש עניים ועשירים, חכמים וטפשים, גבורים וחלשים…".

בעולם שלנו נדרשת עזרה במקום שיש פער בין בני אדם, שם מתגלה ההזדמנות להגשת עזרה. אם שניהם שווים, אין מקום לעזרה. העזרה בעולם שלנו מגיעה משלם לבלתי שלם.

"אבל בזמן שכולם עשירים, או שכולם חכמים, או כולם גבורים, וכדומה, במה אדם יכול לעזור להשני".

באופן כללי איננו אוהבים לפנות לקבלת עזרה ממישהו. זה מעורר בנו בושה, גאווה וקנאה. איננו רוצים להיראות כנזקקים למשהו, תלויים במישהו, אלא שואפים להתרחקות.

"אבל אנו רואים, שיש דבר אחד, שהוא דבר המשתף את כולם, דהיינו בענין מצב רוח, כמו שאמרו "דאגה בלב איש ישיחנה לאחרים". כי בענין שיהיה לאדם מצב רוח מרומם, לא יעזור לאדם לא עשירות ולא חכמות, וכדומה".

מצב רוח מרומם הוא תוצאה של תחושת ביטחון בעתיד הטוב. אך אם אדם יודע שעליו להציל את עצמו ואינו מסוגל לעשות זאת לבד, אז הוא נכנס לדיכאון.

"איש יכול לעזור להשני, בזה שהוא רואה, שהוא נמצא במצב השפלות. וכמו שכתוב: "אין אדם מתיר את עצמו מבית אסורים"".

אם בית האסירים הוא העולם שלנו, אז על מנת להשתחרר ממנו להרגשת העולם העליון, רק חבר יכול לעזור.

"דוקא חבירו יכול לעשות לו מצב רוח מרומם". כלומר לתת ביטחון בהשגת המטרה. "דהיינו, שחבירו מרים אותו ממצב, שבו הוא נמצא, למצב רוח של חיים. ומתחיל להשיג שוב כח בטחון של חיים ועושר".

הייאוש שלך נובע מחוסר האפשרות להשיג מטרה רוחנית ללא עזרה חיצונית. אינך יכול לחייב אף אחד, אך מצאת חבר שרוצה לעזור לך ויכול לעזור לך, לא על ידי הידע או העושר שלו, אלא רק באמצעות הרצון להשיג מטרה משותפת.

"היוצא מזה הוא, שכל אחד ואחד צריך לעשות תשומת לב, ולחשוב במה הוא יכול לעזור לחבירו, לעשות לו מצב רוח מרומם. כי בענין מצב רוח, כל אחד יכול למצוא בחבירו מקום חסרון, שהוא יכול למלאות אותו".

זה לא אומר שצריך לבדר את החבר. אנו חייבים לגרום לכל חבר תחושת ביטחון בהשגת המטרה, שתמלא אותו ברוח חיים, ותיתן לו מצב רוח מרומם, מעל החיים האלה, מעל העולם הזה שנראה לו כמו בית האסירים. האדם בטוח שעם החבר הוא יכול להשתחרר מבית אסירים זה.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש "איש את רעהו יעזורו", 20.09.2010

ידיעות קודמות בנושא:
בדיקת קשר
היישר דרך האיחוד
לא כל האמצעים טובים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest