דף הבית / אקטואליה / הנדסה חברתית חשובה יותר מהגנה אווירית

הנדסה חברתית חשובה יותר מהגנה אווירית

ראיתי תוכנית שידברה על כך שבשנות ה-60 ההתפתחות האנושית השתנתה בצורה חדה, המורכבות הגוברת של הטכנולוגיה אילצה את המדינות לפתח מחשבים לצורך ניהולה.

בעקבות היעלמות של מחסור ועוני, המדינות כיוונו את מרצן לבילויים, ויצרו חברת צריכה המונית ששמרה על הצמיחה הכלכלית. וכך שהחלו לייצר יותר מידי, המדינות המפותחות נתקלו במשבר של ייצור יתר ובמשבר של זמן פנוי: נוצר הצורך להעסיק במשהו את בני האדם.

ברית המועצות גוועה, מפני שלא הצליחה להתמודד עם הניסיון להעסיק את האדם בהתפתחות עצמית. המערב מצא ישועה בבילויים ובבידור (תיירות המונית, רשתות חברתיות), האדם צריך להיות מועסק בתפיסה של התרשמויות והתפעלויות שמחליפות זו את זו באופן מהיר ביותר.

הרעיונות של הסופר ז'וּל ווֵרן על הקידמה הטכנולוגית לא יתממשו, במקום בסיסים על המאדים ואנרגיה חופשית, האדם קיבל דיאט קולה ואינטרנט. הקידמה הטכנולוגית עברה לתחום חדש, תחום היחסים החברתיים, לא רק שלא נסענו למאדים, אולי בכלל לא היינו אפילו בירח…

המערב למד את חשיבות ניהול החברה. טכנולוגיית מחשבים ובילויים השתזרו לטכנולוגיות של ניהול של החברה. טכנולוגיות חברתיות איפשרו ליצור אישיות בכל מיני צורות שונות על בסיס מדעי. לא הפנטגון ולא עמק הסיליקון הם אלה שהרסו את ברית המועצות, אלא הביטלס, שנתנו תמונה אטרקטיבית של המערב ואילצו את שכבת האוכלוסייה הצעירה לשנוא את מדינתם.

אני חושב שהרעיון הוא נכון אבל אינו מובן ולא נתפס עד הסוף: במקום החיפושים אחר טכנולוגיות חדשות לשינוי האדם והחברה, יבוא גילוי של טכנולוגיית התיקון שלהם על ידי הכוח העליון של האור. האנושות כבר מגששת היכן לשים את הרגל, כדי לעשות צעד נכון קדימה…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest