דף הבית / המשבר ופתרונו / אם אין מטרה, אין שמחה בחיים

אם אין מטרה, אין שמחה בחיים

שאלה: עכשיו לרופאים ברור לחלוטין, שהאדם מורכב לא רק מגוף פיזיולוגי ומערכת נפשית, אלא גם ממגמות מטרתיות. אבל אנחנו הרי יודעים, שזו הדרגה הרוחנית שלו. לכן הוא נאלץ לבנות יחסים בינו לבין המטרה, בינו לבין הסביבה שלו, בינו והיחס לעצמו ולגוף שלו.

בזמן האחרון אנחנו נתקלים בזה, שאנשים החלו להתייחס בזלזול ואפילו בבוז לגוף שלהם, ולכן חשופים למחלות. איך בכל זאת צריך להתייחס לגוף?

תשובתי: כתוצאה מהיסטוריה בת אלפי שנים של התפתחותו, האדם הגיע למצב שהוא לא שמח מזה שהוא חי. בתת-מודע אנחנו לא רוצים לחיות. הכול לשווא: ייסורים, סבל, חיים, לֵמה כל זה מוביל? האם אני צריך להרגיש שאני נמצא בשמחה, באושר? אבל אין לי את זה.

אם אני משיג איזה סיפוק, אז הוא מושג על ידי מאמץ בלתי מוצדק לחלוטין, ואז או שחולף מהר מאוד, או שבכל רגע יכול להפוך למשהו הפוך. לכן אנשים באמת לא רוצים לחיות. לכן הזלזול בגוף זוהי רק תוצאה קטנה של המצב הנוכחי. האדם מרגיש בחשאי שהוא היה מאושר יותר אם לא היה מתקיים בכלל.

בעבר לא היה דבר כזה, כי מבחינה אבולוציונית אנחנו עדיין לא הבשלנו אז עד להכרה של הדבר הזה. היום כבר יש לנו גישה די הכרתית לחיים, לחוסר התועלת של קיומינו, חוסר הפוריות של החיים, השִפלות. אנחנו מבינים את הטבע שלנו, את האפסיות של עצמנו. אף אחד לא שאל אותנו, האם אנחנו רוצים להיוולד, להתחנך בחברה הזאת ולא בחברה אחרת, להימצא דווקא בחברה הזאת. אנחנו לא מבינים מה, איפה ואיך.

פעם היו לנו מטרות מוגדרות. אנחנו עדיין לא היינו עד כדי כך מפותחים והלכנו בעקבות איזה שהן קביעות מדומות, לבנות משהו, להשתוקק למשהו: אחד משתוקק לקפיטליזם, אחרים לקומוניזם, כולם משתוקקים להגיע לחלל. רצינו להוכיח משהו, להיאבק, להשיג איזו הצהרה עצמית. היום כל זה לא קיים, הכול פשוט נעלם ונשאר "כיור ריק", שכל המים התנקזו ממנו. אין לנו במה להתמלא יותר.

לכן על הגוף שלנו אנחנו גם כן מסתכלים בזלזול. מכאן נובעת המשיכה לסמים, לתרופות נגד דיכאון, להתאבדויות. מה גם, שזה נצפה לא רק במדינות המפותחות, אלא בכל מקום – גם באמריקה הלטינית וגם באפריקה, באותם המקומות שבעבר האנשים היו די מאושרים, על אף קיומם העלוב. היום זה כבר לא קיים.

לאדם צריכה להיות איזו מטרה שלמענה הוא יעסוק, גם בעצמו וגם בצורתו החיצונית, בספורט, וכולי.

מתוך התוכנית "מבעד לזמן", 20.09.2013

ידיעות קודמות בנושא:
איך להתגבר על האדישות והשעמום?
כאשר אין כוח החיוּת…
בואו נשחק באגדה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest