דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מדרגות העלייה הרוחנית

מדרגות העלייה הרוחנית

בזמן קריאת פרשות השבוע של התורה, צריך להשתדל לא להסיח את דעתנו מהתמונה הכללית, כי התורה מדברת על איך להגיע לאיחוד כולל שלם.

בדרך לאיחוד מתגלה לנו כל פעם יותר ויותר האגו, ואנחנו, בהתאם לגדילתו, מגלים מעליו את הצורך בחיבור יותר ויותר גדול.

האגו הוא העוזר שלנו שפועל נגדנו, הוא מהווה "עזר כנגדו", אבל, יחד עם זה, הוא מגלה את כל הפגמים, המומים והאדים הרעילים של המצבים שלנו.

האגו מתגלה ביחס הצרכני של בני אדם כלפי הטבע הדומם, צומח וחי, אבל במיוחד ביחסים בינינו. קנאה, צרות עין, שליטה, שאיפה לתהילה וכבוד, אלה הן הבעיות העיקריות שלנו.

לכן, מטרת התיקון שלנו היא להביא את האדם למצב של אחדות ושלמות, כאשר הוא יוכל לחבר בצורה הרמונית את עצמו עם כל האחרים למערכת אחת יחידה. לשם כך ניתנה התורה, האור שמתקן את כל הפגמים. והפגמים מתוקנים באותה המידה שבה אנחנו מגדירים אותם ככאלה, כלומר באותה זווית ראייה שבה אנחנו רואים אותם.

בעלייתנו מעל הפגמים, לחיבור ואיחוד יותר ויותר גדולים בינינו, אנחנו באופן כזה עולים במדרגות שנקראות "חגים", "ימי חול", "ימות השבוע", "שבת", "ראש חודש", "אומות העולם", "לויים", "כוהנים", "ישראלים", וכולי.
באותן המדרגות אנחנו רואים את כל שאר עמודי התווך של העלייה הרוחנית, בכך שנמצאים פעם בדרגה של דוד המלך, פעם בדרגה של שלמה המלך, פעם בדרגת משה, אהרן, יוסף או יעקב.

כל פעם, בעוברו את המדרגות האלה, האדם מרגיש שהוא עולה מהמדרגה הנמוכה ביותר ועד למדרגה הגבוהה ביותר, פוסע אל תוך כל המצבים שרק אפשר. באופן כזה, כל הימים, החגים, ימי החול כאילו עוברים עליו. הוא נכנס למצבים של כל אחד מעמודי התווך הללו, מתחבר ומתלכד עם האנושות כולה. בסופו של דבר הוא משלב בתוכו את כל העולם והופך להיות אדם (מהמילה "דומה"), שזה אומר "דומה לבורא".

לכן, את כל מה שנאמר בתורה צריך לתפוס כמדרגות התפתחות הכרחיות של כל אחד מאיתנו עד לשלמות שנקבעה מראש.

שאלה: האם נשמר הרצף בהרגשותיו של האדם את החגים, החל מראש השנה והלאה, ובהתאם לזה הרגשתו כנוח, אברהם, וכולי?

תשובתי: עבור כל אדם ההרגשות האלה הן אישיות.

אם הנשמה הכללית לא הייתה שבורה והייתה מהווה נשמה אחת שהייתה מתקנת את עצמה במסלול מגמתי מסוים, שמיועד רק לה, אז היא הייתה עוברת את כל המדרגות בסדר מדויק.

אבל מאחר וכולנו מקושרים הדדית ויכולים להיתקן רק בקשר בינינו, יוצא, שאנחנו צריכים לעבור את כל המצבים. אבל הם נכללים הדדית בינינו ובין הצורות שנקראות בתורה "אברהם", "יצחק", "יעקב", וכולי,
כי כל הדמויות הללו הן מדרגות רוחניות והמילוי הפנימי שלהן, שבכל מדרגה נקרא "אדם". והמדרגות עצמן נקראות "שבת", "ימי חול", "חגים", "חודשים", "שנים".

זוהי מערכת שלמה שמורכבת מחלקים של דומם, צומח וחי, עולם שלם, שמתפתח באיחוד אינטגרלי, בכך שמשיג כל פעם הרמוניה יותר ויותר גדולה.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 28.5.2014

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest