דף הבית / משבר עולמי / אנשי כלכלה על המשבר הפיננסי העולמי

אנשי כלכלה על המשבר הפיננסי העולמי

laitman_2009-05-28_0059_70.jpg

מתוך סקירת הספרים השבועית ב New York review of books:

ג'ף מדריק: יש לנו בעיות בשוק הדירות שהשתגע.

ביל בראדלי: הממשלה כבר השקיעה 12.7 טריליון דולר בערבויות ובהתחייבויות למגזר הפיננסי בארה"ב, ואנחנו כבר בזבזנו יותר מ-4 טריליון דולר במהלך המשבר הזה. התכנית של הממשלה אינה מצליחה, נכסים בנקאיים אינם נמכרים.

ניאל פרגוסון: מסוף שנות ה-70 נצפתה עלייה חדה ביחס שבין החוב לתוצר המקומי הגולמי. זהו משבר בכלכלה העולמית. הייתי אומר שזה משבר של הגלובליזציה עצמה.

פול קרוגמן: המשפחות באמריקה חוו ירידה חדה בהכנסותיהן, לכן האנשים רוצים לחסוך. החסכונות הללו צריכים להיות מועברים להשקעות, אך ביקוש להשקעות אינו קיים, אפילו עם שיעור ריבית אפסי. זה מוביל לבעיה, מאיפה יגיעו החסכונות למימון הגרעון הגדול של תקציב המדינה בארה"ב? המשבר יכול להתברר כמזין את עצמו ולהחזיק אותנו במלכודת הזאת במשך שנים רבות.

נואורל רוביני: ללא ספק, זהו המיתון והמשבר הפיננסי והכלכלי הגרוע ביותר מאז השפל הכלכלי הגדול. המהירות של ההצטמצמות הכלכלית עדיין גבוהה. התחזיות לשנה הזאת ולשנה הבאה, לאירופה וליפן גרועות עוד יותר. ברוב המדינות המפותחות הכול יהיה גרוע יותר מאשר בארה"ב.
הלקח מהשפל הכלכלי הגדול די ברור: הוא התחיל מנפילת הבורסה ב-1929 וסיומו במלחמת העולם השנייה. כלומר, מלחמה היא התוצאה של חוסר נקיטת הצעדים הנכונים לטווח קצר.
הפוליטיקאים החלו לחשוב שויסות עצמי הוא הטוב ביותר, וזה אומר שאין ויסות בכלל. כיום המודל של ויסות עצמי ושל משמעת שווקים התמוטט.

ג'ורג' סורוס: מערכת הפיננסים למעשה התמוטטה, והכלכלה האמיתית נכנסה למצב של נפילה חופשית, וזה הפך לגלובלי. חשבו ששווקים זו מערכת שמאזנת את עצמה. התברר שהפרדיגמה הזאת שקרית. כשחושבים שהמשבר הזה הוא כמו המשבר הפיננסי הקודם, עושים טעות.
בואו נסתכל לאמת בעיניים, במשך 25 שנה צרכנו יותר מאשר יצרנו.

רובין ולס: אנחנו נמצאים במצב הפוך ביחסינו עם המדינות המייצאות. אנחנו יכולים לראות תזוזה לכיוון מדיניות המגן הכלכלית.

פוסטים קודמים בנושא:
משבר עולמי: סיבות ודרכי התמודדות
המשבר מתרחב כמו היקום
ידיעות נוספות במדדור: המשבר הכלכלי העולמי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest