דף הבית / אהבה / זוגיות / האהבה מייפה את החיים והיא גם זו שמקלקלת

האהבה מייפה את החיים והיא גם זו שמקלקלת

האישה שלי זה הראי שלי. כי אני אף פעם לא רואה את בת הזוג שלי, אלא רואה בה את ההשתקפות של התכונות שלי. למשל, לא מובן לי היופי שמקובל בסין. אני מסתכל על אישה שנחשבת שם ליפיפייה, ומתפלא. אף פעם לא הייתי מכנה אותה יפה. לטעמי, יש לה פנים מאוד עגולים, עיניים צרות מדי ושיער ישר, כל זה לא נראה לי מושך.

אבל פעם קראתי כתבה של עיתונאי סיני על תחרות יופי בינלאומית של "מיס אסיה", ושם נאמר, שבסין לא היו בוחרים את הבחורה שנבחרה וזכתה בתחרות מפני שהיו לה עיניים גדולות מדי. זה פשוט הדהים אותי עד כמה יש הבדלים בדימוי שלנו אודות היופי, הם מנוגדים והפוכים לחלוטין. לכן אנחנו לא יכולים להבין זה את זה.

יוצא, שאני מביט על הבחורה שניצבת לפניי ומקרין עליה את הדימויים שלי על היופי. ואם אני לא אתעלה מעליהם, אז זה ישפיע על כל היחסים שלנו. אני לא אראה אותה עם כל התכונות האמיתיות שלה, אלא אראה בה השתקפות של התכונות והטעמים שלי.

אם מסתכלים על האדם במבט בלתי משוחד, אז בכלל אי אפשר לקבוע האם הוא יפה או לא. תשאלו כל אימא והיא תגיד לכם שאין אף אחד יפה יותר מהבן שלה. כמו שנאמר: "על כל פשעים תכסה אהבה".

ולהיפך, את כל היופי משחית האגו שלנו, השנאה. המראה של האדם שאותו אני שונא הופך עבורי לבלתי נסבל. ואף על פי שלמען האובייקטיביות אני מוכן להודות שיש לו כביכול פנים יפים בהתאם לקריטריונים שלי, אולם הוא שנוא עליי מסיבות אחרות.

יחס כזה אופייני רק לאדם. החיות אינן מסתכלות על יופי, הן מעריכות אחת בשנייה את הכוח, את היכולת להמשיך את המין, להוליד צאצאים בריאים ולגדל אותם עד לעצמאות.

ואילו האדם מקולקל בדימוי שלו על היופי. אולם למעשה זה לא היופי, אלה ההדגמה של האגו שלי, התנאים המיוחדים שאני מציג לצד הנגדי, שעולה על המינימום הנדרש, שמיועד לגוף הבהמי.

אם היינו מסתכלים זה על זה במבט הגיוני, טבעי, אז הייתי רואה, שלפניי אישה בריאה וחזקה, שאותה אני מוכן לשאת לאישה. כי אני רואה, שהיא תהיה עקרת בית טובה. פעם בזמנים עברו אנשים בחרו לעצמם בת זוג דווקא לפי העיקרון האגואיסטי הפשוט הזה. או שנלקחו בחשבון המעמד בחברה, הנכסים. אנשים לא נתנו חשיבות רבה ליופי, אלא בחרו את בת הזוג מתוך אינטרסים פשוטים ומעשיים, מה שטוב לחיים.

לרוב, ההורים בחרו וחיתנו זוגות ולא הצעירים עצמם. כך היה מקובל ברוב התרבויות. או שפנו לקבלת עצה מאדם מכובד וחכם. בימינו אנחנו פתאום מגיעים לכזה עיוות, אבל דווקא הוא מחייב אותנו לבצע תיקון.

היום אנחנו מסתכלים רק על זה, האם אנחנו אוהבים זה את זה או לא. כל הסרטים מספרים רק על אהבה. אבל בעבר זה לא היה כך. אנחנו לא מבינים איך חיו בני אדם לפני מאה מאתיים שנה. בשדה הראייה בכלל לא היה קיים כזה מושג כמו אהבה, משיכה זה לזה. משיכה מינית, זה כן, אבל לא מה שאנחנו מכניסים היום למושג אהבה. זה התפתח רק בזמן האחרון והרס לנו את כל החיים…

לכן, אם אנחנו משתמשים בו נכון ו"על כל פשעים תכסה אהבה", אם דווקא כך ננהג עם הדחף שלנו לאהוב או לשנוא את האחר, אז נצליח.

מתוך התוכנית "חיים חדשים" שיחה 31, 11.07.2012

ידיעות קודמות בנושא:
היחס כלפי החצי השני שלי
אור שלי, ראי, תספר ותראה לי את כל האמת
על כל פשעים תכסה אהבה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest