דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / ארבעת שמותיו של האדם

ארבעת שמותיו של האדם

מתוך הספר "באר מים חיים" (כי תצא, כ"א):

"בד' שמות נקרא האדם. אדם, איש, גבר, אנוש. וענין השתנות שמותיו אלה הכל לפי מעשיו ופעולותיו.

אנוש – דרגה התחתונה הפחותה אשר בבני אדם. אלו רודפים כל ימיהם אחרי תאוות גופם, ונשכח מהם מחצב נשמתו מאין נלקחה וסופה לחזור שמה. ועל שם זה נקרא אנוש מלשון "כי נשני [גרם לי לשכוח] אלוקים" (בראשית מ"א). כי לא זכר אחריתו.

גבר – בן אדם המתגבר במקצת על תאוותיו הרעים הללו הנזכרים ואינו רודף אחר התאוה והכבוד כבהמה ומסתפק באשר ימצא לו. הגם שעושה כל המעשים הללו שלא מחמת יראת ה', כי אם בדרך טבע העולם יכיר ויבין שראוי להיות מותר אדם מן הבהמה, שלא לרדוף אחרי תאוות חפצי הגוף. זה נקרא גבר, שמתגבר קצת על התאוה הרע. ואולם לא זו הדרך ישכון אור [אין זה מספיק כדי שיתלבש בו האור] אחרי שאינו מתכוון לשם ה' אלוקיו: "מתי אבוא ואראה פני אלוקים, לעשות נחת רוח אליו במעשי?"

איש – נמצא בו היוד משם הוי"ה, ובכל מקום היוד מרמז על יחוד שמו יתברך בעשרה מאמרות [תכונות] שנברא העולם. והוא מורה על בחינת הטוב שבו אשר על ידי זה חשקה נפשו לדרוש בתורת אלוקים ולשמור בריתו, בכדי לקרב ולדבק נפשו לאור באור פני מלך חיים ולעשות נחת רוח לפניו. ונשאר בו עוד אותיות א"ש המורה על אש של היצר הרע [האגואיזם] אשר גם כן בקרבו, המחממו ומבעירו להדיחו מן הדרך [הדרך אל הבורא].

אדם – דרגה המובחרת העליונה שבכולן, מלשון (ישעיה י"ד) "אדמה לעליון". שכבר יצא לגמרי מהשלושה דברים התחתונים שדומה בהן לבהמה, והוא הולך ומדבק עצמו [בבורא]. ומיחד את לבבו ומחשבתו ודיבורו ומעשיו וכל תנועותיו הנגלות והנסתרות ביחוד אליו יתברך באמת ובתמים בלי שום מסך המבדיל [בלי שום מחשבות זרות]".
ידיעות קודמות בנושא:
רצונות: דומם, צומח, חי, מדבר (למתקדמים)
"אישה" ו"גבר" הם שני כוחות שמובילים לבורא
תהיה בן אדם!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest