דף הבית / חינוך, ילדים / אפילו טום וג'רי איבדו את התום

אפילו טום וג'רי איבדו את התום

טום וג'רי

לפעמים אני מתגעגע לסרטים של פעם, לפחות היה בהם מעט טוב, רמז למוסר השכל. קחו לדוגמה את סרטי טום וג'רי: הם התחילו מעכבר חביב וחתול אכזרי, שתמיד לבסוף בא על עונשו. אבל עם השנים, גם העכבר הפך את עורו. היום, הוא כבר ממש נחש…

(הקטע לקוח מתוך שיעור על כתבי הדור האחרון של בעל הסולם, מתאריך 26.12.07 – לצפייה בשיעור המלא)

לאחרונה נתקלתי במחקרים פסיכולוגיים האומרים שעד גיל שנתיים נוצרות בילד כל תבניות ההתנהגות – בהמשך חייו הוא רק מפתח ומשכלל את מה שקלט מהסובבים אותו בשנתיים הראשונות לחייו. תארו לעצמכם כמה מתוחכמים עלינו להיות כדי להראות לילדינו תבניות נכונות של התנהגות, ממש מגיל אפס, שכן הרגל נעשה טבע שני.

העניין הוא שכולנו מעין קורבנות אונס. החברה לא שואלת אותנו "מה נרצה לרצות", אלא מכתיבה לנו זאת, מבוקר ועד ערב. במבה, ביסלי, מאזדה או שברולט – אתה פשוט חייב את זה לעצמך. אבל כשזה נוגע לחינוך של הילדים שלנו, כאן מוטלת עלינו, ההורים, החובה לבחור לאילו תבניות התנהגות ולאיזה ערכים אנו חושפים את ילדינו.

סרטים של פעם
נביט למשל במשחקים או בסרטים שילדינו צופים בהם. לא תמצאו כמעט אף סרט מצויר שלא מכיל אלמנטים של זלזול בזולת, לעג לאחר, צחוק על חשבון סבלו של השני. תמיד יהיה שם אחד שסובל, ואחד שנהנה מזה. הכול מבוסס על הנאה מביטול הזולת.

ברגעים כאלה, אני נזכר בסרטים של פעם. לפחות היה בהם מעט טוב, רמז למוסר השכל. קחו לדוגמה את סרטי טום וג'רי: הם התחילו מעכבר חביב שבזכות חכמתו נמלט מן החתול האכזרי, שזמם להציק לו ותמיד בא לבסוף על עונשו. אבל עם השנים, ועם התסריטאים שהפכו ליותר ויותר אגואיסטים, גם העכבר הפך את עורו. היום, הוא כבר ממש נחש, שחורש מזימות כיצד להפיל בפח את החתול המנומנם והטיפש – כיצד לגרום לו סבל. פחות מזה, כבר משעמם אותו. וגם אותנו.

זמן להתבגר
נכון, כך נוצרנו, כיצורים שחושבים רק על עצמם, אבל היום הטבע דורש מאיתנו להתבגר. המציאות מחייבת אותנו להכיר בכך שכולנו חלקים משלם אחד גדול ויפה, ולהתחבר אליו. אחרת, לא נוכל לשרוד את המאה ה- 21.

ואל תגידו לי שהדבר נשמע אוטופי, בלתי אפשרי – כך בדיוק נוצר העם שלנו. זה התחיל עם איש אחד חכם, אברהם שמו, שגילה כי החוק העליון של הטבע הוא אהבה, הדדיות, איחוד, והמשיך עם עוד ועוד אנשים שהתחברו לרעיון הרוחני.

ילדים של הטבע
הילדים גדלו לתוך חברה שחיה ערכים כמו "ואהבת לרעך כמוך", "כאיש אחד, בלב אחד", וקיבלו זאת בצורה הטבעית ביותר. וכך, עם השנים, נוצרה קבוצת המקובלים הראשונה בהיסטוריה. לימים נקראה הקבוצה "עם ישראל", על שם שאיפתה להתחבר ישר-אל כוח האהבה של הטבע.

על מה שקרה איתנו אחר כך, עם התפרצות האגו שנקראת "חורבן", אכתוב ודאי ארוכות בקרוב, אבל השורה התחתונה היא – אפשר אחרת. ולא רק שאפשר, היום כבר אין ברירה. הרי את הידיעות המעציבות שמציפות בכל רגע את מדורי החדשות כולנו מכירים היטב. אז אם לא עבור עצמנו, לפחות בשביל הילדים.

למי מכם שרוצה לקרוא חומר נוסף בנושא השפעת הסביבה על האדם, אני ממליץ בחום על מאמר "החרות" של בעל הסולם, שהבן שלו, הרב"ש, הוא המורה שלי. ואם יש לכם ילד או ילדה (בבית או בתוך הלב…), אולי תמצאו עניין באגדה שכתבתי לפני כמה שנים – "הקוסם".

6 comments

  1. זה כ"כ נכון….

  2. זה כל כך נכון עד כאב! היום אי אפשר לפתוח טלויזיה או כל מדיה אחרת מבלי לראות את כל מגוון התחלואים והרוע שקיימים באדם. למשל הזדעזעתי בלי גבול כשלפני כחודש כשהיה גל תקיפת קשישים,פורסם בעיתון על אתר שבו יש משחק מחשב לילדים כשמטרת המשחק היא בעצם לסלק קשישים מדרכו של השחקן,וזאת על ידי מכות ושאר דרכים בילתי אנושיות, והמדהים שעד שזה פורסם התברר שהמשחק היה הצלחה מסחררת בקרב הילדים.אפילו בז'אנר הטלנובלות שאף משודרות בשעות המוקדמות רוב הנושאים הם אונס בגידות גניבות רמאויות ואופן כללי גרימת נזק לזולת.אני באופן אישי הפסקתי מזמן לפתוח את הטלויזיה ולהעצב כל פעם מחדש על המצב שחברתנו ותרבותנו הגיעה..מי יתן ורובנו(או כולנו?)יגיעו להכרה הזו שאי אפשר להמשיך את ההידרדרות הזו יותר! בואו נתפכח! בואו נתעורר !!! די ! כל הטוב שבעולם לפנינו ואנחנו מתעקשים ללכת הפוך!!

  3. אסתר המלכה

    שלום לרב לייטמן, אולי תוכל להסביר לי, אפילו במייל אישי, מדוע החיות כל כך סובלות בעולם הזה? אתמול ראיתי כלב באמצע הכביש, לא בטוחה אם הוא היה כבר דרוס, אבל הוא היה שכוב בלא יכולת תזוזה……והאנשים המשיכו לנהוג עליו…נורא קשה לי באופן אישי להיות מודעת לכך שחיות סובלות אם זה במכוני מחקר (כמו קופיפים) ואם זה בחוות או מקומות לפני שחיטה…אני באמת מנסה לחשוב, הרי לכל יש מטרה, לכל סבל יש מטרה, לפחות לזו של האדם אבל גם לחיה יש שכל אומנם שמוגבל מאיתנו אבל עדיין חיה זה דבר מדהים, יש לה יכולת הישרדות מדהימה והיא בכל זאת לומדת דברים ומתקשרת עם בני אדם במידה מסויימת. אז למה? למה חיות צריכות לסבול? יותר נכון, בשביל מה? וכיצד ניתן לעצור זאת? אולי חלק מהתפקיד של הקבלה זה לעצור את זה? למה אשלג לא כתב על החיות? ידוע לי על חזון ה"צמחונות" של הרב קוק. אשמח לקבל פרטים. תודה.

  4. אני אוהב אגדות תמשיך לכתוב כאלה

  5. שלום מיכאל לייטמן

    אני לא מסכימה עם כול מה שכתוב מאמר הזה זה נכון שהיום האלימת בטלויזיה ממש עוברת גבולות זה נכון יש סדרות יותר גרועות מ "החתול והעכבר" גם זה נכון, אבל זה לא אומר שאם הילדים מתנהגים באלימות זה בגלל הטלויזיה. זה באחריות ההורים שלם להסביר להם שמה שהם רואים בטלויזיה זה דמיוני זה משחק ולא כך צריך להתנהג במציאות. ההורים צרכים לראות עם ילדיהים את הסדרות ההללו ולהחיט אם זה ראוי לילדם לצפות בהם או להסביר להם שזה משחק וכאילו ולא אמיתי.
    זה באחריות ההורים ללמד את ילדיהם להיות מנומסים לא לנהוג כמו שהם רואים בטלויזיה. ההורים צרכים לנהל שיחות עם ילדיהם על כול מה שהם רואים בטלויזיה.
    ודבר חשוב מאוד הטלויזיה היא לא "שמרטף" זול ותחליף טוב להעברת הזמנים של הילדים ההורים צריכם לשחק עם הילדים ולא רק כול הזמן טלויזיה.
    בקיצור אם הטלויזיה אשמה בהתנהגות האלימה של הילדים זה בגלל שההורים אשמים ראשונים כי הם נותנים להם את האפשרות להידבק יותר מידי למסך הטלויזיה ולא מדברים איתם ומסבירים להם על החיים של המציאות.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    טום וגורו

    בית

    ניצן

    קרליין  ודניאלה

    אמא ואבא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest