דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / החיים בתוך קורי העכביש האוניברסאליים

החיים בתוך קורי העכביש האוניברסאליים

כשאנחנו קוראים את הזוהר, אסור לנו לשכוח שמדובר רק על היחסים בינינו. הרשעים והצדיקים, ערב שבת וימי החול, הלילה והיום, הטבע הדומם, הצומח, החי והאדם, בית המקדש, השדה והעץ – כל המילים הללו מדברות רק על אופני הקשר בין הנשמות, הקשר בדרגות הדומם, הצומח, החי והמדבר. חוץ מזה לא מדובר יותר על שום דבר. מפני שאין יותר שום דבר. בתוך הקשר הזה, באופנים שלו, אנחנו מרגישים את העולם. השילוב בין הכוחות שמקשרים את הנשמות מצייר לנו על המסך את התמונות של העולם שלנו. כך אנחנו מרגישים את המציאות.

בספרי הקבלה מתואר רק הקשר בינינו. הרי אין יותר על מה לכתוב. אין שום דבר אחר, וכל העולמות הם רק תיאור של דרגות הקשר בין הנשמות. קיים הרצון לקבל הגולמי, ומתוארים שלבי התיקון שלו, שלבי ההתקשרות שלו עם האחרים. כשהוא מתחבר עם האחרים, כשהוא משקיע מאמצים ומושך את אור התיקון, הבירור והמילוי, הנברא מגלה את רשת הקשר בין כל חלקי הנשמה הכללית האחת, מלכות דאין-סוף. בדיוק על זה מדובר.

המקובלים אינם מרגישים יותר שום דבר. הנברא מרגיש את המציאות המנותקת מהקשר עם האחרים וקורא לה "העולם הזה", או שהוא מרגיש את הקשרים עם האחרים בכוחות ההשפעה שהאור נותן לו, ואז מתגלה לו העולם העליון.

העולם העליון הוא הקשרים עם האחרים, וכל מה שאני מגלה בקשרים האלה. מה אני מגלה? – את תכונת ההשפעה. זה נקרא "להשפיע בכוונה על מנת להשפיע". הקשרים מהסוג הזה נקראים: "מה ששנוא עליך, לא תעשה לחברך". לאחר מכן, הקשרים האלה מתחזקים ואנחנו מרגישים בהם אהבה, וזה נקרא "ואהבת לרעך כמוך".

הקשרים שהם רק בהשפעה, לפי העיקרון: "מה ששנוא עליך, לא תעשה לחברך", נקראים בית המקדש השני, דרגת הבינה בלבד, "מוחין דנשמה". הקשרים באהבה הם כבר בית המקדש הראשון, דרגת "מוחין דחיה". בסך הכול מדובר על הקשרים בין בני האדם. כל המילים שאנחנו יכולים להשתמש בהן, כל המציאות שאנחנו יכולים לגלות – כל זה רק הקשרים בין בני האדם.

חוסר הקשר שבו אנחנו נמצאים היום מצטייר לנו כמו העולם הזה. הראייה שלי, ההרגשה שלי בקשר האגואיסטי בין כולם, במידתה המינימלית, נקראת "העולם הזה". ואת הקשר האמיתי, הקשר האגואיסטי העוצמתי בין כולם אני מגלה לאחר מכן, כקו שמאל, כקליפה. אך אין לנו הרגשה והבנה אחרת, אין לנו מציאות אחרת וקיום אחר, מלבד הקשר בינינו, לא משנה אם הוא קשר רע או טוב. רק על סוגי הקשר הזה מדבר ספר הזוהר.

על מה עוד המקובלים יכולים לכתוב? – לא קיים עוד שום דבר במציאות. וכל מה שנדמה לי כמו הטבע הדומם, הצומח, החי ובני האדם, כל מיני החפצים, הפעולות, המחשבות, ההחלטות, הבתים, הרהיטים, המכוניות, כל מה שרק ניתן לדמיין – כל זה הם הקשרים האנושיים בצורתם הנכונה או הבלתי-נכונה.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 17.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
העולם בהקרנת האור
האדם הוא נוסחת הקשר
מה עומד מאחורי כל מילה בספר הזוהר

2 comments

  1. ואלרי מנהריה

    ***** (הפצה…) כש"דופקים" בדלת של נקודה רדומה – כיצד להעריך את עוצמת הדפיקה המועילה, הדפיקה הנכונה?
    איפה במקום הזה נמצא הוא העמק השווא??? (והלא מבוזבז!)

  2. " ואם אתם רוצים לצאת מכל הצרות, הישבעו לי, וניתן בינינו לעד את ריבון העולם, שתעשו אמת ודין ותהיו כאבותיכם. ותצוו זה בכל דור ודור, שיבוא אחריכם, ואם אתם רוצים לעשות כן, תצאו מכל הצרות שיבואו עליכם". ויקרא לבנו ליוסף- זוהר לעם ויחי חלק א.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest