דף הבית / אקטואליה / חוק חיבור חובה

חוק חיבור חובה

בעשורים האחרונים מדינת ישראל עברה שינוי מהותי – אם פעם היה גוש גדול של ציבור חילוני ולעומתו מיעוט דתי, חרדי וערבי, הרי שהיום כל אחד חי בשבט שלו, ונראה שאנחנו צועדים לקראת חלוקה לארבע מדינות: חילונית, דתית, חרדית וערבית.

מה זה אומר על החיים שלנו כאן? על העתיד שלנו ושל ילדינו?

כמעט בתוך כל מדינה ברחבי הגלובוס יש מגזרים שונים ומובדלים, וההסכמה הרווחת היא: אנשים שונים, דעות שונות, תרבויות שונות. אין דאגה לעתיד לבוא. במדינת ישראל, לעומת זאת, המגמה מדאיגה – הקרע ההולך ומעמיק מביא לפיצול חברתי בכל הפלחים: אשכנזים וספרדים, עניים ועשירים, ימניים ושמאלניים, חילונים ודתיים, ערבים ויהודים. החיים בישראל זו שאלת קיום.

השוני העצום בין ישראל לבין יתר אומות העולם לא נוצר אתמול, אנחנו לא עם "רגיל" אלא קבוצה שהתחברה מחמולות זרות לפני כ-3,500 שנה בימי בבל העתיקה. התקבצנו סביב אברהם אבינו והתלכדנו על בסיס אידיאולוגיה שקוראת לאהבת הזולת. למדנו שיטה פשוטה להתעלות מעל כל ההבדלים בינינו, ולהתחברות במישור הדדי חדש.

לפני כאלפיים שנה, בעת חורבן בית המקדש, איבדנו את היסוד לקיום המשותף. נפלנו מאהבת אחים לשנאת חינם, ולא נותר בינינו קשר פרט לשפה העברית, אפילו לא אדמה משותפת, והתפזרנו בתפוצות.

מאז ועד היום אנחנו מנותקים זה מזה, ורק שנאת העולם שלוחצת עלינו מצליחה לאחד אותנו מפעם לפעם. התאספנו שוב על אדמת ארץ ישראל, ועלינו לשוב אל אותו המצב שהיינו בו בבבל – כעם אחד. להתקשר בינינו מעל לכל ההבדלים, ולמלא את ייעודנו כלפי האנושות – לתת דוגמה לחיבור, להיות "אור לגוים".

אין צורך להתחשבן, מחלוקות יתעוררו בלי סוף. ככל שנתעלה מעליהן, הקשר בינינו יתחזק, ו"על כל פשעים תכסה אהבה". החיבור בינינו, בין כל המגזרים המסוכסכים זה עם זה, יעניק דוגמה יפה לעולם, ויציג את שיטת החיבור כמוצלחת.

חלוקה לא תביא לאיחוד

הצעת החלוקה לארבע מדינות עם גבולות ברורים לא תרפא את השנאה בין המגזרים. עלינו להתחקות אחר אברהם ובאמצעות האהבה לגשר מעל השנאה, אחרת לא נשרוד.

אברהם אבינו הצליח לקבץ אנשים שונים מאוד לעם בעזרת חכמת החיבור – חכמת הקבלה. המטרה היא "ואהבת לרעך כמוך", והשיטה היא פשוטה: "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין", כי "המאור שבה מחזירו למוטב".

יצר הרע זה הרצון של האדם לדחות את כל מה שמורגש בו כזר. התבלין הוא התורה, הכוח המיוחד שטמון בטבע, אשר בעזרתו אפשר להאיר, לרפא ולשנות את השנאה לאהבה, להפוך את הרע לטוב. שיטת החיבור מלמדת אותנו איך להפיק מהטבע את הכוח החיובי, כוח האהבה, ולעשות בו שימוש שיחולל בנו שינוי מהותי עד כדי שנוכל להתחבק יחד – החילוני, הערבי, הדתי והחרדי.

בסופו של דבר נחיה כולנו כמו בני עם אחד בלב אחד. השונות תישאר ורק תתווסף הרגשת הקשר. כל אחד ירגיש את עצמו חופשי ובו בזמן שייך לכולם.

סדר ישראלי חדש

הצעד הראשון מתחיל בהקמת תשתית נכונה של חינוך העם. רק כך ניתן לחדש את הסתכלות בני האדם על החברה, המדינה והתנאים שהם חיים בהם. עלינו להעניק חשיבות עליונה לשינוי ולהטמעת חכמת החיבור כתוכנית מדינית לאומית, ולהחיל אותה על כל המגזרים בכל האמצעים הקיימים: במוסדות החינוך השונים – מגני הילדים ועד לאוניברסיטאות, בתוכניות טלוויזיה, ברשתות חברתיות וכן הלאה.

הסדר הישראלי החדש הוא חינוך לאהבה הכולל את כולם, חינוך לחיבור כמשפחה אחת, התקשרות מעל כל ההבדלים. רק כך נהיה מסוגלים לחיות כאחים במדינה אחת.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest