דף הבית / משבר עולמי / גלובליזציה – עתיד מזהיר?

גלובליזציה – עתיד מזהיר?

א. ברבש (פסיכולוג, חוקר תרבות): "הגלובליזציה היא ההמשך הטבעי של התפתחות התרבות שלנו. היא בלתי נמנעת".

א. מסלוב (מתוך מאמרו "הגלובליזציה והסתירות הבסיסיות שלה"): "עכשיו כבר אין שום ספק בכך שהגלובליזציה תהיה הגורם הדומיננטי בעולם התרבותי ברבע הראשון של המאה החדשה, כאשר תהליך הגלובליזציה הכלל עולמי יסתיים בבניית הפדרציה העולמית. אך ייתכן שתתגשמנה הנבואות הקודרות של סמואל הנטינגטון על התנגשות גלובלית בין התרבויות".

פרופ' ו. קובלדין (היסטוריון, מתוך מאמרו "גלובליזציה – העתיד המזהיר של האנושות?"): "קשה לקבל את רעיון המגה חברה, מכיוון שאין דומה לו בהיסטוריה והוא מעולם לא נוסה בהוויה החברתית. בינתיים הגלובליזציה שוברת מחסומים בחיים, אך לא בפסיכולוגיה ובהכרה שלנו. האדם עדיין נשאר האמצעי, ולא המטרה. התהוות חברת העל בה לכולנו יהיה שוויון זכויות וחובות, תאפשר לנו לבנות סדר עולמי צודק. כדי להפוך אותה למציאות, יידרשו מאמצי על".

פרופ' נ. פדוטובה (סוציולוגית באוניברסיטה הממשלתית ליחסי חוץ במוסקבה, מתוך מאמרה "משבר בזהות בתנאי הגלובליזציה"): "כשאומרים 'גלובליזציה', מתכוונים לתהליך ההתקשרות הכלל-עולמית של מבנים, מוסדות ותרבויות. הגלובלי אינו יכול לעמוד בסתירה כלפי המקומי, והאוניברסלי אינו סותר את הפרטי. המקומי הוא אספקט של הגלובליזציה, הגלובלי בונה את המקומי. דרכי הפעולה המסורתיות של החברות המקומיות נעלמות, אך במקומן מגיעות דרכי פעולה אחרות".

פרופ' י. שישקוב (כלכלן): "הגלובליזציה היא מדרגה איכותית חדשה בהתפתחות תהליך הבינאום בחיי החברה הכלכליים, הפוליטיים, התרבותיים, המשפטיים ועוד, כאשר התלות בין חברות לאומיות יוצרת אורגניזם חברתי אחד. התלות הכלכלית, המדעית-טכנולוגית והמשפטית של הכלכלות הלאומיות הולידה שלוש תופעות חדשות:

– כתוצאה מהחיבור בין המדינות שנמצאות בקשר הדדי, החברה העולמית הכלכלית הופכת למערכת כלכלית אחת, שבה החברות הלאומיות מוצאות את עצמן כמרכיבים של גוף כלכלי עולמי אחד.

– בתנאי הגלובליזציה, היחסים הלאומיים והיחסים הכלכליים הכלל-עולמיים מתחלפים בתפקידים: היחסים הכלכליים העולמיים מקבלים את התפקיד הראשי והקובע, ואילו יחסי הפנים של המדינה נאלצים להסתגל למציאות של כלכלה גלובלית.

– הגלובליזציה מביאה בצורה אובייקטיבית להחלשת תפקידי המדינה, שכבר אינה יכולה להגן על האינטרסים הלאומיים מפני השפעות חיצוניות".
ידיעות קודמות בנושא:
הבעיות הגלובליות של האנושות
גלובליזציה, מקור לסכסוכים
גלובליזציה אגואיסטית אינה מרפאת את החברה ואת בני האדם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest