דף הבית / כלכלה / הכנסה בסיסית לכולם

הכנסה בסיסית לכולם

הערה: מועמד לנשיאות צרפת שׂר החינוך לשעבר בנואה אמון, טוען שצרפתים יוכלו לקבל 750 יורו בחודש. זה יעלה לאוצר 400 מיליארד יורו והמדינה לדעתו תעמוד בזה. הוא סבור, שתשלום צנוע אבל קבוע כזה ישחרר את האנשים מהפחד והדאגה לעתיד.

תגובתי: אי אפשר להנהיג תשלום בסיס במדינה אחת, כל עוד היא נמצאת בקשר עם יתר המדינות של האיחוד האירופי. מה יגידו מיליוני איטלקים, ספרדים, יוונים וכל השאר? כיצד עמים  ממדינות סמוכות יתייחסו לממשלות שלהם אם בצרפת ינהיגו הכנסה בסיסית לכולם?

שאלה: ואם האיחוד האירופי יתפרק הם יוכלו להנהיג חוק כזה?

תשובתי: במקרה כזה כן. אחרת לא נשללת האפשרות של השפעה זה על זה, מנהיג מדינה יכול לומר, שהוא לא רוצה שמנהיג כזה או אחר ינהיג תשלום הכנסה בסיסית, מפני שאין באפשרותו לעשות זאת במדינתו ולכן במקרה כזה ישים לאחר מקלות בגלגלים.

שאלה: מה יקרה עם אדם שיתחיל לקבל הכנסה בסיסית?

תשובתי: הידרדרות טבעית. אם לא מחייבים את האדם לכלום אז מופיעה הידרדרות מוחלטת, מפני שהאגו זה הטבע שלנו. האגו שואף למצב של שלווה או תנועה ישרה אחידה כמו הטבע כולו וזה הכל, שום תנועות מיותרות וחדשות. וזה מצב של הידרדרות לאומה. המדינה לא תוכל לעשות מאומה, אם היא לא תחייב את האנשים לצאת "מהמאורה" שלהם ולהשתתף באירועים רציניים שמפתחים ומניעים אותם קדימה. לכן, חייבים להנהיג חינוך והשכלה אינטגרלית, ופעולות חברתיות שונות. מה גם, שעליהן להיות בגדר חובה. אם לא, אז לא יישאר מהאנושות דבר. היא תגלוש שוב לדרגה בהמית, בכך שתינתן לאנשים אפשרות לשבת במאורה ולהביט משם על האור בעיניים ריקניות.

שאלה: אז האם בכל זאת צריך להנהיג הכנסה בסיסית או לא?

תשובתי: אפשר להנהיג אותה רק בתנאי שנעסיק את בני האדם. קודם כל, צריך להנהיג מערכת שתעסוק בצורה רצינית בחינוך בני אדם ותחייב אותם. חייבים להציב תנאי לקבלת הכנסה בסיסית: אם האדם ילמד ויהיה מועסק במסגרות מסוימות, שבהן הוא עובד על עצמו, כדי לבנות עתיד חדש, מדינה חדשה, חברה חדשה, אז מגיעה לו הכנסה בסיסית. את העבודה הפיזית יעשו רובוטים.

אז הכול יתחיל לפרוח. בסופו של דבר, הצרכים של בני האדם יסתכמו במינימום הדרוש למחייתם מפני שלא תהיה משכורת ממשית. בהדרגה ההכנסה הבסיסית תהפוך להיות חובה. בעיקרון, רק היא זו שתישאר מפני שבעשר השנים הקרובות יותר ויותר מקומות עבודה יתפסו על ידי הרובוטים, ואז לבני האדם ייעלם הצורך לרדוף אחרי מותרות וחידושים, מפני שלכולם תהיה הכנסה מסוימת נורמלית.

יכול להיות שאנשים יקבלו אותה לא בכסף, אלא כמוצרים, מוצרי מזון, ביגוד, שימוש חינם בחשמל, משאבי אנרגיה וכולי. כלומר, הכול יסתכם פחות או יותר ללא שימוש במערכת הבנקאית. כל הדרך הזאת זו תנועה לעבר קומוניזם. לכולם תהיה הכנסה בסיסית, ובני אדם יתחילו לעבוד על בנייה של חברה חופשית, שווה ומאוחדת. זוהי עבודת האדם. רק חלק קטן יעסוק בפיתוח ובנייה של רובוטים ותכנותם.

היום הרובוטים הופכים להיות בעלי מכנה משותף. למרות שחיצונית הם נראים זהים, הם יהיו מתוכנתים בצורה שונה, אחדים יבשלו, אחרים ידביקו, אחרים ירכיבו, אלה יבריגו וכולי. ראיתי מפעלים שלמים, שבנויים באופן כזה. זה יפה מאוד!

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל ליטמן", 18.1.2017

 

One comment

  1. הכנסה בסיסית תעשה בדיוק את ההיך ממה שלייטמן אומר.
    היא תשחרר אנשים מעבדות מודרנית שבה הם
    נאלצים לעבוד גם אם זה נגד הרצון הטוב שלהם.
    ההכנסה הבסיסית תבטיח להם צרכים קיומיים
    תן להם אפשרות לעסוק במה שהם רוצים.
    נערכו כבר ניסויים ותוצאות היו חייוביות בכל תחום של החיים.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest