דף הבית / כללי / הפסיכולוגיה כראי להתפתחות האגו

הפסיכולוגיה כראי להתפתחות האגו

כל האבולוציה של האדם מתרחשת כתוצאה מהתפתחות האגו שלו. בכך שקיים בתוך הטבע הדומם, הצומח והחי – האדם כל הזמן ובאופן דינאמי מתפתח תחת השפעתם של הרצונות האגואיסטיים, שגוברים בו מרצונות פשוטים ופרימיטיביים ליותר ויותר מורכבים.

כידוע, הרצונות מתחלקים לפיזיים: אוכל, מין, משפחה. לאנושיים: עושר, כבוד, שליטה ומושכלות. וצרכים רוחניים.

אם נחלק את ציר הזמן של האנושות לשלבים, אז בערך מהמאה החמישית לפני הספירה ועד למאה החמישית לספירה הייתה השאיפה לעושר.

כמובן, שאפשר להתווכח בקשר למסגרות הזמן, כי זה תלוי אילו ציביליזציות אנחנו בוחנים.

החל מהמאה החמישית ועד למאה ה- 15 החלה לגבור ההשתוקקות לשליטה, לכבוד. כי ימי הביניים זו לא סתם מסה של זמן ושל אנושות שקפאה, אלא התפתחות פנימית עמוקה, שמאופיינת באירועים מאוד רציניים, מסעות צלב וכולי.

השלב הבא בהתפתחות הרצון, שמקיף את התקופה מהמאה ה- 15 ועד למאה ה- 20, מאופיין על ידי ההשתוקקות למושכלות.

לאחר מכן הכול החל לדעוך, ומתחילת המאה ה- 20 אנחנו יצאנו לשלב חדש, שלב של נחיצות הכרתית, הכרחיות הכרתית בהשגת משמעות החיים.

ולכן, על אף שאנו פוגשים בתחילתם של החיפושים הפסיכולוגיים בימים הרחוקים של החרטומים, אפלטון, היוונים העתיקים, אולם כל זה היה ברמה שאינה נוגעת במהות הפנימית של האדם, מפני שהיא עדיין לא התגלתה לא בבני האדם הרגילים ולא באישיויות הגדולות עד כדי כך שהם היו יכולים לחקור אותה.

רק לאחר שעברנו את המימוש של הרצונות הפיזיים והאנושיים והתחלנו להיכנס לתחום של הצרכים הרוחניים ששייכים לרוחו של האדם, כלומר, לא כלפי איך שהוא חי, מה הוא ממציא ואיך הוא מסתדר בחיים, אלא למהות ייעודו, לאישיות שלו, משמעות התפתחותו, אז הופיעה אצלנו השאלה הרצינית כלפי הידע הזה. וכאן החלה להיוולד הפסיכולוגיה. זה התרחש בסוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20, אבל בעיקרון, כל זה מוביל לזמנינו.

לאחר השלב הראשוני של התפתחות הפסיכולוגיה החלה הדעיכה ההדרגתית שלה, האכזבה ביכולות שלה, המעבר ממחקרים וגילויים לעבודה פסיכולוגית מעשית נטו של הרגעת האנשים, במקום להראות להם את הדרך של ההתפתחות, להעלותם ולפתחם.

בכך שאנחנו מבינים עד כמה איננו מבינים את הדרך הזאת, בכך שתופסים עד כמה איננו תופסים את מטרת ההתפתחות שלנו, הפסיכולוגיה כאילו הלכה לתחום פרקטי קטן, הצטמקה, התכווצה עד לפרקטיקה המעשית, שהוגבלה בהכשרת כל מיני מומחים, עריכת כל מיני טקסטים, הרגעת האנשים על ידי כל מיני שיטות אימונים וכולי. יוצא, שהפסיכולוגים החלו לשרת את האוכלוסייה במקום לקחת את האדם ולעלות אותו לשלב הבא של ההתפתחות, מה שבעיקרון ציפו מהפסיכולוגיה.

מתוך שיחה על חינוך אינטגרלי, תוכנית 32, 24.05.2012

ידיעות קודמות בנושא:
תהום של רצונות ללא תחתית
פרויד הזקן הוא לא היועץ שלי!
אכזבה מוחלטת

One comment

  1. נראה כאילו הפסיכולגייה הקדימה את זמנה
    וובעצם מצאה חברת ״מלקטים״ אשר עדיין לא מוכנה לשינוי המתבקש ולפיכך הגבילה הפסיכולוגייה את עשייתה…מידרה את יכולותיה והתאימה את עצמה למציאות האנושית כמו לומר מעט מאד אומץ, ורצון עז מידי להשאיר״ חותם״ להיסטוריה ,חבל
    כל כך הרבה יותר היה יכול להעשות במאה שנים האחרונות ובמקום זאת נשארנו יותר ״מתוחכמים״ אך פחות ופחות מאוזנים ומאושרים. 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest