דף הבית / המשבר ופתרונו / הצרכים: שיטת דו-שיח עם העולם

הצרכים: שיטת דו-שיח עם העולם

דעות: האושר כל הזמן בורח מאיתנו. אנחנו מרגישים שיש לנו צורך במשהו אחר, במשהו נוסף. וחוסר הוודאות הזה הוא מפחיד, גורם לתחושת אשם. חוסר היכולת לחיות בצורה רגועה נגרם בשל סתירות פנימיות, הגורמות לנו לחפש איזון, הרמוניה חדשה, כתחליף להרמוניה של דרגת החי עם הטבע שאותה איבדנו. – כך הסביר מייסד הפסיכואנליזה ההומניסטית, אריך פרום.

אחרי הסיפוק של הצרכים הבהמיים (אוכל, מין, משפחה) אנחנו מונעים על ידי צרכים אנושיים. אלו הם הצרכים של הגוף, הטבועים באדם מלידה.

הפסיכולוג א. מסלו קבע, חוץ מהצרכים פיזיים, שבעה צרכים של האדם (עד אז הפסיכולוגים הסבירו, שמה שמניע אותנו זה אינסטינקטים ודחפים כמו של חיות): ביטחון, מגע ואהבה, כבוד וכבוד עצמי, גילוי, יופי, מימוש עצמי. הצרכים יוצרים היררכיה: הנמוכים ביותר הם יותר דחופים, וקודם כל אנחנו מספקים אותם.

בשנות ה- 1950 פרום פרסם את התיאוריה שלו לגבי הצרכים הקיומיים, בשנות ה- 70, הפסיכולוג ג'וזף ניוטן הניח, שיש לנו רק מוטיבציה אחת (ודרך אגב מלידה) – להיות בשיתוף פעולה עם העולם. כבר במאה ה-21 הגיעה לקדמת הבמה ההגדרה העצמית. הפסיכולוגים אדוורד דייסי וריצ'רד, מניחים שהצורך הזה מורכב מהיכולת ליצור קשר עם אנשים אחרים ומעצמאות (חופש). דמיטרי לאונטייב טוען שאנחנו משתפים פעולה עם העולם בשלוש רמות: כמו מערכת ביולוגית, כמו יחידה חברתית, כאישיות. כאן כל אחד מוצא את עצמו בודד ומשתף פעולה עם העולם בצורה מיוחדת משלו, בחיפוש אחר זהות עצמית, משמעות החיים, השקפת העולם.

הערה: הניסיונות של הפסיכולוגים להבין את האדם נידונים מראש לכישלון, מכיוון שבשביל לחקור משהו צריך להיות ברמה יותר גבוהה ממה שנחקר. אנחנו יכולים לחקור את הטבע הדומם, הצומח והחי, אך לא את האדם, מכיוון שבעצמנו אנחנו נמצאים ברמה של ה"אדם".

כדי לחקור את האדם, צריך לעלות לשלב הבורא, ואת האפשרות הזאת נותנת רק חכמת הקבלה. מעבר לכך, חוסר העקביות של הפסיכולוגים נובע מכך שאדם במאה ה- 20, כשהתפתחה הפסיכולוגיה, השתנה כל הזמן, מפני שהרצון שלו סיים את ההתפתחות שלו בצורה מהירה. בזמננו הוא לא רק כמעט הפסיק להתפתח, אלא התחיל להקטין את עצמו – מכאן הדיכאון, הטרור, הסמים, ההתאבדויות וכו'. ותוך מאה שנים כל הפסיכולוגיה נולדה ונגמרה. וההמשך שלה הוא חכמת הקבלה. ראו המאמר של בעל הסולם "חכמת הקבלה והפילוסופיה".

 ידיעות קודמות בנושא:
תודה לכם פסיכולוגים, להתראות פילוסופים
פסיכולוגים: מדוע האנשים אומללים
מה באמת עושה אותנו מאושרים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest