דף הבית / חינוך, ילדים / הצורך בפסיכולוגיה אינטגרלית

הצורך בפסיכולוגיה אינטגרלית

שאלה: במאה ה- 20 ובמאה ה- 21, כתוצאה מהאבולוציה של הרצונות, התגלה הביקוש לשיטות פסיכולוגיות. איך זה הגיע למצב שהיום נוצר הצורך בפסיכולוגיה אינטגרלית?

תשובתי: למה הופיע הצורך בפסיכולוגיה אינטגרלית? – מפני שהאדם הפסיק בהדרגה להיות נספח של המחרשה או של הבקר, שאותם הוא ניהל, או נספח של המנגנון שבו הוא סובב ברגים, כמו בסרטים של צ'רלי צ'פלין. העיסוקים שלו הפכו ליותר ויותר חכמים, והרבה דברים החלו להיות יותר ויותר תלויים בו.

אפילו בפעילות המקצועית הקטנה, בייצור הצר, פתאום הופיע הצורך באדם כאישיות. הופיעה הנחיצות, שבינינו יופיעו הרבה ממציאים קטנים, שירגישו בצורה נכונה את התנועה של הקולקטיב, התנועה של העולם, של הטכנולוגיה, כדי שבכל אחד תתגלה היצירתיות שלו, הנחוצה בכל מיני פיתוחים שונים. לכן נוצר הצורך בפסיכולוגיה. זה היה ביקוש חברתי.

בהתאם לכך הוקצו האמצעים לפיתוחים הפסיכולוגיים, על אף שבעיקרון, הייתי אומר שהידע הזה הוא די "וירטואלי". אין בו מדידות מדויקות, לא מערכתיות, שום שיטות, כדי שאפשר יהיה לתת דין וחשבון עבור אותם המיליארדים שהושקעו במשך כל הזמן הזה לפיתוח הפסיכולוגיה ושניתן יהיה לומר: "הנה, תראו למה אנחנו הגענו!".

אבל למרות כל זה, הפסיכולוגיה בכל זאת תפסה מקום רציני מאוד בעולם המדע. מה גם שעכשיו נתקלנו בכזאת תופעה שאנשים הופכים להיות מאוד לא מאוזנים, חסרי מנוחה, משתנים.

משנות החמישים של המאה הקודמת החל פירוד ואי צדק בחברה: גם עם המבוגרים וגם עם הילדים. החלו לעלות כל מיני תנועות, הופיעו ניתוק, סמים, טרור, מספר הגירושין גדל, החל פירוק התא המשפחתי, דבר שלא היה קודם לכן. בעבר ההורים בעצמם מצאו בני זוג לילדיהם, חיתנו אותם ולא חשבו על שום דבר. לא היה בזה שום דבר מיוחד! האנשים לא הביטו זה על זה בצורה ביקורתית, הכול היה מאוד פשוט.

אני זוכר, איך בילדותי היינו הולכים לבית המרחץ של הקולחוז והתרחצנו כולנו יחד: גברים, נשים וילדים. והכול היה נורמלי, אף אחד לא שם לב זה לזה. אני לא רוצה לומר שבני האדם היו בדרגת "בהמה", אבל באופן כללי, הכול היה טבעי. בגרמניה דבר כזה קיים עד היום.

כלומר, באותם הזמנים האגו של בני האדם היה טבעי. ועכשיו זה בכלל לא אפשרי.

לכן הופיע הביקוש לפסיכולוגיה והיא הפכה למבוקשת. אבל היום כבר רואים, שאין ביכולתה להסביר את העולם שלנו, והעיקר, ליצור מגע נכון בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין העולם. האדם לפי טבעו נהיה גבוה יותר, התעלה מעל עצמו. הוא מטפס למדרגה הבאה, אך אינו יכול לתפוס אותה, מפני שהוא צריך להשתנות פנימית. וכאן נוצר העימות של אותה הפסיכולוגיה.

אבל המוצא, שאותו אנחנו מציעים, זה בעיקרון הדרגה הבאה של התפתחות הפסיכולוגיה. ואני סבור שכאן נפתח לפסיכולוגים שדה פעילות רחב מאוד.

מתוך שיחה על חינוך אינטגרלי, תוכנית 31, 23.05.2012

ידיעות קודמות בנושא:
השיטה היעילה ביותר
כאשר אין כוח החיוּת…
שיטה חיונית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest