דף הבית / חינוך, ילדים / ביה"ס העתידי: לימוד יצירתי!

ביה"ס העתידי: לימוד יצירתי!

מיכאל לייטמן

שאלה: איך אפשר לחבר את שיטת החינוך החדשה על פי חוכמת הקבלה, עם השאיפה של התלמידים לקבל ציונים גבוהים שמאפשרים ללמוד באוניברסיטה? הרי החברה שלנו מתבססת על תחרות.

תשובה: רק האדם שמתפתח בצורה חופשית מגיע להצלחה בחיים. אנחנו נמצאים במשבר במדע, בחינוך ובתרבות דווקא בגלל שאנחנו לא בונים אדם.

האדם המודרני כבר לא יכול להגיע לגילויים חדשים בטבע. הוא אינו מסוגל לגלות שום דבר, מפני שגרמנו לו להיות מוגבל, הכנסנו אותו למסגרות. מכל אדם עשינו בורג ולא יותר. הוא יודע איזה מקצוע כדאי לו לבחור כדי להרוויח יותר, מה צריך ללמוד לשם כך ורק לזה הוא שואף. אבל זה לא גורם לו להיות מאושר, אלא להצליח בלבד!

הבעיה העיקרית היא, שאנחנו לא נותנים לילד את האפשרות להתפתח בעצמו. הוא לא צריך להמציא שום דבר, ליצור שום דבר. מהר מאוד ממלאים אותו בידע מגוון, כדי שיוכל לעבור את המבחנים, לקבל ציונים טובים ולהמשיך ללמוד במוסד להשכלה גבוהה. כך אנחנו הורגים בילדים את היצירתיות, וזאת בעיה, כי אנשים הופכים למריונטות.

נדמה לנו, שילד צריך לקבל חינוך מאוד מוגדר ומעוצב בצורה מאוד ברורה: כיתות, מבחנים, ניסוחים. אך הטבע שלנו לא סובל את זה. אם לא נשנה את מערכת החינוך הזאת, אז הילדים בעצמם יסרבו לה. אנחנו רואים איך בכל דור חדש גוברת הדחייה למערכת הזאת, כי אנחנו הופכים לפחות מתוקנים, ואנחנו לא מצליחים למצוא את עצמנו.

אפשר ללמוד גיאוגרפיה, היסטוריה, מתמטיקה בצורה שונה לחלוטין, בצורה יצירתית. הגישה למקצועות הללו צריכה להיות אחרת, חברתית. הרי אם אנחנו מדברים על עולם "עגול", גם הכיתה צריכה להיות "עגולה", כלומר כלולה מכולם. הילדים צריכים ללמוד עצמאית בצורה של דיונים, שאלות ותשובות. תפקיד המחנכים הוא לעזור להם להתקדם מנושא לנושא.

דווקא הלימוד בצורה של דו-שיח, דיונים וויכוחים תורם להתפתחות האדם. זה מוכח מתוך ניסיון של אלפי שנים, שנצבר לא רק על ידי חוכמת הקבלה, אלא גם על ידי עמים קדמוניים.

ידיעות קודמות בנושא:
ביה"ס העתידי – כיצד הוא צריך להיראות?
אנו זקוקים לרובוטים, או לאנשים?
איפה בית הספר שמעצב אדם?
ידיעות נוספות במדור: חינוך ילדים

One comment

  1. איציק מב"ש

    מדהים כמה שזה נכון!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest