דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / התיאבון מגיע לפני האוכל

התיאבון מגיע לפני האוכל

לאחר שהאדם הכיר בכך שהוא נמצא בגלות רוחנית, הוא מגלה את האמצעים שניתן להשתמש בהם כדי לברר לעצמו מהי הגלות הזאת ולהשתוקק ליציאה ממנה. מתברר שלמעשה אין גלות.

ההבדל בין הגלות לגאולה הוא רק בנחיצות לרכוש את כוח ההשפעה, שמסומלת על ידי האות א' – האות הראשונה של המושג "אלופו של עולם". הא' הזו מתווספת ל"גולה" והופכת אותה לגאולה.

כשאנשים שומעים על ההבדל בין הגלות לגאולה הם מתחילים לחשוב על האמצעים: כיצד להכין את עצמם לגאולה?

להכין את עצמך למצב הבא, אומרים המקובלים, פירושו לרכוש רצון, לעצב את החיסרון אליו. לרצות רצון חדש זה לא פשוט. כיצד אפשר לרצות להיות רעב? הרי אם אני רוצה משהו, זה אומר שאני סובל. לפעמים קורה שמושא הרצון נמצא לפניי: למשל, אני רואה שולחן ערוך ואני הולך סביבו ומצפה לכמה חברים שאיתם אני איהנה מהמטעמים תוך כדי שיחה מעניינת. במקרה כזה, הרצון שלי בא כתמיכה, כהכנה, כחלק מהתענוג. העומקים והצדדים המתגלים בו מעצבים את התענוג שאותו אני הולך לחוות.

באופן כללי, כל תענוג מתגלה רק בתוך הרצון. הגוונים והקשרים השונים של הצרכים שלי מסייעים לנו למצוא תענוג נוסף שיתגלה בנו. רק התיאבון מעניק את הטעם לאוכל, רק הרצון, הרעב הפנימי מעניק את הצורה לתענוג.

אך כיצד אני אדחף ואקדם את עצמי לאיזושהי "גאולה" אם אינני יודע מהי תכונת ההשפעה, אם היא מלכתחילה שנואה עליי? אני ללא ספק מתאר אותה לעצמי בצורה לא נכונה, כיוון שאני הפוך ממנה לחלוטין, בהכול, אפילו מבלי שאשים לב לכך.

ולכן נתנו לנו בעולם הזה שלושה אמצעים: מורים, ספרים וקבוצה. כשהאדם קושר את עצמו איתם, הוא מקבל את הכיוון הנכון להתפתחות.

המורה הוא מי שכל הזמן מזכיר לו ומלמד אותו כיצד ללכת אל ההשפעה. הקבוצה היא המקום שבו הוא צריך לממש את השיטה בפועל, כשהוא בונה אותה מהיחסים בין החברים ומהלימוד המשותף. הספרים הם המקורות הקבליים. אם האדם מקיים את עצות המדריך ועובד בקבוצה, הוא מזמין דרך ספרי המקור את הכוחות המגיעים לקבוצה. דווקא בה הוא מקבל את כוח ההשפעה, שהיא זו שקושרת אותו עם החברים. אלה השלבים בדרך אל הגאולה.

במאמר "וזאת ליהודה", בעל הסולם כותב שעוד לפני יציאת מצרים ניתנה המצווה על הרצון הרוחני. הרי ההכנה לגאולה היא דווקא הנחיצות ב"אלופו של עולם", בתכונת ההשפעה. זהו החיסרון שעלינו להכין. בלעדיו, על איזו גאולה, על איזו יציאת מצרים ניתן לדבר בכלל?

מהי "מצרים" עבורך? משכורת לא מספיקה בעולם הזה? חוסר תענוגים גשמיים? – לא, זאת לא ה"מצרים" שממנה אנחנו צריכים לצאת. ולכן ההכנה לגאולה היא החיסרון אליה ולא שום דבר אחר.

מתוך שיעור בנושא "הכנה ליציאת מצרים", 10.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לשנות תפיסה
למלא את הסאה
הגדה של פסח הפרטית שלך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest