כיצד להפוך עצב לשמחה?

laitman_2009-12-25_2594-70.jpg

שאלה: מדוע יום כיפור נתפס בעָם לא כיום של חג אלא כיום עצוב, אפילו יום של אבל?

תשובתי: כי אנשים אינם מבינים ש"רע" בהרגשה, יכול להיות כמקפצה לטוב, ובהתאם ליחס שלנו הוא נתפס לא כ"רע", אלא כטוב. למשל, אדם עובר בדיקה רפואית, ומגלים אצלו מחלה, מתגלה הרע, אך כעת ניתן לרפא אותו, כלומר גילוי הרע זה טוב!

אך נאמר: "דעת תורה הפוכה מדעת בעלי הבתים", והאדם דוחה מעצמו את התיקון. הוא אינו מבין לשם מה הוא צריך את זה. הוא בוכה שרע לו ומבקש מהבורא לעשות לו טוב, כלומר הוא בוכה עבור האגואיזם שלו, בכך שמתלונן שהבורא אינו ממלא אותו. הוא כביכול אומר לבורא: "למה אתה כזה רע, כזה אכזרי?! מה חבל לך… תן לי ליהנות!". הוא אינו מבין שגילוי הרע זה לטובתו, לשֵם גדילתו. בראיה של ההיסטוריה שלנו בת אלפי השנים, היינו כבר אמורים להבין שהבורא עונה רק לרצון שמכוון לתיקון, למטרת הבריאה. ולא לשום בקשות אחרות.

אך כעת הגיע הזמן להסביר לכולם, מהי המשמעות של ההגעה האמיתית ליום כיפור, כדי לגלות את ה"בראתי יצר הרע", ואחר כך "בראתי תורת תבלין", ואחר כך "כי המאור שבה מחזירו למוטב".

מתוך שיעור על מאמרי הרב"ש, קטעים נבחרים ליום הכיפורים, 15.09.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
זה לבטח יקרה לך!

3 comments

  1. אז מה היא שיטה לא ללכת בעקבות ההרגשה? איך לנתק את עצמי מהרגשות של חמור? השכל לא עוזר- אלף הסברים עוברים ליד אוזן אבל ברגע שמופיע תענוג הכי קטן אבל מורגש כבטוח כל המחשבות והסברים הגיוניים נעלמים….מה עצות פרקטיות לעבודה פנימית? איך להתגבר על הרגשה?

  2. ומה קורה שמתגלה מחלה, ואין לה תרופה?!
    או לחלופין שהאדם מבין שהוא אגואיסט ושזה הסיבה לכל הרוע בחייו אך ככל הנראה אינו משתמש נכון "בתרופה" שעומדת לרשותו ואין הוא מצליח להתגבר על המחלה, והתעוררותו תלויה אך ורק בהתפרצותה, מה עליו לעשות?
    לומד, מפיץ, משתדל עד כמה שיכול להתחבר למרות שברב הזמן אין הוא מצליח, אך עדיין חייו מלאי יסורים ואין לו שום תפילה פנימית?
    בבקשה ממך, תענה, תודה וחג שמח

  3. וודאי שיכול להיות שללא הגילוי היה מרגיש האדם טוב יותר כי לא היה יודע שחלה ואולי היה מתרפא ולא היו דאגות על ליבו. אבל מה היה קורה אם מחמירה היתה המחלה?בנושא החולי וגילויו אי אפשר לדעת מכיוון ששני אנשים יגיבו באופן שונה לאותו הגילוי-האחד ישמח וירוץ לטפל וינסה למצגר את המחלה ויצליח ויבריא והשני-רוחו תיפול וגם אם יטפל אולי ייכשל כי נבהל מהבשורה המרה ואז לגוף יהיה קשה להביא…וידוע שהכל בראש ושלמחשבה יש יכולת לרפא את הגוף….אז הכל תלוי גם בתיזמון והדגמא היתה רק דגמא…כי הכל בחיים יחסי. מועדים לשמחה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest