דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / חוקרים והוגי דעות על הקבלה

חוקרים והוגי דעות על הקבלה

 myslitel_profil_100_wp.gif

במהלך ההיסטוריה, הכירו בגדולתה של הקבלה חוקרים והוגי דעות רבים. בסוף ספרי "קבלה, מדע ומשמעות החיים" מצוי נספח שמציג ציטטות של כמה מהם בעניין זה, החלטתי להציג את הדברים בפניכם כאן בבלוג, כדי שנעריך קצת יותר את האוצר שנמצא ממש לידינו.

ודרך אגב, עוד דבר מאוד חשוב – כשמישהו שואל שאלה בתגובות, כולם מוזמנים לענות לו מתוך מקורות הקבלה ולצרף לינקים לחומרים מתאימים, באתרים השונים שלנו תמצאו הכול. כך נגדל כולנו יחד בזכות הבלוג הזה.

"הפילוסופיה של פיתגורס נבעה מן הים האין-סופי של הקבלה".

יוהנס רויכלין
(1455-1522)
הומניסט ופילולוג (בלשן) גרמני. שימש כיועצו האישי של קיסר גרמניה והיה מקורב לראשי האקדמיה האפלטונית (ג'ובני פיקו דלה מירנדולה ואחרים). רויכלין היה מגדולי המומחים לשפות עתיקות (לטינית, עברית ויוונית) וחקר את תרבותן. בספרו "על האמנות הקבלית" אמר:
מורי, פיתגורס, אבי הפילוסופיה, כנראה קיבל את תורתו מהיהודים ולא מהיוונים, והוא הראשון שתירגם את המילה "קבלה", שלא הייתה ידועה לבני ימיו, למילה היוונית "פילוסופיה".
הפילוסופיה של פיתגורס נבעה מן הים האין-סופי של הקבלה.
קבלה אינה משאירה אותנו להעביר את חיינו בעפר, אלא מעלה את שכלנו לפסגת הידיעה.

ג'ובני פיקו דלה מירנדולה
(1463-1494)
מדען איטלקי מפורסם בתקופת הרנסנס. דעותיו הפילוסופיות משלבות נאו-אפלטוניזם ותורת הקבלה. פיקו דלה מירנדולה למד באוניברסיטאות של בולוניה, של פררה ושל פדובה ושלט בעברית ובערבית. בין השאר חקר את כתבי הקבלה, התנ"ך והקוראן, לאחר שלמד אותם בשפות המקוריות שבהן נכתבו. בספרו "מסקנות" אמר:
אותו פירוש אמיתי של החוק אשר נגלה למשה בהתגלות האלוקית, מכונה בשם "קבלה" (dicta est cabala), משמע אצל היהודים "לקבל" (receptio).
בעצם קיימים שני מדעים: […] האחד נקרא קומבינטוריקה (ars combinandi), והוא הנו שיעור ההתקדמות במדעים […] השני מדבר על הכוחות של הדברים העליונים […] ושניהם נקראים אצל היהודים בשם "קבלה".

פאולו ריציוס
(~1470-1541)
דוקטור לרפואה ופרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת פביה. שימש כרופאו ויועצו האישי של הקיסר מקסימיליאן הראשון וכן כמחנכו האישי של יורש העצר, פרדיננד הראשון. בספר "הקדמה לתאוריית הקבלה" אמר ריציוס:
הדרך להשגת של כל הסודות האלוקיים והאנושיים מתורת משה מכונה בשם "קבלה".
הפירוש המילולי, הפשטות של התנ"ך, שייך לתנאי הזמן והמקום. המשמעות האלגורית והקבלית שייכות לנצחיות, מעל לתנאי הזמן והמקום.

תאופרסטוס פרצלסוס
(1493-1541)
רופא וחוקר טבע שוויצרי. פרצלסוס היה מיוזמי השימוש בתרופות כימיות בתחום הרפואה ונחשב לאחד ממייסדי המדע המודרני. וכך אמר ב"ספר פאראגרנום":

למד קבלה (artem cabbalisticam)! היא תפתח בעבורך הכול!

קורט שפרנגל
(1816-1750)
רופא ובוטניקאי גרמני. הקדיש זמן רב למחקר ההיסטוריה הרפואית והבוטניקה, והתפרסם בייחוד בזכות תרומתו למדע המודרני בעירור ועידוד המחקר המיקרוסקופי של רקמות הצמחים המפותחים. ואלה דבריו ב"מאמר על ההיסטוריה הפרגמטית של הרפואה":
אדם הראשון הכיר היטב את הקבלה. הוא ידע את חותמם של כל הדברים ולכן נתן לבעלי החיים את שמותיהם המתאימים, המורים מעצמם על טבעם האמיתי.

לולוס ריימונדוס
(1235-1315)
פילוסוף וסופר. נחשב לחוקר המוביל בתחום הקבלה והאסלאם בתקופתו. פסל את שיטת האלכימיה ועסק בניתוח של תורת הלוגיקה ובפיתוחה. מחקר זה הוביל אותו להמצאת המכונה הלוגית הראשונה. אלה דבריו בספר "יצירותיו של לולוס ריימונדוס":
ההוויה או השפה, שתיהן בעלות אותו משקל בחכמת הקבלה. מאחר שההוויה או השפה הן שורש הרגולציה של הכול, ברור כי חכמתה שולטת בכל יתר המדעים במידה מיוחדת ומכוונת אותם.
מדעים כמו תאולוגיה, פילוסופיה ומתמטיקה מקבלים את עקרונותיהם ואת שורשיהם ממנה. לכן מדעים (scientiae) אלה נחותים לעומת חכמה (sapientia) זו, ולכן עקרונותיהם וחוקיהם [של המדעים] נחותים מעקרונותיה ומחוקיה [של הקבלה]. ומשום זאת דרכי הטיעון שלהם חסרים הם בלעדיה.

ג'ורדנו ברונו
(1548-1600)
ממדען, פילוסוף, פייטן ואסטרונום איטלקי. נאלץ לברוח מאיטליה לצרפת כיוון שנרדף על ידי הכנסייה הקתולית בשל דעותיו. עם חזרתו לאיטליה הואשם בכפירה והועלה על המוקד בשנת 1600.
ברונו הציע שורה של תאוריות בתחום הקוסמולוגיה (תורת מבנה היקום) אשר הקדימו את זמנן: תאוריה בדבר קיומם של כוכבי לכת שאותם לא הכירו אסטרונומים אחרים בזמנו, תאוריה בדבר תנועתה הסיבובית של השמש ותאוריה בדבר קיומם של אין-ספור גופים ביקום הדומים לשמש שלנו. כמו כן הפריך ברונו את התאוריה השגויה של ימי הביניים בדבר הסתירה שבין כדור הארץ לשמים. וכך אמר בספרו "היצירה האיטלקית":
הקבלה מפרשת את העיקרון העליון כשם המפורש, וממנו היא מאצילה, בשלב השני, ארבעה עקרונות, וכל אחד מהם בתורו נחלק לשנים-עשר וכל אחד מהם נחלק לשבעים ושניים וכן הלאה, עד אין-סוף ענפים. כפי שקיימים בעולמנו אין-סוף מינים ותתי-מינים, כך ניתן לכל עצם שמו המיוחד: לאלוקות, למלאכים, לשכל הנעלם ולהשגחה השולטת בכל מין.
יוצא מכאן כי ניתן לייחד את המערכת האלוקית כולה למקור אחד ויחיד, כדוגמת האור הפשוט ה
איר באופן אחיד לכלל המראות. אלה מפצלות אותו לשלל הצורות, ומתוך צורות אלה ניתן לשחזר את העיקרון האחד הבסיסי.

גוטפריד וילהלם פון לייבניץ
(1646-1716)
פילוסוף, מדען, מתמטיקאי, אנציקלופדיסט, דיפלומט ועורך-דין גרמני מפורסם. לייבניץ המציא את המושג "פונקציה", פיתח את החשבון האינפיניטיסימלי, ובייחוד את מושג האינטגרל. הוא המציא את שיטת הספירה הבינארית (אפס ואחד) אשר עליה מתבסס כל תחום האלקטרוניקה והמחשבים בימינו. בין השאר אמר בספרו "כתבים בסיסיים על יסודות הפילוסופיה":
כיוון שנעדר מהאנושות המפתח הנכון אל הסוד, התשוקה לידע הנעלם התבזבזה לשטויות ולאמונות טפלות. כך התהוותה סוג של קבלה עממית הרחוקה ביותר מהקבלה האמיתית. ותחת שם שקר – מאגיה נוצרו דמיונות שונים הממלאים ספרים רבים.

פרידריך שלגל
(1772-1829)
סופר גרמני, מבקר תרבות, פילוסוף והוגה דעות. ממייסדי מדע הסנסקריטולוגיה (חקר הסנסקריט העתיקה) והבלשנות ההשוואתית. אמירתו משנת 1802 משקפת את דעתו על הקבלה: "היופי האמיתי הוא רק הקבלה".

יוהן וולפגנג גתה
(1749-1832)
ממייצגי התרבות הגדולים של ההיסטוריה העולמית, סופר, משורר, מחזאי, הוגה דעות, הומניסט, מדינאי ומדען. גתה נחשב לאחד הסופרים הדומיננטיים בספרות הגרמנית בין המאות ה-18 וה-19. הוא תרם תגליות רבות לתחומי הביולוגיה, האופטיקה, האקוסטיקה, הגאולוגיה, המטאורולוגיה, תורת הצבעים, הפסיכולוגיה והפיזיולוגיה של הראייה. בספרו "חומרים על ההיסטוריה של לימוד הצבעים" אמר גתה:
הגישה הקבלית לתנ"ך היא הפירוש היחיד הנמצא בהתאמה מלאה לעושר האין-סופי המצוי בספר. הן במקוריות, בעצמאות ובעושר הטוטאלי שלו.

6 comments

  1. רבי, רבי, רבי,
    העלת לנו את הרף, אני נרגשת,מנסהלהעביר קישורים על תומאס מאן,אייזיק ניוטון ורבים אחרים, מקווה שאצליח.
    אם כן, צורפת קישורית בנושא אייזיק ניוטון,
    http://jnul.huji.ac.il/dl/mss/newton/item.html?pageId=ms01

    "עלית למרום שבית שבי"
    ושני רימוזים יש בפסוק,
    שבית=אותיות תשבי,
    שבי= שמעון בר יוחאי

    ובנושא תומאס מאן,
    http://www.youtube.com/watch?v=gAnvQlnFxaE&eurl=http://cafe.themarker.com/frames/media.php?width=711&thumb=&height=533&ext=swf&url=http%3A%2F%2Fwww.
    אני מרגישה את בעל הסולם ואני נרגשת, בהצלחה לכולם.

  2. שאלה חשובה לכבוד הרב שאני ועוד אנשים רבים רוצים וצריכים עליה תשובה… לכבוד הרב לייטמן אני בחור רווק בן 20 ואני לומד מעט קבלה בטלוזיה וגם באתר הנפלא הזה …השאלה שלי היא כזאת – מצד אחד אומרים הרבה רבנים שאסור לבחורים צעירים ללמוד קבלה אבל מצד שני הקבלה מונחת כאן באתר לפני ומשודרת בטלוזיה בפרסיה בלי שום מגבלות ובלי שום אזהרה כזו או אחרת שמותר או אסור לצעירים לעסוק וללמוד את חוכמת הקבלה…אז מה היא האמת כבוד הרב? האם מותר לצעירים כמוני לעסוק וללמוד את חוכמת הקבלה ??

  3. מיכאל לייטמן

    ראה את דברי בעל הסולם בהקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות:
    http://www.kab.co.il/heb/content/view/full/3845

    "כתוב בזהר, דבעקבתא דמשיחא עתידא חכמה זו להתגלות, אפילו לצעירי ימים. אשר לפי האמור נמצאנו למדים, שבעקבתא דמשיחא אין אנו צריכים לשום שמירה, ויתפתחו מעיינות החכמה, להשקות כל הגוי כולו… ולפיכך יוסר כל בדיקה מהנכנסים, עד שגם צעירי ימים יוכלו לזכות בה".

    "ועתה בנים שמעו לי: כן החכמה בחוץ תרונה, והנה עתה מרחובות קוראה אליכם, מי לה' אלי, לא דבר ריק אני מכם. כי אני חייכם ואורך ימיכם. כי לא נבראתם לחזור אחר מעשה דגן ותפוחי אדמה, אתם וחמוריכם באבוס אחד. וכמו שלא יהיה מטרת החמור לשמש את כל חמורי עולם בני גילו, כן לא יהיה מטרת האדם לשמש את כל גופות הבריות בני גילו של גופו הבהמי. אבל מטרת החמור לשמש האדם, הנעלה הימנו, כדי להועילו. ומטרת האדם לשמש להשי"ת ולהשלים כונתו".

    בהצלחה רבה!

  4. תודה על התשובה כבוד הרב.. עזרת לי ולעוד צעירים רבים אחרים בדילמה הכ"כ חשובה הזאת

  5. שלום לך רב לייטמן
    יש לי שאלה שמציקה לי כבר המון שנים
    מעוד היותי ילדה הייתי יצור מאוד סקרן לדעת מאיפה ואיך דברים מתרחשים
    גדלתי והתחלתי תואר ראשון בביולוגיה
    עכשיו אני כבר שנה שלישית, אבל עדיין מתוסכלת
    באוניברסיטה מדברים המון על מבנים מרחביים ופונקציות , גנים ופקטורים… בקיצור המון על האיך ואיפה אבל לא על למה, מה המהות? מה מעבר למבנים , הגנים ,הפונקציות והאיתותים…
    אני מרגישה כמו בבניית פאזל ארוך ומתיש שמתחילים מהמסגרת או מחלקים פזורים, אבל עדיין אין ה bigger picture , את העיקר , המהות נורא חסרה לי
    כאילו לקחו את הדבר הכי עמוק בעולם ומתעסקים באיך הוא נראה, השיער שלו השיניים הרגליים , ולא במוח, בהיפותלמוס
    הכל נורא מסביב, אין הוויה
    דבר נוסף לי אלייך – למה כבר שנים עוד מהיותי ילדה בת 5 יש לי תחושת פיספוס והחמצה כ"כ גדולים
    אני כל הזמן מרגישה כאילו אני לא מצליחה לתפוס בזמן ובמקום את מה שבפנים אני צריכה
    אין לי מושג מהו, אני יודעת רק שתחושה זאת מתחילה להתפוגג כאשר אני מתעסקת בנושא מאוד מסויים – דרכי איתותים בתא ואיך הם מתקשרים ביניהם, אבל עדיין אני תמיד חשה שמשהו חסר שם, שאני לא מצליחה לתפוס או לראות מעבר לכל הדיאגרמות והקווים
    מקווה שתוכל לעזור לי בזה
    סליחה מראש על אורך התגובה, גם אם היא לא ממש קשורה לנושא
    אבל לא מצאתי דרך אחרת לתקשר איתך
    תודה מראש
    שקמה

  6. רב יקר בחיפוסי הרבים בנושא החינוך פגשתי לאחרונה ספר חדש שיצה בעיברית מפתחות חנוך שניכתב על ידי מדען למדע עתידי בשם ד"ר הורטק בברכה והצלחה בכול מעשך חנה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest