שאלה: שמעתי שמלך סעודיה עומד לכנס ועידה בהשתתפות אנשי דת ומנהיגים מוסלמים, נוצרים ויהודים. נאמר שהם יסכמו ביניהם להפסיק את כל המלחמות בעולם ולעשות שלום. יצליחו או לא יצליחו?
תשובה: אפילו שכולם ירצו לעשות שלום – לא יצליחו. מדוע? כי הבורא הוא שעושה את הרע בעולם!
שימו לב מה כתוב בסיפור של מצרים על פרעה (המסמל את האגו שלנו) – "כי אני הכבדתי את ליבו". הבורא הוא זה שמביא להתגברות האגו בקרבנו בכוונה, כדי שנכיר בו כרע, ונחפש דרך להתעלות מעליו.
הבורא, כביכול, מסדר לנו מציאות כזו של שנאה, סכסוכים ומלחמות כדי להכריח אותנו לצאת מהעולם האגואיסטי הזה לעולם העליון, לדרגה שלו עצמו. הוא רוצה שנגלה את ההר של השנאה, "הר סיני", שמפריד בינינו, ונעלה מעליו לטבע חדש של אהבה ונתינה.
בכל ניסיונותינו לעשות שלום אין הגדרה של מטרה "לצאת מהאגו", אלא פיוס ארצי בין האגואיסטים. לכן, ועידה כזו, כמו גם כל ניסיון אחר לעשות שלום על פני האדמה מבלי לשנות את טבע האדם, לא יכולה להצליח. זהו ניסיון נוסף להרגיע את האגו, שגם הוא ייכשל.
(מתוך התוכנית שאל את המקובל 35. לצפייה בתוכנית המלאה)
ערב נהדר
ערב נהדר באמצע מידבר
זרקור שזועק
מכוון ויוצק
אותו חשק ראשוני הצוחק בלבבי
ידיים ענוגות שכל כך מלטפות מי מעין קרים בשמש מידבר לוהטים קול הבל פיהם היוצא מליבם מרחף ומרווה התשוש הניכלם ערב נהדר באמצע מדבר אנשים ששחים מדברים בדרכים אני לאתה
ואנחנו להוא
מדהים ביופיו אותו הר שהונח באמצע מידבר אותו הר מערב חברים מיחד לבבות ההולכים בדרכים
תודה על ערב נהדר
זהו ניסיון נוסף להרגיע את האגו, שגם הוא ייכשל…
meyabesh
omed ve shoel
oge meyalel.
keyzad ze ani
meyael akankan.
keyzad el tocho
memale tuv olam.
levush shel eza
u lovesh armumi.
ani le ata.rezoncha rezoni. keyzad ze levushko adin ve nozli. amatiim bediyukel tochi nochechi. levush oavim
ve dibur akrovim.
levush shel chosheket
be gufi sham nosheket.
diburey afachim
milshona sham noviim.
ko matok ve taim
niraa bitchila
oto sam she yozek
al cheshki tardema.
רציתי לשאול דבר כזה:
מהלימודים בביה"ס אני זוכרת שה' הכביד את ליבו של פרעה רק 5 פעמים, ואת שאר הפעמים (5) ביצע פרעה בלבד.
מהו השורש הרוחני לעניין הזה?
תודה.
זהר בשלח/ וירא ישראל את היד הגדולה/ אות רא רב
לאסתר המלכה באהבה רבה,
רא) וירא וגו' אשר עשה ה' במצרים: שואל וכי עתה עשה, והרי מקודם לכן נעשה, מהו את היד הגדולה אשר עשה ה'. ומשיב. אלא יד אינו נקרא פחות מחמשה אצבעות. הגדולה, היינו שכלולות בה חמש אצבעות אחרות מיד השמאל. ואז נקרא גדולה. כי בחינת ג"ר נוטלת יד ימין מהתכללות בקו שמאל. וכל אצבע ואצבע עולה לחשבון גדול, והקב"ה עושה בהם ניסים וגבורות. ובזה נעקרו כל המדרגות מהשתלשלותם.
רב) מכאן אוליפנא דא וכו': מכאן למדנו. שבחמש אצבעות ראשונות, דהיינו ה' מכות הראשונות כתוב ויחזק לב פרעה. כיון שנשלמו אלו חמש אצבעות, דיד שמאל. לא היה עוד דבר ברשות פרעה שיחזק לבו. אז כתוב, ויחזק הויה את לב פרעה.
ואפשר לשיר,
עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו, ועל כל ישראל, ואמרו, אמרו,
אמן
יעשה שלום, יעשה שלום,
שלום עלינו ועל כל ישראל,
יעשה שלום, יעשה שלום
שלום עלינו, ועל כל ישראל
תודה אתי אבל אני רוצה לראות אם הבנתי:
כיוון ששמאל זה בחינת הנברא וימין זה בחינת הבורא, לכן זה היה כך?
תודה.
מה מקורו של הפתגם?