דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / האם יש משמעות בחיינו?

האם יש משמעות בחיינו?

הערה: במאמר של אנדריי קורפטוב "הרפס משמעותי", המחבר חולק עם כולם את נקודת מבטו על משמעות החיים: "זה לא שחשבתי שלמשמעות החיים יש איזו אינטימיות מקודשת שאסור להזכירה לשווא. לא, בדיוק להיפך: אני בטוח לחלוטין שאין שום משמעות בחיים".

תשובתי : נדמה לי שמחבר המאמר מנסה לחמוק מהשאלה על משמעות החיים ולכן שולל אותה. הוא כביכול קורא לנו פשוט לחיות בבטחה וברווחה את "המצב המיוחד של החומר החלבוני" שנקרא "חיים", וזהו. כמה שהחלבון הזה יחיה, כך אנחנו נתקיים, ושום דבר יותר. מבט ריאלי לחלוטין על העולם שלנו. אבל העניין הוא, שאיתו לא מסכימה, לא רק ההרגשה הפנימית של האדם, הצורך בהכרה והשגת משמעות החיים, אלא גם הרעיון הכללי של קיום החומר עצמו. כי דווקא במצבים החלבוניים האלה, מופיעה השאלה על משמעות החיים.

למה מופיעות שאלות מסוג זה? אנחנו קיימים ברצונות שהם מעל למצבים הבהמיים ודווקא ברצונות היותר נעלים הללו, אנחנו רואים את הקיום העיקרי שלנו. עד כדי כך, שהאדם מוכן להיפרד מהקיום הבהמי, אם הוא באופן כלשהו משוכנע שחוץ ממנו אין כלום. אז גם נאבדת המשמעות של החיים הבהמיים עבורו. שנית, ללא ספק שלטבע יש משמעות. אנחנו לא יכולים לסרב לו מאחר ואנחנו מהווים חלק מהטבע, ולמרות שאנחנו לגמרי לא מכירים לא את עצמנו ולא את הטבע, אבל התצפיות שלנו כבר אומרות לנו שלכל האבולוציה יש בסיס לוגי פנימי עצום שמניע את הכול.

היום גם פיזיקאים וגם כימאים מסכימים עם זה, ואין כאן שום קשר לדת. אני מדבר רק מנקודת מבט של המדע הטהור: אנחנו לא יכולים לסרב לכך שיש לטבע תוכנית התפתחות, שבהתאם אליו אנחנו קיימים בתוך תהליך מסוים. התהליך הזה בהדרגה מביא אותנו להופעתן של שאלות על המצב הבא. והוא לאט לאט מתגלה.

לכן, מצד אחד אפשר לומר שבחיים אין שום משמעות. אבל אז צריך לציין שמסקנה כזאת נובעת מתוך מצבנו הנוכחי. אי אפשר לומר שבטבע אין משמעות בצורה מוחלטת, פשוט עכשיו היא מובנת על ידינו דווקא בצורה כזאת. מה יקרה עם כל אחד מאיתנו בעוד מספר דקות או עם האנושות בעוד כמה דורות, אנחנו לא יודעים. לכן לא הייתי טוען ללא ביסוס שבחיים אין משמעות. צריך פשוט לברר את זה טוב טוב.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "שיחות עם מיכאל לייטמן", 27.5.2015

One comment

  1. הרעיון של קורפטוב הוא להסביר כיצד נבנים הרצונות והמחשבות שלנו בתוכנו, וזאת מתוך הסביבה שלנו ומתוך הגנום. הטענה שלו, שאין לאף אחד את הרצון עצמי שמבוסס נטו מתוך עצמו. מדובר בשרשרת של משתנים אשר משנים בהתאמה אותנו על מנת לשמר אותנו באיזון מול הסביבה הפנימית והחיצונית שלנו.
    ובזה, הגיונית, הוא צודק.

    אין בעמדתו כל הסבר למשמעות החיים. הסיבה לכך, שהמשמעות של החיים נמצאת מחוץ לחיים עצמן, ואין לנו כל דרך לדעת ולמדוד – אלא רק לייצור לעצמינו אשליות אשר מאזנות אותנו מול אחרים.

    כפי שמשמעות המנוע נמצאת מחוץ למנוע – בשימוש שלנו בו, ואין למנוע כל דרך לחוש ולמדוד את זה, כך גם לנו אין – על כן, השאלה הזו כלל לא קיימת, וכל מי שמנסה לחוש את משמעות החיים, ימצא רק אשליה אשר תראה לו גאונית אך בפועל היא לא טובה יותר משאר האשליות של אנשים אחרים.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest